Op het TechGirl event vorig jaar greep ik mijn kans om in de zelfrijdende auto van de TU Eindhoven te stappen. Mijn ervaring was… Licht teleurstellend. Door de hoge gebouwen en het bewolkte weer was het niet de hele dag mogelijk om in de auto te rijden. En net toen wij instapten viel de auto uit. Gelukkig kregen ze de auto aan de praat. We lijken in Nederland voorop te lopen in het ontwikkelen van de zelfrijdende auto. Hieronder een paar leuke projecten in binnen- en buitenland. 

Zelfrijdende raceauto in Eindhoven

Het team van University Racing Eindhoven testte begin dit jaar de eerste zelfrijdende racewagen. Kijk maar eens naar dit filmpje. De auto gaat al langer mee, maar wordt sinds 2017 omgebouwd tot zelfrijdende racewagen en gaat meedoen aan de Formula Student-competitie. Er moet nog wel wat gefinetuned worden: de auto raakt nu nog pionnen onderweg.

Pizza laten bezorgen met een zelfrijdende auto

Binnenkort kan je je Domino’s pizza thuis laten bezorgen met een robotshuttle. Tenminste als je in Houston, TX woont. De robotshuttle is de R2 en is gemaakt door het bedrijf Nuro, van twee oud-Google medewerkers. Er rijdt nu nog wel een auto met een medewerker van Nuro, die de R2 op afstand kan besturen.

Met de zelfrijdende toeristenbus naar Bourtange

Waarheen? Ja, naar Bourtange. Of met de bus van de hoofdingang van het ziekenhuis in Scheemda naar de dichtstbijzijnde bushalte. Er gaat niets boven Groningen. Zeker niet als het gaat om proeven draaien met zelfrijdende busjes. In Bourtange wordt een autonome bus ingezet om passagiers naar een toeristische bestemming te brengen, en tegelijkertijd bekijkt de provincie of de shuttle gebruikt kan worden voor het bezorgen van pakketten in Midden-Groningen.

Obstacle Run in China

Al drie jaar op een rij wordt in China een race georganiseerd voor zelfrijdende auto’s. Nou ja, race… De gemiddelde snelheid ligt rond de 30 km per uur. De auto’s moeten een parcours afleggen met obstakels en dat valt niet altijd mee om die te ontwijken.

Zeecontainers vervoeren met Volvo

Een ‘Vera’ truck van Volvo vervoerde vorig maand voor het eerst zelfstandig een zeecontainer tussen twee containerterminals in Götenburg. Die afstand was een paar kilometer. Na de geslaagde proef kan Volvo gaan uitbreiden en is het de bedoeling dat er binnenkort meer trucks zelfstandig ladingen gaan vervoeren.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.