vrouw aan het typen op laptop

5 tips om zelfverzekerder over te komen op de werkvloer

Een nieuw jaar voor de deur betekent misschien dat je eindelijk om die salarisverhoging wil vragen, dat je eindelijk wat daadkrachtiger wil optreden tegen die collega die al je ideeën steelt of dat je je gewoon wat gelukkiger wil voelen op je werk. Je hebt daarbij niet alles in de hand, dat is nu eenmaal zo, maar je kunt zeker wel wat doen om zelfverzekerder over te komen op de werkvloer: en ja, dat kan ook als je je misschien helemaal niet zo voelt. We geven je 5 tips.

Denk aan je houding

Als we ons onzeker voelen, dan voelen we ons klein. En veel mensen zijn geneigd om dan de schouders te laten hangen, naar beneden te kijken en in een soort wegkwijn-modus te gaan. Mensen zullen na de meeting misschien niet eens meer weten dat jij er was. Probeer dus niet alleen te denken aan je geest, maar ook aan je lichaam: zit rechtop, denk aan waar je je handen laat en adem rustig.

Gebruik je ogen

Niet naar beneden kijken is een goede eerste stap, maar bedenk ook goed wat je met je ogen doet. Kijk mensen aan, houd het oogcontact goed vast (maar ook weer niet heel lang, zodat je staarderig overkomt). Als je het heel eng vindt om mensen aan te kijken in hun ogen, weet dan dat het went. Hoe meer je het doet, hoe meer connectie je waarschijnlijk ook zal voelen met mensen. En vooral: hoe krachtiger je overkomt.

Own het

Je bent misschien wel eens te laat op werk, of je hebt iets vergeten te doen voor je collega. Zorg dat je ‘ownt’ wat je doet. Verschuil je niet achter excuses, want daarmee maak je jezelf ook weer kleiner. Leg, als je dat passend vindt, uit waarom je laat bent, biedt eventueel excuses aan en benoem dingen die moeten worden benoemd. In het verlengde daarvan is het belangrijk dat je je goed voorbereid: zorg dat je voor een meeting over kijkcijfers alvast een blik werpt en eventueel al een analyse maakt. Goed beslagen ten ijs komen is goud: je zal merken dat mensen eerder dingen van je aannemen. En vooral: je weet waar je het over hebt, en daardoor komt je al zelfverzekerder over.

Spreek je uit

Je hoeft echt niet alles te zeggen wat je denkt, maar het is wel belangrijk om je uit te spreken. Stoor je je aan iets, geef dit dan bij die collega aan. Twijfel je aan een plan, spreek je uit. Je praat vanuit je kennis en je kunt daarmee een waardevolle bijdrage leveren aan de meeting of het gesprek. Dat scheelt opkroppen, laat aan collega’s zien dat je meedenkt en zal het werken ook een stuk interessanter maken.

Denk aan je woorden

Schrap woorden als ‘misschien, zegmaar, euh, laat maar’ uit je vocabulaire. Dit zijn woorden die de neiging hebben om je kleiner te maken dan je bent. Je kunt aan het einde van een presentatie zeggen: “Nou, euh, dit was het. Zijn er nog vragen?” Maar het is steker om te zeggen: “Dit alles vat het plan samen. Dan geef ik nu de vloer aan jullie om vragen en opmerkingen te delen”. Zeg ook niet: “Ik heb misschien wel een ideetje als ik dat mag delen?”. Nee, zeg gewoon: “Dit is mijn voorstel.” Glashelder.

Veel van deze dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan en het is makkelijk om in oud gedrag te vervallen. Geen zorgen, als je er maar af en toe iets van meepikt, dan helpt dat waarschijnlijk al om je een zekerder gevoel te geven of dat op zijn minst uit te stralen.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.