Tishauna Wilson

Tishauna Wilson: “Vertrouw erop dat de 101ste persoon wel ja zegt.”

We denken in Nederland vaak dat Engels één taal is, maar het is er eentje met vele dialecten. Een ervan is Afro-Amerikaans Engels. Onze potentiële TechGirl van de Maand Tishauna Wilson kreeg de kans om Google’s AI Research-team te versterken en te helpen bij de integratie van het Afro-Amerikaanse Engels.

Tishauna was stagiaire bij Google in het AI Research-team, voordat ze doorgroeide naar een rol van AI/NLP-onderzoeker. “Ik kwam binnen om te werken aan het verbeteren van de nauwkeurigheid voor spraakherkenners in relatie tot Afro-Amerikaans Engels.”

Van entertainment naar IT

Tishauna wilde eigenlijk iets heel anders doen, tot ze koos voor IT: “Op de middelbare school werkte ik hier en daar op computers en later koos ik voor een technische school met een focus op computers, netwerken en beveiliging voor mijn eerste jaar. Ik wilde echter nog steeds een carrière nastreven in muziek en film.”

“Tijdens de middelbare school geloofde ik sterk dat ik naar een entertainment-universiteit zou gaan, maar toen ik erachter kwam dat ik de school niet kon betalen, besloot ik naar de Florida A & M University te gaan voor een Bachelor of Science in Computer Science.”

Hoewel Tishauna eigenlijk iets met entertainment wilde, heeft ze zich wel altijd beziggehouden met computers. “Toen ik een jaar of 4, 5 was begonnen mijn moeder en zus me meer te leren over computers. Ze gaven me praktische lessen en meer theorie over hoe computers werken. Daarna ging ik naar de technische middelbare school van Tampa Bay, waar ik vier jaar computer, netwerk en beveiliging studeerde.”

AI mentorschap bij Google

Daarna, eenmaal op de Florida A & M University (FAMU), deed Tishauna de Bachelor of Science in Computer Science. Tijdens mijn eerste jaar bij FAMU maakte ik deel uit van het AI Mentorschap-programma van Google, waar ik de kans kreeg om op gesprek te gaan voor de AI Research Internship-positie. Zo gezegd, zo gedaan en ik werd aangenomen.”

Tishauna is zelf vaak geroemd als vrouw in de tech: ze won de award voor de ‘Black Female Mark Zuckerberg’ via Black Enterprise (2018) en kwam in de Top 10 Women in Tech bij Essence Magazine (2018) te staan. Ze staat voor vrouwen in de tech. “Bij Google werkten niet veel vrouwen in mijn team; van de 12 teamleden waren er in totaal 4 vrouwen (inclusief ikzelf).” 

Voor Tishauna is haar grootste mijlpaal tot nu toe om haar overleden moeder, oma en opa te laten zien dat ze op weg is naar succes en vastbesloten is om haar dromen na te jagen. “Ik ben erg blij met mijn rol. Ik krijg de kans om aan diverse projecten te werken, te netwerken met andere intelligente individuen, mijn dromen waar te maken en mensen te inspireren.”

Dromen najagen

Niet dat alles altijd van een leien dakje gaat… “Soms kunnen de projecten waaraan ik werk verschillende manieren hebben die leiden tot een oplossing. Weten waar ik moet beginnen en welke wegen ik moet nemen, is denk ik wel het lastigste deel van mijn werk.”

Je dromen najagen, dat is iets dat Tishauna op het lijf is geschreven. Daar is echter lef voor nodig. “Een paar mensen zeiden me dat mijn dromen te groot of zelfs onmogelijk waren, of niet haalbaar voor getinte vrouwen. Er zijn mensen die beweren dat ik in een fantasiewereld leefde. Het deed een beetje pijn om dat te horen van mensen die dichtbij me staan. Ik besloot echter dat ik hun twijfels en negativiteit juist zou omzetten in extra energie om mijn dromen waar te maken.”

Dat doet ze nu nog steeds, onder andere door God voorop te stellen in alles wat ze doet, maar ook door een netwerk te bouwen van mensen die juist ondersteunen, sponsoren en in haar investeren. “Remember that when one door closes, a better one will open. Als 100 mensen nee zeggen, vertrouw er dan altijd op dat de 101ste persoon ja zegt. Werk slim, werk gefocust (zelfs als het moeilijk wordt), blijf weg bij negativiteit en ga achter je dromen aan.”

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
Mijn jeugd komt voorbij in Spotify’s tijdcapsule

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten