Amber van Zutphent

Amber van Zutphent: “Een hoger tempo is niet zwaar, maar verfrissend”

Middenin een pandemie niet alleen van werkgever wisselen, maar ook nog eens je manier van werken omgooien. Potentiële TechGirl van de Maand Amber van Zutphent deed het. Ze verliet haar loondienstbaan bij de Rijksoverheid en startte bij detacheerder EIFFEL: “Er werken daar veel jonge mensen en het heeft een leuke dynamiek, dus ik dacht: ik ga het gewoon proberen.”

Amber van Zutphent is sinds een paar maanden aan de slag als data-analyst bij EIFFEL en ze kon meteen beginnen bij ABN Amro Bank. “Het is een heel andere wereld dan de Rijksoverheid. Ik vind die wisseling van werkgevers en de diversiteit ervan geweldig. Ik miste de uitdaging bij Rijksoverheid een beetje. Ik wilde alle kanten van de medaille zien, maar ook bij een commercieel bedrijf werken. Zo heb ik de keuze voor EIFFEL gemaakt.”

Amber van Zutphent

Amber had in eerste instantie niet een heel passende achtergrond voor haar werk. “Ik heb toegepaste psychologie gestudeerd met een master in communicatiewetenschappen. Tijdens die master kwam ik in aanraking met statistiek en ik vond dat geweldig. Bij communicatiewetenschappen hoort onderzoek en data-analyse en ik merkte dat ik dat heel erg interessant vond. Ik ben meteen een data traineeship gaan doen bij de overheid om te kijken of het echt goed bij me past.”

Dat bleek geweldig te passen. “Ik merkte dat het data-analystenvak me wel goed ligt. Ik vind onderzoek doen interessant, al heb ik wel eens de feedback gehad dat ik te veel de inhoud in ga. Ik bijt me vast in een onderwerp en ga daarvoor, terwijl ik soms ook moet kijken naar het bredere geheel, luidde de feedback. Ik vind dat eigenlijk juist een van mijn kwaliteiten, dat ik die diepte opzoek. Ik zoom graag specifiek op één onderwerp in.”

Bij ABN Amro kan ze dat gelukkig volop op haar manier doen. Ik vind het geweldig om voor een niet-overheidsbedrijf te werken. Het tempo is heel anders. Ik was bang dat het tempo zelfs iets te hoog zou liggen bij een bank, maar ik vind het eerder verfrissend dan zwaar. Het heeft echt goed voor me uitgepakt.”

Via EIFFEL naar ABN Amro

Hoewel Amber zegt dat ze bij EIFFEL ging werken door de jonge, leuke dynamiek, heeft ze EIFFEL niet zelf opgezocht. “Je krijgt als je in de data werkt zoveel kansen om ergens aan de slag te gaan. Dat is heel gek in een pandemie waarin mensen hun baan verliezen. Het went ook niet hoor, banen voor het kiezen hebben. Ik ben zelf door EIFFEL benaderd en had fijne gesprekken met ze. Ik vond het wel een spannende stap. De Rijksoverheid kan niet failliet gaan, maar bijna alle andere bedrijven wel. Bij een pandemie denk je toch aan zekerheid, maar ik wilde de sprong nemen en dat is absoluut de juiste keuze geweest.”

MobileMobile

Hoe lang Amber nog bij ABN Amro zit, dat weet ze niet. “Het kan jaren worden, maar mijn contract is nu voor zes maanden. De tijd gaat echter zo snel, dat het me niets zal verbazen als dat wordt verlengd. Ik heb het er erg naar mijn zin. Met data bezig zijn is waarvan ik hou. Ik vind het een uitdaging om te kijken wat data eigenlijk zegt. Hoe reageren mensen erop, wat doen ze ermee? Dat is ook wel te zien aan mijn achtergrond in de toegepaste psychologie: hoe verder vanaf hier? Data kan soms eenzijdig aanvoelen, maar het draait uiteindelijk niet om getallen, maar om menselijk gedrag. Je kan er zoveel kanten mee op. Niet voor niets worden voetbalspelers verkocht op basis van data-analyse: het werkt onwijs goed.”

Data-analyse

Amber is natuurlijk wel middenin een pandemie van baan geswitcht, wat betekent dat ze vooral thuiswerkt. “Ik kan thuis veel efficiënter werken, maar ik mis de sociale interactie wel. Ik mis het om even met iemand te kunnen meekijken, zeker met het inwerken. De drempel is nu eenmaal groter geworden om een mail te sturen of te bellen, want je neemt uiteindelijk vaak contact op omdat je een probleem hebt en niet om iemand te leren kennen. Aan de andere kant: ik ben blij dat ik nog een baan heb en dat we gezond zijn.”

Hoewel er veel vrouwen in de datawereld zitten, is dat niet altijd even zichtbaar. Amber vindt dat jammer. “Laat je ook niet weerhouden als je denkt dat er voornamelijk mannen in de datawereld zitten. Er zijn zoveel vrouwen actief, de dynamiek is heel leuk. Vrouwen kijken toch op andere manieren naar vraagstukken dan mannen en die combinatie heb je nodig. Ik zit bij EIFFEL in het groepje ‘De Datadames’ en we proberen hierbij bekendheid te creëren voor vrouwen in de datawereld. We delen daarmee bijvoorbeeld op LinkedIn hoe onze ervaringen zijn in de datawereld om het laagdrempeliger te maken voor andere vrouwen.”

Een supergoed idee! Amber van Zutphent is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Houd TechGirl aan het einde van de maand in de gaten voor het speciale stem-artikel.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Cookies op TechGirl.nl

Mogen wij cookies plaatsen?

Privacy beleid | Sluiten