5 techie manieren om je (nieuwe) collega’s iets bij te leren

Onboarden (kantoorjargon voor ‘je nieuwe collega inwerken en zorgen dat diegene de ins en outs van de organisatie kent’), ‘zorgen dat alle neuzen weer dezelfde kant op staan’ (ook kantoorjargon) of gewoon je collega’s of medewerkers iets bijleren, zo nu en dan zijn er zaken of veranderingen die iedereen in je organisatie moet weten. En dat kan op allerlei manieren, die ook nog eens veel handiger (en leuker!) zijn dan één ouderwetse trainingsdag. Hoe? We zetten vijf manieren om je collega’s iets bij te leren voor je op een rij.  

1. Bouw een e-cursus

Bij een centrale trainingsdag moet je iedereen op één moment in een ruimte hebben. Zul je net zien: Jan is ziek, Piet heeft een afspraak buiten de deur die echt niet verzet kan worden en Klaas “werkt nooit op vrijdag, dus is die trainingsdag echt nodig om bij te wonen?”. Komen we meteen bij het allergrootste voordeel van een (online) e-cursus: je collega’s of medewerkers kunnen ‘m maken wanneer ze willen. En dat scheelt tijd én geld. Minpuntje: je moet wel kennis hebben van de tool waarin je de e-cursus bouwt, of iemand inhuren om het voor je te doen.

2. Maak een quiz met Kahoot!

Iets minder ingewikkeld en tijdrovend: Kahoot!. Met Kahoot! kun je online een toets of quiz maken en deze door iemand anders laten invullen. ‘Gamifying learning in the workplace’, noemen ze het zelf. Account aanmaken, quiz bouwen (waarbij je kunt kiezen uit meerkeuzevragen, meningsvragen of enquêtevragen), opslaan en uitsturen maar! In principe werkt Kahoot! met elk apparaat dat een webbrowser heeft (telefoon, tablet of desktop). Je kunt zelfs een Kahoot!-live organiseren, waarbij je de vragen in een soort pubquiz-achtige setting laat beantwoorden.

3. Maak een YouTube-video

Vive la video! Als je ‘alleen maar’ iets te vertellen hebt en je collega’s of medewerkers hoeven er niet actief voor mee te doen, dan is een video ideaal. Jij bepaalt wat erin komt, doet je verhaal en je collega’s of medewerkers kunnen ‘m bekijken op het moment dat het hen uitkomt. Je kunt ook een plenaire keynote vast laten leggen op video, zodat iedereen die het gemist heeft het later terug kan kijken.

4. Bouw een escape room

Dé manier om je collega’s echt te leren kennen: een escape room. Maar dan in dit geval bij jouw bedrijf, op maat gemaakt! Liefst eentje die vol zit met weetjes en tests over jouw organisatie, zodat je meteen twee vliegen in één klap slaat (elkaar én het bedrijf beter leren kennen). Kost wat, maar dan heb je ook wat. Go team!

5. Alles gecombineerd met TinQwise

Jouw collega’s iets bijleren kan dus op allerlei manieren. Maar zoals dat ene superschattige meisje in die taco-reclame ooit zei: why not both? Of in dit geval: why not al het bovenstaande? Dat is precies wat TinQwise doet: zij maken vernieuwende leeroplossingen die het beste uit een groep halen. Dat betekent dat ze leerprojecten ontwikkelen voor allerlei bedrijven, waar ze de nieuwste trainingstechnieken in stoppen: van educatieve escape rooms tot virtual reality apps en van augmented reality apps tot gamification van bestaande content. Wacht even, gamification? Gamen tijdens het werk? Jep. Serious gaming, heet dat. Spelenderwijs leren, waarbij je een spel gebruikt voor een serieus doel. Hoe cool is dat?

De hele zaal in z’n onderbroek

TinQwise mixt digitale programma’s met live-sessies waarin je je eigen voortgang bespreekt. Het ene moment zit je een digitale leermodule te doorlopen, en het volgende moment leer je presenteren in virtual reality. Met een VR-bril op je neus oefen je je presentatie voor een grote zaal die gevuld is met publiek. Het publiek reageert in real-time op jouw performance. Spreek je te zacht? Dan zal het publiek vragen of het wat harder kan. Spreek je te eentonig? Dan zal het publiek zich hierover uitspreken. Kijk je niet genoeg naar de aanwezigen? Dan wordt de zaal rumoerig. Je kunt zelfs de oudste presentatietruc ooit toepassen: gewoon doen alsof iedereen in z’n onderbroek zit. Binnen no time ben jij een presenteerprof!

Goed onboarden werkt echt

We hadden het hierboven al even over onboarden. Een goed onboarding-programma zorgt voor meer loyaliteit en betere keuzes bij nieuwe collega’s. Dat levert direct geld op als ze hierdoor langer blijven, maar bespaart ook kosten doordat mensen die niet bij je passen eerder weggaan. Dat laatste klinkt misschien een beetje gek, maar het zorgt er simpelweg voor dat de beste mensen bij jouw bedrijf blijven. Die zijn uiteindelijk een visitekaartje voor de organisatie. En het handigst is: een onboardingstraject van TinQwise kan gewoon (of misschien wel juist) op mobiel. Altijd en overal leren, dus.

In het kort

Om maar even een cliché erin te gooien: je bent nooit uitgeleerd. Of je nu bij een bedrijf komt werken of er weer weggaat (ja, offboarding bestaat ook), je collega’s op de hoogte wilt stellen van belangrijke veranderingen of simpelweg alle neuzen weer dezelfde kant op wilt krijgen: er zijn zó veel manieren om bij te leren. Wil je het een béétje techie aanpakken, dan weet je nu waar je moet zijn.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met TinQwise.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.