Adriana van der Linden

Adriana van der Linden: “Maak je eigen board of directors”

Ze werkt voor een startup die we waarschijnlijk allemaal wel toejuichen: Fokker Next Gen. Fokker ken je van de vliegtuigen, Next Gen betekent dat het de volgende, iets duurzamere versie van die vliegtuigen moet worden. TechGirl van de Week Adriana van der Linden is Chief Business Developer.

Het maken van een nieuw vliegtuig, dat doe je niet zomaar even. Daar gaat veel tijd en ontwerpwerk overheen, zeker als je het vliegtuig van de toekomst wil maken. Bij Fokker Next Gen willen ze dat. Een vliegtuig dat gebruikmaakt van waterstof en een soort duurzame kerosine. Het plan is dat het nieuwe Fokker-vliegtuig vluchten van Amsterdam naar Madrid doet, of Londen naar Parijs: niet naar een ander werelddeel. Er kunnen 120 tot 150 mensen aan boord. Adriana’s baan is het om partnerschappen te sluiten en mensen te vertellen over het product. En dat doet ze inderdaad met passie. Er is immers geen wereld waarin er meer te halen valt op het gebied van duurzaamheid dan de vliegtuigindustrie. 

Adriana van der Linden

Maar we willen natuurlijk ook over Adriana zelf weten. Hoe komt ze in deze baan terecht, wat heeft ze zoals in haar schild gevoerd om aan het realiseren van zo’n fascinerend apparaat mee te werken? “Toen ik op de middelbare school zat wilde ik dokter worden,” begint ze haar verhaal. “Mijn moeder is Amerikaans, mijn vader Nederlands en ik ben opgegroeid in het Verenigd Koninkrijk. Daardoor had ik het geluk dat ik naar de universiteit kon in de Verenigde Staten. Ik begon een studie Liberal Arts, waarbij je eigenlijk leert hoe je kunt leren. Je krijgt hiermee vaardigheden zodat je je goed staande kunt houden in een flexibele omgeving. In vier jaar doe je 36 vakken en je kiest ze zelf. Ik deed Griekse filosofie, statistiek, de geschiedenis van Japan… Mijn specialisme was geschiedenis, vooral militaire geschiedenis.”

Vrijheid

Dat brengt je natuurlijk niet zomaar bij Fokker. Daar moest nog heel wat voor gebeuren. “Nadat ik was geslaagd, dacht ik: wat ga ik nu doen? Ik begon in Amsterdam te werken bij een asset management-bedrijf. Ik vond de mensen leuk en ik hield me bezig met aankomende wet- en regelgeving. Daardoor werd ik me ook heel bewust van hoe je in de bankenwereld aan steeds meer regels moet voldoen: alles wordt steeds nauwer. Dat is heel goed voor de veiligheid, maar op den duur realiseerde ik me dat ik juist het tegenovergestelde wil: vrijheid. En dat wilde ik elders in Amsterdam zoeken, want ik heb het hier enorm naar mijn zin. Ook was het een vrij klein bedrijf, dat mocht van mij wel een slagje groter.”

Tesla

Zo solliciteerde Adriana onder andere bij Netflix en bij Tesla: grote, bekende merken. “Bij Netflix hadden ze niets dat bij mijn profiel paste: bij Tesla wel. Ik was de tweede persoon bij Tesla Energy in EMEA. Tesla Energy maakt batterijen en zonnepanelen. Ik stond echt aan het begin van die organisatie in Europa en dat was tof: in de 5,5 jaar dat ik er zat is het uitgegroeid naar honderden mensen. Het paste me goed: ik ben heel erg gefascineerd door duurzaamheidstechnologie en organisaties bouwen. Na een paar jaar werkte ik niet meer voor Energy, maar ging ik naar Tesla’s autobusiness, waar ik Service Quality deed. Dit was een tactische rol waarin we keken naar servicecentra voor auto’s en hoe ze beter kunnen functioneren.”

De stap naar Fokker

Adriana van der Linden had het heel goed bij Tesla, maar het bedrijf werd wel steeds meer corporate. Ze wilde verder in de climate tech: “Ik ben naar Business School gegaan om me te specialiseren in organisatiegedrag en data analytics. En terwijl ik daarmee bezig was, vond Fokker me. Ze kwamen mijn profiel tegen en na drie maanden het managementteam te hebben leren kennen werd ik Lead Business Development. Het is natuurlijk een legendarisch bedrijf in Nederland dus ik vind het tof er deel van uit te maken. Ik houd er ook van om uitgedaagd te worden, al had ik nooit verwacht dat ik in een mega vervuilende industrie als de luchtvaart zou gaan werken. Nu ben ik blij dat ik er ben. Het is een wereld die niet echt wil veranderen, waarvan sommige ceo’s zeggen dat ze niet eens vragen gaan beantwoorden over duurzaamheid. Dat is waarom ik Fokker Next Gen zo interessant vindt: dat wil juist wel veranderen.”

