instagram reels

Viral gaan op Instagram? Investeer in originele Reels-content

Hoewel Instagram begon als populair platform om je mooiste foto’s te delen met een gelikt filtertje eroverheen, loont het tegenwoordig om je creativiteit te steken in het maken van video’s. Dat je daarbij niet meer wegkomt met een simpele repost van je TikTok-page, blijkt wel nu bekend is gemaakt dat originele Reels voorrang krijgen.

Wat zijn Reels?

Instagram was altijd hét online platform om de mooiste foto’s te delen, al dan niet met een vers filtertje eroverheen. Photoshop is tegenwoordig al echt not done, maar de ommezwaai gaat nóg een stapje verder. Anno 2022 nemen video’s op social media een steeds grotere rol in. Die worden veelal op de populaire app TikTok gedeeld, dat oorspronkelijk uit China komt. Nu kan ook Instagram natuurlijk niet achterblijven en dat doen ze ook niet, want het platform introduceerde inmiddels alweer bijna twee jaar geleden de functie Reels. Deze optie voor korte video’s is grotendeels een kopie van de belangrijkste functie van TikTok.

Hoe maak je een Reels?

Met de zogeheten Reels kun je korte video’s opnemen. Dat kan een dansvideo zijn, maar ook grappige of juist informerende video’s doen het goed. Je zet er een kek muziekje onder et voilà: de app synchroniseert jouw Reels op de maat van de muziek. Gebruikers kunnen eindeloos doorscrollen om nieuwe filmpjes te kijken, net als op TikTok. Handig dus voor je vindbaarheid.  Als je eenmaal een Reels hebt gemaakt, kun je kiezen of je de video op je feed of in je Stories zet. Zet je het in je Instagram Stories, dan komt je video op de Verkennen-pagina, zoals TikTok dat ook doet met de bekende For You-pagina.

Wat is het verschil tussen Instagram Stories en Reels?

Mark Zuckerberg, de baas van Instagram-moederbedrijf Meta, noemde Reels “veruit het snelst groeiende format” van zijn bedrijf. En dat is niet voor niets. Het verschil met Instagram Stories is dat de video’s in Reels niet verdwijnen nadat je ze hebt aangeklikt. Daarnaast kun je als gebruiker ook zelf bepalen met wie je de video’s wilt delen. Kies je voor ‘iedereen’, dan kan het zomaar eens zijn dat jouw video viral gaat. Perfect dus om langdurig veel views op te halen.

Hoger ranken met originele Reels

Als je eenmaal een leuk concept hebt bedacht voor je TikTok en je hebt er vervolgens flink wat uurtjes ingestoken, dan kan het heel verleidelijk zijn om de video direct door te plaatsen naar je Instagram. Veel mensen slaan hun TikTok-video op, om deze vervolgens als Reels te uploaden op hun Instagram-pagina. Daar steekt Meta binnenkort helaas een stokje voor. Nu krijgen mensen veel video’s aangeraden die in feite van andere makers zijn of afkomstig zijn van andere platforms, zoals TikTok. Binnenkort is dat dus echt verleden tijd. Één concept bedenken voor je video en die vervolgens uploaden op meerdere platforms, wil Instagram tegengaan. Wat is dan het idee hierachter? Instagram wil hiermee de makers stimuleren om originele content te maken. De verandering moet er volgens Instagram-topman Adam Mosseri voor zorgen dat “alle eer toekomt aan degene die het verdient”. Op dit moment worden in de videosectie van Instagram ook vaak filmpjes aangeraden die zijn geplaatst door gebruikers die de video’s niet zelf hebben gemaakt. Video’s van je eigen TikTok-pagina doorplaatsen of, erger nog, video’s van andere creators doorplaatsen: Instagram heeft er schoon genoeg van.

Een eigen tag als Instagram gebruiker

Je volgende terechte vraag is nu wellicht hoe Instagram dan kan zien wie de originele maker is. Dat kunnen we je uitleggen. Instagram heeft hier namelijk iets handigs op bedacht: het taggen van personen. Het bedrijf maakt het mogelijk om naast een eigen tag ook een omschrijving toe te voegen, zoals ‘kunstenaar’ of ‘rapper’. Dat verschijnt erbij als mensen klikken op de tag. Ben je een ondernemer en heb je een eigen product? Dan ben je blij met deze functie, want je kunt daar een tag van toevoegen aan de video’s op Reels. Handig om je potentiële klant mee te bereiken!

Reels inzetten voor je bedrijf

Online zichtbaarheid en de resultaten die je daarmee kunt behalen is een van de grootste redenen waarom het slim is om jezelf te laten zien op social media. Als je er bovenuit wilt springen in jouw branche, dan moet je zorgen dat je opvalt. En dat gaat makkelijker dan je denkt. Alles draait om originele Reels-content. Views zijn daarentegen ook belangrijk, maar een logisch resultaat als je unieke video’s post. Bij viral gaan denk je misschien aan hele hoge getallen zoals 10k, 100k of nog wel meer, maar geen zorgen: viral gaan is voor iedere Instagram-creator die Reels maakt weer anders. Iemand die bijvoorbeeld vijfhonderd volgers heeft en waarbij er doorgaans 200 mensen een post zien, gaat al viral wanneer een Reel 1000 views heeft. Dus laat je niet weerhouden door je bescheiden aantal volgers en ga ook aan de slag met Reels!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.