Instagram

Instagram Reels: nog geen jaar oud en nu al ten onder?

Instagram kwam in Q3 vorig jaar met de nieuwste functie genaamd Instagram Reels: een nieuwe manier om content te maken op Instagram door middel van een verticale video die 15 seconden duurt. Ongeveer een regelrechte kopie van TikTok, maar wel een toffe nieuwe functie om nog meer uit je Instagram profiel te halen. De video’s verdwijnen namelijk niet na 24 uur, zoals Instagram Stories, en zijn zowel binnen je feed als via de discovery feed en via hashtags. Maar Instagram Reels staat op losse schroeven momenten. In dit artikel vertellen we je hier meer over.

TikTok versus Instagram Reels

Dat Instagram Reels kon rekenen op veel scheve blikken toen de functie gelanceerd wordt is zeker. Veel bekenden in het social media landschap zagen namelijk direct de grote gelijkenissen met TikTok. TikTok is sinds 2018 meer en meer populair aan het worden in Nederland, vooral onder een jongere doelgroep. Niet zo heel gek dus dat Instagram het concept al inspiratie heeft gebruik voor de nieuwe functionaliteit Reels.

Naast dat er een verschil zit in de doelgroep van TikTok en de doelgroep van Instagram, zien we dat hierdoor ook de content binnen de twee platformen verschilt. Waar TikTok vaak gericht is op dansjes, grappige (en minder grappige) challenges en humoristische combinaties van audio en video, wordt Reels ook anders ingezet en past het meer binnen het platform Instagram. Een voorbeeld van een typische Instagram Reel zie je hier en een typische TikTok challenge video, maar dan gekopieerd naar Reels zie je hier.

Instagram Reels van Queenofjetlags

Is Reels geflopt?

Adam Mosseri, hoofd van Instagram, heeft afgelopen week in een podcast van The Verge toegegeven dat hij “nog niet tevreden” is met de nieuwste feature binnen zijn platform een geeft toe dat TikTok in dit concept ver voorop loopt. Ook zegt Mosseri dat het bedrijf van plan is om meer creatieve opties toe te voegen, specifiek voor video, zoals originele filters en effecten. Wij vragen ons af of dit genoeg gaat zijn om Instagram Reels echt een eigen succes te geven. De verschillende contentformaten van Instagram zijn wellicht te veel en te verwarrend voor de meeste gebruikers. Want wanneer gebruik je nou Stories, Instagram TV, Reels of gewoon een post in je feed? Overdaad schaadt, zeker voor de gemiddelde gebruiker van Instagram. We zullen zien waar Adam en zijn team binnenkort mee op de proppen zullen komen en of de nieuwe functie hiermee gered is!

Vind jij dat Instagram Reels iets toevoegt aan het platform? Of kan Instagram beter een streep zetten door het concept en zich gaan richten op iets originelers dan een knock off van een ander populair platform? Laat het ons weten!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.