Hebben we er wel goed aan gedaan om zoveel te willen werken? Natuurlijk wel, maar omdat er in sommige huishoudens verder weinig is veranderd qua rolverdeling, zijn veel vrouwen de hele dag bezig om 10 ballen in de lucht te houden. Help jezelf en zorg dat je meer bevrediging uit je werk kunt halen: namelijk door efficiënt te werken en dan niet op de manier van: dan kun je je nog meer werk op de hals halen, maar juist om meer rustmomenten in te bouwen.
- Gun jezelf rustmomenten
Er zijn mensen die zweren bij de Pomodoro-methode, waarbij je steeds in tijdsblokken werkt: 25 minuten werken, 4 minuten pauze, en na dat 4 keer te hebben gedaan, neem je dan een kwartier of half uur pauze. Het zal ongetwijfeld voor veel mensen goed werken, maar als je net diep in een artikel zit, dan wil je daar niet ineens uit worden getrokken. Gelukkig zijn er meer methoden om toch die rust in te bouwen in je werkleven, namelijk door zelf die momenten te kiezen. En vooral: niet te denken dat je voor rust in je werk meteen een dag vrij moet nemen en in een hutje op de hei moet gaan zitten.
Neem het van iemand die lange werkweken heeft aan: rust vind je vooral in je eigen hoofd. Voor mij is dat ontbijten: ik was eerst altijd meteen uit bed, achter mijn laptop te vinden, maar tegenwoordig spreek ik met mezelf af dat ik echt even 5 tot 10 minuten neem om eten te maken en ervan te genieten. Soms is dat nadat ik al wat werk heb gedaan, soms ervoor, maar als ik het doe, dan probeer ik het dus wel te doen zonder dat ik achter mijn laptop zit. Even een rustmomentje, dat maakt je veel efficiënter werken, mede omdat je zelf wat ‘mental space’-momenten eruit pikt. Hetzelfde geldt voor vakanties: ik geniet er niet van om de hele dag offline te zijn, maar ik kan wel als ik met mijn vriendinnen uitga even helemaal loskomen, omdat ik mijn brein daarop instel. Een goede 5 uur uitgaan werkt voor mijn brein als een Supercharger op een Tesla. Dat is voor iedereen anders. Probeer daar dus je eigen weg in te vinden.
- Kies werkmomenten slim uit
Misschien moet je nog even iets voor werk doen, terwijl het weekend of avond is. Kies ook daar een slim moment uit. Bedenk ten eerste goed of het echt zo belangrijk is dat je dat werk nu doet. Misschien kun je eerst even avondeten en de kinderen op bed leggen, omdat de klus klaren om 9 uur ‘s avonds qua timing nog steeds perfect is. Zo krijgt je gezin ook niet het gevoel dat je altijd maar aan het werk bent en hoef jij je niet schuldig te voelen.
In de vakantie kun je eventueel in dat moment tussen het ontbijt en je weggaat nog even wat doen, of vlak voor het diner: er zijn op de dag vrij veel rustige momenten om dat even te doen, zonder dat anderen er te veel last van hebben. En, ook belangrijk: communiceer. Door tegen anderen te zeggen dat je nog even gaat werken en wanneer precies, is het voor anderen duidelijker wat je plannen zijn en voelt het minder alsof je steeds met werk bezig bent.
- Gebruik geen to do-list
Heb je een hoge werkdruk en wil je het liefst alles afwerken op je lijst? Zorg dan dat het eerste is dat je je lijst weggooit. Een to do-list is gevaarlijk, omdat er geen tijd aan hangt. Je hebt een lijst met allemaal woorden, maar het ene duurt veel langer dan het andere. Bovendien: wanneer ga je al die dingen doen? Het is effectiever om je kalender te plannen met de zaken van je to do-lijstje, zodat je er meteen al tijdssloten aan kunt hangen. Dat is ook een goede manier om verschillende projecten in stukjes te hakken zodat je aan meerdere projecten evenveel aandacht schenkt en je collega’s weten dat je er bovenop zit.
- Gebruik Trello
We zijn natuurlijk een techsite, dus we gebruiken ook diverse apps om ons te helpen meer bevrediging uit ons werk te halen. We zijn bijvoorbeeld grote fans van Trello, waarmee je allemaal ‘kaarten’ kunt maken en naar verschillende rijen kunt verslepen om hun status aan te geven. Je kunt het ook gebruiken om bijvoorbeeld belangrijke contacten in op te slaan. Je kunt het ook heel handig inzetten voor je privéleven, door bijvoorbeeld lijstjes met films die je nog wil zien of reisbestemmingen in bij te houden. Of gewoon de adressen van mensen die je belangrijk vindt.
Hopelijk voelt het met deze tips alsof je je werk goed onder controle hebt, je er niet de hele dag mee bezig bent in je hoofd en ook nog goed blijft met anderen. Als je ook nog tips hebt, deel ze dan onder dit artikel.