TechGirl How To: een LinkedIn-profiel opzetten

Of je nu op de markt bent of niet; het is best handig om jezelf in de etalage te zetten die LinkedIn heet. Niet in de minste plaats omdat recruiters je zo kunnen vinden, zelfs als je niet direct keihard op zoek bent naar een job. Het kan nooit kwaad om iets beters op je pad te krijgen, zonder daar al te veel moeite voor te doen, toch? In deze TechGirl How To helpen we je in diverse stapjes een mooi LinkedIn-profiel op te zetten.

De eerste stappen zijn makkelijk, want dat is een kwestie van naar Linkedin.com gaan en je aanmelden. Je vult je voornaam, je achternaam en je e-mailadres in en LinkedIn loodst je vanzelf door de rest heen: je land, je postcode, wat je meest recente functietitel is en bedrijf, enzovoorts. Je moet dan nog even je e-mail bevestigen en dan komt het lastige gedeelte.

Skip de e-mailcontacten

Dan gaat het programma namelijk op basis van je e-mail vragen of hij je contacten mag importeren. Druk daar nooit op Continue, maar ga voor de fijne Skip eronder. Niets is zo irritant als mailtjes van mensen die je LinkedIn-connectie willen worden, terwijl je amper tot niets met ze te maken hebt gehad. Houd je sterk, zelfs als LinkedIn vraagt of je er wel zeker van bent: ja, skip. Wat dan volgt is je foto en ook dat is een belangrijke. Ten eerste omdat mensen visueel zijn ingesteld en een CV uit zoveel tekst bestaat, dat een foto een fijne afwisseling is. Maar ook omdat mensen die je googlen je foto dan zien in Google.

Misschien wil je dat liever niet, je kunt er dan ook voor kiezen om geen foto of een foto van iets anders in je profiel te zetten. Je kunt de foto nadat je hem hebt geüpload nog aanpassen zodat hij mooi past en er eventueel een filter overheen plaatsen. Ook kun je instellen wie je foto mag zien. Daarna laat hij nog even zien hoe je belangrijkste deel van je LinkedIn-profiel eruit komt te zien en dan vraagt hij of je de app ook wilt installeren. Dat is eigenlijk niet nodig als je LinkedIn niet heel actief gaat gebruiken: je krijgt ook mailtjes als je berichten krijgt. Lekker skippen dus.

Het LinkedIn-profiel

Vervolgens heb je bij het LinkedIn-profiel opzetten, allerlei opties: ervaring toevoegen (dus waar je zoal hebt gewerkt) en zoeken naar connecties. Wat misschien wat verwarrend kan zijn, is dat er ook een feed is, waarbij je net als op Facebook berichten kunt plaatsen en kunt lezen van anderen. Schrijf je artikelen, dan kun je bijvoorbeeld je eigen werk delen. Of als je bij een bedrijf werkt dat op zoek is naar kandidaten voor een functie, dan kun je die delen. Om jezelf het beste te verkopen op LinkedIn kun je het beste zorgen voor een goede combinatie van zelf zenden en reageren op anderen. En het delen van interessante artikelen.

Het is een rot advies, maar probeer wel bij een thema te blijven. Als je een baan in de IT zoekt, dan is het heel verwarrend als je allemaal berichten gaat delen over middelbaar onderwijs. Het is sowieso wel een uitdaging om LinkedIn te gebruiken als je meer kan dan een tak van sport. De schrijfster van dit stuk heeft zowel ervaring en diploma’s voor de functie van management assistent als voor journalist, en dat kan soms knap lastig zijn. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om twee LinkedIn-profielen te maken, zodat recruiters van beide kanten me goed konden bereiken. Een beetje schizofreen voelt het wel, zeker omdat deze twee beroepen elkaar goed kunnen versterken, maar het is wel wat duidelijker en beter vindbaar.

Ik zei het net al bij je profielfoto: een beetje visueel maken is altijd goed. Je kunt bijvoorbeeld een soort bovenbanner plaatsen op je profiel, met een foto naar keuze. Doe hier liever geen grote foto van jezelf, want die heb je al als profielfoto. Je kunt er bijvoorbeeld een foto doen van een toetsenbord, of een product waar je enorm enthousiast over bent. Een kleurrijke subtiele achtergrond kan ook, met bijvoorbeeld allemaal stippeltjes of vakjes. Net wat bij je past.

Wat wil je er zelf mee?

Dan is het verder aan jou om te bedenken wat je allemaal wilt doen met LinkedIn. Je kunt bijvoorbeeld aan mensen vragen om werkervaring met jou te delen, dus een soort testimonial om aan te tonen dat je bestaat, dat je bevalt en dat je sociaal en/of kundig bent. Het is ook nog aan jou om te bepalen wat voor profiel je wilt hebben: ga je voor een profiel dat openstaat voor recruiters als zijnde “ik ben wel op zoek”, of heb je het puur alleen om je eigen netwerk op te bouwen en te kijken waar andere mensen mee bezig zijn, terwijl je zelf al prima op je plek zit.

Er zijn enorm veel mogelijkheden, waarvan een deel betaald is. Toch hoef je daar niet direct voor te kiezen: LinkedIn is ook heel erg goed te gebruiken als je er geen cent aan uitgeeft. Houd wel je privacy in de gaten: LinkedIn is enerzijds een soort curriculum vitae, maar je hoeft er ook echt niet op te zetten op welke basisschool je zat en dat je een krantenwijk had op je dertiende. Het is zelf afwegen welke delen van je CV je erop zet, maar houd er rekening mee dat dit wel online te bekijken is voor velen (wederom afhankelijk van hoe je het instelt). Maak er een mooie weerspiegeling van van jezelf en vergeet vooral niet om eventuele cursussen die je in je huidige werk doet eraan toe te voegen. Veel plezier!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.