Onderschat worden

Wel werkt ze nu in een mannenwereld. “Ik zat tot mijn achttiende alleen maar op school met meisjes, dat is normaal waar ik vandaan kom. Ik had het geluk op school te zitten waar STEM-onderwerpen enorm werden gestimuleerd, dus ik heb nooit het idee gehad dat ik een bepaald iets niet kon. Ook op de universiteit niet: iedereen deed alles. Toen ik begon met werken, werd het verwarrend. Mensen onderschatten me ineens. Ik heb het geluk dat ik in mijn werkleven goede collega’s en mentoren heb gehad, waardoor ik er verder weinig last van had. Wel inspireerde het me om een vrouwennetwerk op te richten in mijn eerste baan. Bij Tesla zette ik de Women at Tesla for EMEA-groep op en was ik board member. Het is fijn om te zien dat vrouwen een plek hebben in deze zeer technische organisatie.”

Vrouwennetwerken

Wel vindt Adriana dat vrouwennetwerken ook open moeten staan voor mannen. “Het is waardevol om mannen te hebben aan je zijde. Het is ook goed voor ze om te luisteren naar de verhalen die vrouwen vertellen. Er moeten soms ook wel gesloten sessies zijn, maar het is heel belangrijk om ook de mannen in het verhaal mee te nemen. Het is goed voor iedereen, omdat je heel veel leert, bijvoorbeeld hoe je om moet gaan met mensen wanneer ze onjuist worden behandeld in de vergaderzaal. Daarnaast vind ik het steeds belangrijker om verder te kijken dan gender. Denk aan diversiteit in hoe mensen zijn: introvert, extravert: je wil een plek creëren voor mensen die zichzelf misschien anders dan jij uiten. Net als in teams: waarom zou je een team willen met alleen maar mensen zoals jij? Het is juist waardevol om heel veel verschillende types te hebben die allemaal anders naar iets kijken.”

Hoe communiceer je?

Tegelijkertijd is Adriana zich ook bewust van haar eigen privilege: “Ik ben witte vrouw met een goede achtergrond. Ik ben vooral anders omdat ik me in organisaties bevindt waar 80 procent man is. Ik vind het gewoon heel belangrijk om ruimte te maken voor iedereen, waar ik ook ben. Soms zie ik dat mensen kleiner worden doordat managers ze op de kop zitten en dat is jammer, het is juist zo sterk om iedereen zich welkom te laten voelen. Mijn tip voor vrouwen die in de tech werken of willen werken is dan ook om rekening met anderen te houden. Mensen zijn allemaal anders, dus als je iets gedaan wil krijgen, zorg dan dat je goed communiceert wat die ander er precies voor voordelen aan heeft en communiceer op een manier die die persoon prettig vindt, dus ga niet bellen als iemand liever niet belt, of mailen naar die manager die zijn mail nooit leest. Weinig mensen kan het echt schelen wat jou kan schelen: ze willen vooral weten wat er voor hun inzit. Denk daaraan, ook als je in je bedrijf bijvoorbeeld een vrouwennetwerk wil oprichten en vergeet ook geen statistieken toe te voegen.”

Board of directors

Daarnaast wil Adriana van der Linden aanraden dat mensen meerdere mentoren hebben. “Je kunt zoveel van anderen leren, ongeacht hun achtergrond, of misschien juist door hun verschillende achtergronden. Je mentor hoeft niet eruit te zien als jij of dezelfde ervaringen te hebben doorlopen. Kijk ook naar mannen: ik zou echt nergens zijn als ik alleen maar vrouwelijke mentoren wilde in mijn vakgebied, want die zijn er nog niet zoveel. Wat me verder enorm helpt is mijn eigen vrouwen om me heen: mijn vriendinnen zijn een soort board of directors voor me: het is fijn om zo’n veilige kring te hebben met wie je bijvoorbeeld een e-mail kan delen (zonder mensen hun privacy te schenden) om te vragen wat zij vindt of wat zij zou doen. Het is echt belangrijk om ook in vriendschappen, of sommige vriendschappen, ook over werk te praten. Zorg dat je je eigen vrouwengroep om je heen verzamelt om je happy en gezond te houden.”

Aanraders van Adriana:

Instagram: Ik raad mensen ten zeerste aan om Ellevest te volgen op Instagram. Ook al richten ze zich voornamelijk op de Amerikaanse markt, ze willen vrouwen empoweren om te leren hoe ze moeten investeren en ook om investeringen te activeren om naar door vrouwen geleide bedrijven te gaan. Hun slogan is “Er gebeurt niets ergs als vrouwen meer geld krijgen! Er is een enorme investeringskloof tussen mannen en vrouwen, die moet veranderen. Ze hebben me geleerd dat bijvoorbeeld pensioenrekeningen zijn opgezet voor de levensverwachting van mannen en voor de inkomstenverwachtingen van mannen, die heel anders zijn dan die van vrouwen.

Als boekaanbeveling zou ik “Lean In” van Sheryl Sandberg aanraden – ik zou niet eens bij Tesla hebben gesolliciteerd als ik daarin niet had gelezen dat mannen solliciteren op banen als ze aan ~60% van de beschrijvingscriteria voldoen, maar vrouwen alleen als ze aan bijna 100% van de criteria voldoen. Dit boek heeft mijn leven veranderd.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.