Het blauwe vinkje is voor sommige mensen een ware obsessie. Bij de een is het in Whatsapp, de ander wil het achter accountnamen op Twitter en Instagram. Maar hoe krijg je nou zo’n geverifieerd account op Instagram?

Mike Krieger, de CTO van Instagram die het medium ook heeft helpen oprichten, heeft in een blogpost onthuld dat accounts die grote publieken bereiken kunnen vragen om een verified-vinkje. Zoals diverse dingen op Instagram, is dit dus weer iets dat alleen beschikbaar is voor de populaire mensen onder ons.

Blauw vinkje

Als je het blauwe vinkje wil, dan ga je in je profiel in de app naar settings – request verification. Je moet aantonen dat je bent wie je bent door onder andere je volledige naam en je identiteitsbewijs te tonen. De app bekijkt de verzoeken en bepaalt of deze wel of niet blauw-vinkje-waardig zijn. Dat is echter niet alles. Je account moet voldoen aan het volgende: er moet een echt persoon of bedrijf worden gerepresenteerd, hij moet volledig zijn en een bio bevatten en hij moet publiek staan en niet privé.

Op zich allemaal dingen die makkelijk te regelen zijn, maar er is nog een vaagheidje: hij moet ‘notable’ zijn. Kortom, je moet dus een x bereik hebben om ook echt een blauw vinkje te kunnen krijgen. Het is een manier om het medium veiliger te krijgen, dus dat is een goed teken, maar ik ben heel erg benieuwd waar die grens ligt.

Het was overigens al mogelijk om je account van een blauw vinkje te voorzien, maar hoe dat allemaal eerst ging was wat onduidelijk. Nu wordt het voor meer mensen beschikbaar dan alleen de meest bekende personen.

Wat vind jij, is dat handig dat alle social media blauwe vinkjes gebruiken, maakt het de boel echt veiliger? Vraagt Instagram teveel informatie voor een blauw vinkje? Het lijkt wat risicovol om je identiteitsgegevens te uploaden.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.