keylogger

Reserveren bij de kapper? Google Duplex belt voor je!

Begin deze maand was Google’s I/O conferentie. Op deze conferentie vertelt Google over de nieuwste ontwikkelingen en ook dit jaar zaten er weer een aantal bijzondere zaken bij. Google meldde al dat AI voorop staat in de ontwikkeling. Dit was vooral goed te merken aan de vooruitgang bij hun nieuwste virtual assistant Google Duplex. Maar niet iedereen zit te wachten op deze komst… Why not?

Google Duplex is de technologie achter een nieuwe feature van Google Assistent. Het is een compleet geautomatiseerd systeem dat vanuit jou telefoongesprekken kan voeren. Zo kan je kleine telefoontjes, zoals reserveringen en afspraken maken, uitbesteden. Dit doet Google Duplex compleet in mensenstijl met woordjes als “Hmm” en “eh” tussen de zinnen door.

Voorbeelden van Google Duplex

Tijdens de presentatie liet Google CEO Sundar Pichai horen hoe Google Duplex zo’n gesprek voert. In het eerste geval moest de virtual assistent een kappersafspraak maken. De vrouw aan de andere kant van de lijn was overigens gewoon een mens en wist (volgens Google zelf) niet dat ze gebeld werd door een robot. Dit gesprek verliep goed en Duplex slaagde erin een afspraak te maken.

Vervolgens liet Pichai ook een (poging tot) een reservering bij een restaurant horen. Dat verliep iets minder vlekkeloos… De voorbeelden kan je hier zelf bekijken.

De bèta-versie van Google Duplex is vanaf deze zomer te gebruiken, ook in Nederland. Helaas alleen nog niet in het Nederlands, dus je zult je reserveringen in Nederland nog even zelf moeten doen. Met deze bèta-versie kan je 3 dingen doen:

  • Afspraak maken bij de kapper
  • Tafel reserveren bij een restaurant
  • Vakantie uren vragen bij een bedrijf

Niet iedereen is fan…

Na de bekendmaking van Google Duplex kwamen al direct allemaal parodieën online. Zo had iemand een gesprek nagemaakt waarin de virtual assistant gebruikt werd om iemand te dumpen of om geld te vragen aan ouders. Ook al zijn deze filmpjes grappig bedoeld, er wordt wel een belangrijk punt in naar voren gebracht. Namelijk dat de real-time communicatie zo nog verder achteruit gaat en mensen luier worden in wat ze zelf doen.

Ook waren er mensen die het niet vonden kunnen dat de persoon aan de andere kant van de lijn niet weet dat hij met een bot praat. Je verwacht natuurlijk bij een bot dat je het direct kan horen, maar aangezien Google Duplex zo natuurlijk praat hoeft dat niet meer het geval te zijn. Google heeft daarop al gereageerd met het bericht dat ze aan het begin van telefoongesprekken direct duidelijk willen maken dat het gesprek met een robot is.

Hoe het gebruik van Google Duplex zich gaat ontwikkelen wordt dus nog even afwachten. Voorlopig werkt de virtual assistant toch nog niet optimaal, maar wat niet is kan nog komen.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.