Het is niet makkelijk om met een concurrent van een groot social network op de proppen te komen. Er zijn een heleboel “Instagram-killers” geweest, zoals Ello of Mastodon, maar het is eigenlijk nog nooit gelukt om hét foto- en videodeel medium te verslaan. Vinden we dat Instagram te goed werkt? Zeker niet, maar veel mensen willen hun volgers niet kwijt. Nu is er Vero, en dat zou best eens groot kunnen worden.

Het is ontzettend moeilijk om te besluiten een nieuw social platform in gebruik te nemen. Het is niet leuk om dingen dubbel te posten, het is niet leuk om je volgers van honderden of duizenden mensen naar nul te zien gaan (zij het waarschijnlijk voor een korte periode, als je duidelijk communiceert) en dan komt er ook nog bij dat je daarmee je vorige social platform steeds minder zal gebruiken waardoor je op een gegeven moment misschien wel vergeet dat je daar ook nog een heel dagboek aan foto’s had staan.

Toch heb ik wel vast een account op Vero vastgelegd, want Vero heeft potentie om groot te worden. Niet in de laatste plaats omdat Facebook (en Instagram is van Facebook) de laatste maanden nogal aan het hannesen is. Zuckerberg heeft eigenlijk geen bijzonder goede antwoorden op de enorme datalekken die eerder dit jaar aan het licht kwamen. En ook de manier waarop zowel Instagram als Facebook niet helemaal duidelijk zijn over diverse cruciale dingen stuit steeds meer gebruikers tegen de borst. Bovendien ergeren mensen zich aan advertenties, aan hoe algoritmes ervoor zorgen da ze niet per se alles te zien krijgen waar ze op zitten te wachten en beginnen de platforms ook op hun retour te gaan als het gaat om het uiterlijk: we raken erop uitgekeken.

Dat zagen we eerder al gebeuren met Twitter en het lijkt nu langzaam te gebeuren met Facebook en Instagram. Het zijn platforms die juist door hun dagboekfunctie moeilijk zijn om los te laten, zeker omdat nog niet heel veel mensen op het nieuwe platform Vero zitten (miljoenen hoor, maar er zijn dus ook nog steeds heel veel mensen die het niet gebruiken). Toch zou ik wel vast een account vastleggen, om de transitie te beginnen. Of, laat ik het voorzichtiger stellen: om in ieder geval niet te laat in te stappen mocht Vero toch populairder blijken dan verwacht.

Vero is een geweldig platform. Je deelt er niet alleen foto’s en filmpjes op: je kunt delen welke film je waardeert, in welk restaurant je hebt gegeten en welk boek je op dat moment aan het verslinden bent. Vero’s moderne interface maakt er iets prachtigs van dat je met trots aan de mensen om je heen kunt delen. Je kiest overigens zelf welke post met welke groep mensen wordt gedeeld, en die mensen zien je posts in chronologische volgorde voorbij komen, zonder advertenties.

Er zitten wel een paar addertjes onder het gras bij Vero. Een van die adders komt in de vorm van een abonnementsdienst. In eerste instantie zouden alleen de eerste één miljoen gebruikers hun leven lang gratis Vero mogen gebruiken, maar dat is inmiddels iets opgeschroefd. Nog steeds kun je een gratis account maken op de service. Er is echter wel een businessplan op tafel waarin staat dat Vero advertentieloos moet blijven door die abonnementen. Maar zolang de wereld nog niet en masse is overgegaan op Vero, is het waarschijnlijk heel verstandig om dit nog even gratis te laten.

Een andere adder onder het gras is dat de ontwikkelaars van de applicatie Russisch zijn. Sommige mensen zijn bang voor spionage of refereren aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen die zouden zijn beïnvloed door de Russen. Het feit dat het niet heel makkelijk te vinden is hoe de applicatie te verwijderen is, en dit speciaal moet worden aangevraagd, helpt ook niet in het vertrouwen winnen van de klant, die heel veel van een nieuw platform verwacht.

Mocht je twijfelen of je Instagram of Facebook nog lang gaat gebruiken, probeer dan voorzichtig alvast wat meer met Vero bezig te gaan. Misschien wordt het een enorme hit en sta jij er vast goed voor straks, of het wordt niets en dan laat je je account weer verwijderen. Op aanvraag, dat dan weer wel.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.