Op een druilerige zondag na het opzetten van de kerstboom (ja, de Sint is het land uit: het mag!) plof je op de bank en denk je: wat zal ik eens kijken op Netflix? Ik ga even eerlijk met je zijn: ik raad je af de documentaire Follow Me te kijken. Want waar je hoopt op een diepgravend onderzoek naar hoe Instagram toch werkt, zal je waarschijnlijk vooral merken dat er niets nieuws onder de zon is.

Asri Bendacha gaat in deze documentaire op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe kan ik ook zorgen dat bedrijven me 5.000 dollar gaan betalen voor één post op Instagram? Een heel interessante vraag die waarschijnlijk elke Instagram-gebruiker zichzelf weleens heeft gesteld. Dat beroemdheden dit soort deals krijgen is niet zo vreemd: die krijgen ook aanbiedingen om parfumreclames te doen. Maar, hoe kan het toch dat zelfs een of andere Hollander die nog nooit op televisie is geweest en toevallig een paar duizend volgers heeft op Instagram zo’n enorm sponsorbedrag krijgt?

Nietzeggend

Ik hoopte dat ik er in de anderhalf uur die volgde een antwoord op zou krijgen, maar helaas: niet echt. Enerzijds is dat heel veelzeggend: Instagram schijnt niet bepaald een van de meest transparante bedrijven te zijn. Het verbaasde me dan ook niet dat Asri daar geen meetings kon krijgen. Ik had gehoopt dat hij er wel op een andere manier achter zou komen, maar helaas koos hij voor zijn docu vooral influencers als bron, in plaats van mensen aan het woord te laten die klokkenluiders zijn of in het algemeen gespecialiseerd zijn in social media als geheel.

Het dieptepunt is het moment waarop Asri naar Amerika gaat. Niet alleen probeert hij op enigszins domme manieren afspraken te regelen bij bekende socialmediabedrijven, hij denkt ook dat een producer als Khaled zijn kijkers wat interessant inzicht kan geven in hoe hij Insta famous werd. Want ja, de vraag van Asri lijkt dan wel te zijn hoe hij 5.000 dollar per post kan verdienen, het is vooral hoe hijzelf meer volgers kan krijgen. Aan het begin van de docu snijdt hij een boeiend onderwerp aan, maar helaas gaat het maar een minuut daarover: het aanschaffen van volgers.

Hoe krijg je het voor elkaar?

Ik heb alsnog geen enkel idee hoe je nou zorgt dat je veel volgers krijgt op Instagram, en hoe het kan dat deze documentaire groen licht heeft gekregen van Netflix. Zeker aan het einde, wanneer hij een speciale drinkfles die niet kan omvallen gaat aanprijzen, dan realiseer je je dat je de laatste anderhalf uur nog beter je teennagels had kunnen knippen. Erg jammer, want er zijn zeker geheimen bij Instagram die je bloot kunt leggen, dat hebben andere documentairemakers namelijk al getoond goed te doen. Bijvoorbeeld Nicolaas Veul met zijn documentaire #followme, waarin hij de schimmige industrie achter de mooie plaatjes ontrafelt. Die is overigens eveneens gratis te bekijken via de website van de vpro en duurt ‘maar’ 49 minuten. Heb je daarna nog bijna drie kwartier over voor je teennagels.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.