Google

Wat vindt Google belangrijk op het gebied van Accessibility?

Dat accessibility (of ook wel toegankelijkheid) heel belangrijk is, is geen verrassing meer. Je leest er de hele maand al over op TechGirl.nl. Als je zelf sites bouwt of content schrijft/beheert heb je er mee te maken. Ook voor Google is accessibility een speerpunt. Wil je je website beter laten scoren? Zorg er dan ook voor dat ‘ie toegankelijk is voor iedereen. Google is eigenlijk je beste testpersoon: Google is namelijk ‘blind’.

We delen hier wat quick wins om je toegankelijkheid voor Google te verbeteren!

  1. Plaats alt-tags bij al je afbeeldingen en links. Een screenreader leest dit voor. Zo kan iemand met een visuele beperking toch ‘zien’ wat er op de afbeelding staat of waar een link naartoe klikt.
  2. Gebruik koppen (H1 voor de paginatitel, H2/H3 voor koppen en subkoppen, etc.). Dit zorgt meteen voor een goede, scanbare pagina en structuur.
  3. Let op: tekst op een afbeelding kan niet worden voorgelezen. Zorg er dus altijd voor dat – als de tekst belangrijk is – deze ook in tekst op de pagina staat.
  4. Let op kleuren en contrasten. Als er te weinig contrast is, dan is het niet te lezen voor veel mensen.
  5. Gebruik geen menustructuur die met scripts werkt. Als deze scripts uitstaan, dan wordt het heel lastig voor zowel Google als voor je bezoeker om door je website te navigeren.
  6. Zorg voor goed ingevulde meta informatie.
  7. Gebruik bij voorkeur geen iframes.
  8. Gebruik statische URL’s. URL’s die niet meewijzigen.
  9. Zorg voor een goede introductietekst, waarbij meteen duidelijk is waar de pagina over gaat.
  10. Check je code. Is ‘ie toegankelijk volgens W3C richtlijnen en standaarden?

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.