alexandra van der zee

Alexandra van der Zee: “Je hoeft niet altijd gelijk de beste te zijn”

We horen het heel vaak: mensen die middenin de coronavirustijd hebben besloten van baan te wisselen. Potentiële TechGirl van de Maand Alexandra van der Zee deed het ook. Zij is nu marketingmanager bij beeproger, wat ze naast haar master Persuasive Communication doet. Oh ja, en ze runt er ook nog een modeblog naast.

Alexandra werkt nu een jaar bij beeproger. “Ik heb een blog over duurzame mode: My slow world. Ik moest zelf nadenken over het neerzetten van mijn website, het uitdenken van een marketingplan en social media. Op een gegeven moment zocht ik een baan en ik wilde juist in de IT aan de slag, omdat hier nog zoveel kansen liggen en hier veel te leren valt.  Doordat ik met het opzetten van My slow world had gezien hoe interessant IT en development kan zijn, heb ik uiteindelijk bij beeproger gesolliciteerd. beeproger is een jong bedrijf, dus je krijgt hier ook echt de ruimte om zelf dingen uit te vogelen en dat trok me heel erg.”

Tof om te zien dat beeproger niet kijkt naar diploma’s, want dan had Alexandra de baan misschien helemaal niet gekregen. “Ik heb geen achtergrond in de marketing, want ik studeerde Europese talen en culturen. Er wordt hier echt gekeken naar wat je als persoon kunt en welke waarde je mee kan brengen in het bedrijf. Fijn om te zien, want het was best een zoektocht om de juiste baan te vinden. Vaak wordt echt wel verwacht dat je bepaalde dingen hebt gestudeerd of tien jaar werkervaring hebt. Die onmogelijke eisen waren hier gelukkig niet.”

Alexandra van der Zee

Hoewel Alexandra nog steeds haar blog Myslowworld.com runt, is ze minder actief in het bloggen. “Dat is uit tijdgebrek. Ik ben met mijn werk bezig, met mijn studie en focus me daarnaast veel op social media.” Overdag is ze natuurlijk ook veel met marketing bezig, maar zou deze IT-liefhebster niet liever ontwikkelen? “Ik vind dat super interessant, helemaal toen we laatst de website van beeproger opnieuw lanceerden. Dat deed ik samen met twee ontwikkelaars en dan zie je echt van dichtbij hoe zoiets in zijn werk gaat. Ik kan wel bepaalde content erop willen, maar zij moeten dat nog in code bouwen.”

Alexandra heeft My slow world helemaal uitgedacht, maar niet zelf gebouwd. “Ik heb wel wat geholpen met front end. Het grootste gedeelte is uit een WordPress thema ontstaan met wat extra’s er bovenop.” Alexandra wil niet direct ontwikkelaar worden bij beeproger, want ze is blij als marketing manager. “Het is lastig om als kleiner bedrijf je boodschap over de bühne te krijgen. We doen het goed, maar ten opzichte van een grote multinational is het lastig om je naam bekend te krijgen bij de juiste partijen.”

Specifiek voor Alexandra zijn er twee grote uitdagingen. “Enerzijds is dat employee marketing, dus het vinden van het juiste personeel. Zeker in Groningen is dat soms best lastig, de juiste mankracht te vinden in deze sector. Je moet maar net tegen ons bedrijf aanlopen in je zoektocht. Ten tweede is het moeilijk omdat we heel afhankelijk zijn van wat de markt doet. We bouwen applicaties voor klanten. Als het met die klanten minder lekker gaat, dan zullen ze er ook niet snel voor kiezen een product te laten bouwen, want er is minder geld beschikbaar en minder flexibiliteit. Gelukkig doen we het best goed op het gebied van SEO en relevante blogposts, waardoor we nog voldoende klanten binnen weten te halen.”

beeproger

Het is ook niet zomaar een paar schoenen wat beeproger verkoopt. “Het is best een grote investering die je doet in tijd en in geld: je bent vaak wel een paar maanden bezig met een project en daarmee zijn tienduizenden euro’s gemoeid. Persoonlijk gezien moet ik heel anders communiceren, omdat het business to business is en niet zo persoonlijk als bijvoorbeeld op mijn blog. Daar kan ik een connectie met mensen opbouwen en op individueel niveau overtuigen, terwijl dat bij een bedrijf allemaal vrij zakelijk is en je dus minder op die emotie kunt inspelen.”

Alexandra gaat die uitdagingen graag aan. “Ik vind het leuk dat ik in mijn baan mijn eigen ideeën kan uitvoeren. Als ik mijn keuzes goed kan onderbouwen, dan word ik vrijgelaten in beslissingen. Er is in zo’n klein bedrijf veel minder aan managementlagen die ergens iets van moeten vinden. Sowieso is de bedrijfscultuur heel open en eerlijk. Je staat ook vrij om op tijd naar huis te gaan en te genieten van je weekend, zonder huiswerk. Daarnaast werken veel mensen  parttime. Het is niet dat we niets doen, integendeel, er hangt een gezonde werkdruk.”

Tijdens het coronavirus kon er bij beeproger gewoon worden doorgewerkt op kantoor. “We hebben een vrij groot kantoor, dus je zit met zijn twintigen met gemak 5 tot 10 meter bij elkaar vandaan. We hadden de intentie om uit te breiden, maar het is lastig om personeel te vinden. Op het hoogtepunt van corona hebben we ervoor gekozen om half om half naar kantoor te gaan, maar inmiddels zijn we weer volledig up and running.”

Meer leren over IT

Het toekomstplan van Alexandra is om meer te leren over de IT. “Ik wil graag in de IT blijven werken. De eerste paar jaar wil ik beeproger graag helpen naar een hoger niveau te tillen. Ook heb ik de intentie om de jaren na het afronden van mijn master te kijken naar de mogelijkheden om naar Berlijn te verhuizen. Mede omdat ze daar nog meer  gefocust zijn op sustainable fashion, waardoor ik daar ook weer verder kan met mijn blog.” Tot slot heeft Alexandra ook nog een tip voor vrouwen die hetzelfde willen doen: marketing in de IT. “Het is belangrijk om je te gaan verdiepen in wat er speelt in de IT. Waar werken mensen mee? Ook voor marketing is het belangrijk om daar wel enigszins verstand van te hebben en aan te tonen dat je er affiniteit mee hebt. Je zult altijd moeten blijven leren en daar moet je wel bij stilstaan: je bent altijd bezig met zelfontwikkeling en zelfstudie.”

In ieder geval blijft ze luisteren naar haar persoonlijke motto. “Everything, in time. We zijn in onze maatschappij erg gericht op het volgende doel en ik probeer wat bewuster om te gaan met het leven. Tot slot wil ik graag nog zeggen dat als je iets graag wil, je echt je tanden erin moet zetten. Stug doorgaan. Je hoeft niet altijd gelijk de beste te zijn. Want, de mensen die het verst komen, zijn niet altijd de besten, maar vaak degenen die het het langst volhouden. .”

Alexandra is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Volgende week opent de stemronde. 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.