back to school essentials

Hoe zit het met jouw digitale geletterdheid?

Er zijn heel veel dingen die je op school leert: rekenen, Engels en biologie. Wat er
echter steeds vaker mist, dat is ‘levensles’. Hoe zorg je nou echt dat je alle
vaardigheden hebt om mee te komen? Daarmee doelen we niet alleen op hoe je een huis koopt of hoe je met mensen omgaat, maar ook hoe je je digitaal staande houdt. Daar is op dit moment te weinig aandacht voor op scholen.

We hebben inmiddels veel TechGirls gesproken die vinden dat kinderen vroeger met coding in aanraking moeten komen, maar er is wel meer dat speelt op het gebied van de digitale wereld. Docenten moeten beter op de hoogte zijn van wat er met computers, tablets en smartphones allemaal mogelijk is, zodat ze leerlingen goed kunnen helpen. Nu komt het weleens voor dat een leerling de digitale wereld veel beter meester is dan de meester.

TechTalks050 (editie 16 maart = afgelast)

Iets waar onder andere professor Marcel Broersma aan de Rijksuniversiteit Groningen zich in verdiept. Hij is gespecialiseerd in Media en Journalistieke Cultuur en zou daarover spreken op TechTalks050: De digitale wereld in de klas. Want, hoe intuïtief smartphones ook worden gemaakt, dat je er goed mee kunt omgaan is niet vanzelfsprekend. Maar, dat je ermee leert omgaan is ook niet vanzelfsprekend. Daarom meent Broersma dat organisaties zoals scholen, maar ook bedrijven, hun best moeten doen om mensen alle handvatten te geven die nodig zijn om mee te komen.

Broersma: “Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor digitale geletterdheid, ook als een voorwaarde voor digitale inclusie. Als we willen dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving, dan moeten we zorgen dat kinderen op school leren hoe de digitale wereld werkt, maar moeten we er ook voor zorgen dat volwassenen die nu onvoldoende mee kunnen verder worden getraind. Dat zie ik bijvoorbeeld gebeuren via bibliotheken.”

Kortom, daar zijn grote en kleine stapjes voor nodig en die worden er al aangeboden in diverse apps. Zo is er het Nederlandse Mr. Chadd, een online huiswerkbegeleidingstool waarmee kinderen kunnen zorgen dat ze digitaal worden geholpen met hun huiswerk. Zo zijn er meer manieren waarop de digitale kennis van kinderen kan worden bijgespijkerd om ze beter klaar te maken voor onze huidige en toekomstige digitale samenleving. Broersma geeft aan dat het niet per se een apart vak hoeft te zijn: “Idealiter zou het een onderdeel zijn in ieder vak, maar praktisch gezien is het wel goed om er ook apart aandacht aan te besteden zodat er voldoende tijd en ruimte voor is.”

Digitale geletterdheid

Denk er zelf eens over na: hoe zit het op jouw werk? Zijn je collega’s ongeveer net zo snel en handig met hun smartphones en computers als jij? En hoe denk je dat het komt dat dat zo is gekomen? Als je handig bent met computers, dan kun je in een cursus die over iets totaal anders gaat maar waarvoor je toch een computer nodig hebt, veel makkelijker meekomen. Dit klinkt misschien als iets uit de jaren ‘80 en ‘90 toen computers in opkomst kwamen, maar het is het juist nu de technologische innovatie zo hard gaat eigenlijk nog veel belangrijker.

“Het is niet alleen interessant voor ouders met jonge kinderen, maar juist ook voor kinderen in de bovenbouw en op de middelbare school. Juist de rol van ouders en het gezin is cruciaal bij het vergroten van digitale geletterdheid. Ouders kunnen kinderen stimuleren en ze helpen verstandig om te gaan met smartphones, social media en internet, maar omgekeerd leren ouders ook veel van hun kinderen”, zegt de professor.

Dat geldt voor ‘oude rotten in het vak’, maar net zo hard voor kinderen die met technologie opgroeien. De een pakt het nu eenmaal eerder op dan een ander. Hoe we toch kunnen zorgen dat alle kinderen digitaal beter geletterd raken, daar hebben Marcel van Rijksuniversiteit Groningen en Kim van der Esch van Mr Chadd ideeën over. Ideeën waarmee je zelf ook direct aan de slag kunt.

Marcel: “Docenten hierin onderwijzen is hierin ook een belangrijk punt. Ook voor veel docenten geldt dat hun niveau van digitale geletterdheid omhoog zou kunnen. Scholen doen er verstandig aan om gericht en systematisch cursussen aan te bieden om leerkrachten hier verder in te scholen.”

Tips en tricks

Ze zouden die tips en tricks delen tijdens TechTalks050, met daarna een Techborrel om nog even flink na te praten en ideeën uit te wisselen. Helaas gaat het evenement niet door vanwege voorzorgsmaatregelen rondom het Corona virus. Het is momenteel nog niet bekend of deze editie op een later moment wordt ingehaald.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.