Albert Heijn digitale winkel

TechGirl test: het digitale winkeltje van Albert Heijn

Wanneer ik niet voor TechGirl of voor een andere partij aan het schrijven ben, dan ben ik aan het werk op het hoofdkantoor van Albert Heijn. Erg tof om bij een bedrijf te werken dat tech op heel andere manieren gebruikt, maar met hetzelfde doel: om het leven makkelijker te maken. Om die reden heeft het nu het digitale winkeltje geïntroduceerd, waar ik alvast heb mogen kijken.

Het was eerst best een vreemde gewaarwording, dat digitale winkeltje. Het leek er even op dat een studentenwoning voor het hoofdkantoor was neergedaald, maar het bleek een soort zeecontainer te zijn met heel andere inhoud dan vis. Oké, er zijn tonijnsalades te koop, maar ook een heleboel meer. Het digitale winkeltje is een soort AH to go, dus het heeft eigenlijk alleen artikelen voor onderweg. Denk aan een wrap, een salade, een chocoladereep en water, cola en sapjes.

Zo werkt het digitale winkeltje

Tot nu toe klinkt dat weinig interessant, tot je tech toevoegt. In het digitale winkeltje kun je namelijk zonder dat er een medewerker in de winkel is, aankopen doen. Dat werkt als volgt: om de deur te openen, scan je je pinpas, wat ook meteen het betaalmiddel is. Je wandelt door de winkel, pakt wat je wil hebben en je gaat voor een scherm staan dat je vertelt wat je allemaal hebt gepakt. Klopt dat, dan gaat de betaling automatisch en kun je de deur uitlopen.

Tijdens mijn eerste keer testen, viel het me op hoe koud het in de winkel is. Het is echt alsof je een koelkast binnenloopt. Inmiddels is dat aanzienlijk verminderd, omdat de koelcellen nu deuren ervoor hebben. Fijn voor de klanten die binnen staan, maar ook beter voor het milieu omdat er minder kou verloren gaat. Verder is het best bizar om mee te maken dat je spullen gewoon pakt. Dat kun je ook doen met tap-to-go, maar dan scan je je pasje bij het specifieke artikel.

Nu grijp je iets van een plank af en een camera registreert dat jij het pakt. Tenminste, camera’s leggen niet je gezicht vast, maar alleen je lichaam. Hierdoor weet het bij welk ‘poppetje’ welke aankoop hoort en blijft je privacy gewaarborgd. De camera’s werken bovendien samen met een speciaal weegsysteem, waardoor het schap weet dat jij iets hebt gepakt omdat het gewicht op de plank verandert. Hetzelfde geldt voor terugleggen: het systeem ‘voelt’ dat het gewicht weer terug is.

Vreemd, maar hier kan ik wel aan wennen

Het is heel gaaf om in zo’n technologisch wonderwinkeltje rond te lopen. Het voelt best vreemd om zomaar iets te pakken, maar daarnaast zie ik mezelf er ook net zo makkelijk aan wennen. Alleen moet je dan wel beseffen dat je in een warenhuis of kledingwinkel straks niet hetzelfde kan doen. Er zijn tegelijkertijd ook veel vragen die bij zo’n digitaal winkeltje komen kijken. Er wordt geen alcohol of rookwaar verkocht, waardoor er niets ligt wat door een medewerker moet worden gecheckt qua leeftijd, maar er zijn natuurlijk meer momenten waarop je misschien wel een medewerker nodig hebt.

Ik heb dus nog veel vragen over het winkeltje. Kun je wel met zijn allen tegelijk in de winkel? Hoe wordt er bijgehouden of producten niet over datum gaan? Wat als je rekening niet klopt? Wat als iemand de deur openhoudt en alle artikelen eruit gooit? Of: wat als iemand de boel kort en klein slaat? Hoe ga je deze makkelijk te verplaatsen winkeltjes beleveren, als ze echt een ding worden? Er zijn een heleboel zaken om rekening mee te houden, voor zo’n digitaal winkeltje echt goed kan functioneren zonder te veel tussenkomst van medewerkers.

Amazon Go

Ik vind het, maar ongetwijfeld ben ik bevooroordeeld, gaaf dat het tenminste geprobeerd wordt. Het is fascinerend om te zien wat wel en niet werkt. Het is grappig om het systeem voor de gek proberen te houden door artikelen op de verkeerde plek terug te leggen, of je bijvoorbeeld te vermommen. Ik weet nog dat mijn mond openviel van verbazing toen ik de video van Amazon Go zag, en het is toch erg tof dat we iets soortgelijks hebben in Nederland. Het digitale winkeltje zit echter nog wel in een testfase, dus hij wordt nu flink getest door medewerkers van het kantoor. Ik ben erg benieuwd hoe de toekomst van deze bijzondere shop eruit ziet.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.