Google browser

301 redirect – hét verhuiskaartje voor Google

Heb je een eigen website? Zorg dan dat je weet wat een 301 redirect is. Met deze slimme truc houd je niet alleen Google te vriend, maar zullen jouw bezoekers ook dankbaar zijn.

Wat is een 301 redirect?

Wikipedia legt 301 redirects als volgt uit: “The HTTP response status code 301 Moved Permanently is used for permanent redirecting, meaning current links or records using the URL this response is received for should be updated. The new URL should be provided in the Location field included with the response. The 301 redirect is considered a best practice for upgrading users from HTTP to HTTPS.”

Abracadabra dus. Wat betekent het in ‘normale mensentaal’?

Een redirect is een verwijzing van de ene naar de andere webpagina. Ter voorbeeld: iemand tikt de URL techgirl.nl/abc in en komt daarmee automatisch op de URL techgirl.nl/over-ons-team. Dat slim doorverwijzen gebeurt (meestal) door middel van een redirect. Een redirect verwijst pagina A, automatisch door naar pagina B.

Waarom gebruik je een redirect?

Een redirect gebruik je dus om een bezoeker automatisch door te verwijzen naar de goede pagina. Dat kan in verschillende situaties voorkomen. We geven een paar voorbeelden:

  • Je hebt een lange URL, maar in (offline) promotiemateriaal is het makkelijker een korte URL te communiceren. Zo kun je op een flyer URL.nl/abc gebruiken, zodat de klant niet hoeft in te typen URL.nl/hele-moeilijke-URL-die-niemand-helemaal-wil-typen-met-lastige-tekens
  • Je had een URL, maar hebt die hernoemd. URL.nl/abc werd URL.nl/def. Klanten die de nieuwe URL nog niet kennen of de oude URL gebookmarkt hebben, komen zo toch bij de goede, nieuwe URL uit. Doe je dit niet, dan zien bezoekers een 404-pagina: ‘not found’ dus.
  • In de Google zoekresultaten wordt jouw pagina nog steeds gevonden op de oude URL. Om te zorgen dat bezoekers jou wel weten te vinden, kun je een 301 redirect instellen.

Ook Google vindt klantvriendelijkheid belangrijk

In bovengenoemde voorbeelden werd Google al aangehaald. Google claimt klantvriendelijkheid belangrijk te vinden en beloont websites hiervoor als ze goede opties hierin bieden. Het is mooi dat Google zo denkt, want in theorie ‘hoef je dan alleen maar je website zo goed mogelijk te maken voor de klant, en dan ben je klaar’. In werkelijkheid is het ingewikkelder dan dat, en heeft Google ook eigen belangen die ze ‘erin fietsen’. Maar laten we niet helemaal afdwalen.

Een 301 maak je dus voor bezoekers én voor zoekmachines, zoals Google. Voor Google is het fijn om te weten dat een pagina is verhuisd naar een andere URL. Dat heeft te maken met crawlen. Crawlen is het continue op zoek zijn naar nieuwe webpagina’s. Elke seconde verschijnen er honderden nieuwe pagina’s op het internet. Google wil ze (bijna allemaal) op zijn resultatenpagina’s tonen. Je kunt je voorstellen: het kost enorm veel energie en kracht om nieuwe pagina’s te vinden. Als die pagina’s eenmaal op een resultatenpagina staan, blijft Google deze pagina-URL eens in de zoveel tijd bezoeken om te checken of er nog wat aan de inhoud is veranderd.

Google ‘onthoudt’ dus URL’s. Als je die URL opeens weggooit of verandert, stuit Google op een error. Als het bij één pagina gebeurt, vindt Google dat niet zo erg. Foutje kan gebeuren! Maar gebeurt dit om de haverklap, bij veel pagina’s op jouw website? Dan kan Google beslissen jouw website minder goed te ‘ranken’: minder hoog in de zoekresultaten te laten voorkomen. En we weten allemaal… the best place to hide a dead body is on the second page of Google…

Hoe stel je een 301 redirect in?

Er zijn veel verschillende manieren om een redirect in te stellen. Dat is ook afhankelijk van het systeem dat er achter een website hangt. Wij gebruiken zelf WordPress in combinatie met de plugin ‘Redirection’. Het is een simpele, doch effectieve tool om redirects in te stellen. Je ziet er ook mee hoe vaak de redirect werd ‘aangetikt’ en op welke dag dat voor het laatst was.

Als de redirect voor lange tijd niet meer geraakt is, kun je besluiten de redirect te verwijderen. Je hoeft een redirect namelijk niet voor altijd te laten bestaan: als je bezoekers de redirect niet meer nodig hebben, én de redirect minimaal drie maanden bestond, zou je hem kunnen verwijderen. Google ziet een 301 redirect namelijk als een permanent verhuisbericht. Pagina A staat voortaan op deze URL. Na drie maanden heeft Google dat in de meeste gevallen wel opgepikt.

Zijn er ook tijdelijke redirects?

Absoluut, er bestaan ook tijdelijke redirects. Of redirects om SEO waarde naar andere pagina’s door te sluizen. Hoe het zit met 302’s, 303’s, 307’s, 308en, etc. … dat lees je in een volgende blog bij TechGirl!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.