Op de School voor Journalistiek leerde ik dat goed nieuws eigenlijk geen nieuws is. Tenminste, dat meenden enkele docenten. Of ik het daar helemaal mee eens was, dat is een tweede natuurlijk. In ieder geval ben ik niet de enige die het slecht trekt dat er altijd maar negatief nieuws wordt gemeld: Google vindt dat ook. Daarom wordt Google Assistant uitgebreid met een nieuwe functie.

Het is me niet duidelijk of het ook in de Nederlandstalige versie van Google Assistant (die recent live is gegaan) mogelijk is, maar in de Engelse variant kun je straks roepen: “Hey Google, tell me something good!” Vervolgens zoekt de assistent naar positieve nieuwsberichten. Sowieso klinkt die zin al heel positief, maar wat er uiteindelijk wordt gevonden is helemaal fijn.

Even helemaal niks

Dat betekent namelijk dat je even niets hoort over die zedenzaak of die overstroming, maar dat je juist positief wordt bericht over bijvoorbeeld hoe imkers in Detroit de bijenpopulatie er weer bovenop helpen. Het is klein, menselijk nieuws en natuurlijk maakt het vreselijke berichten over wereldrampen en politiezaken niet minder belangrijk, maar het kan wel net even zorgen voor die boost. Even dat gevoel dat de wereld niet alleen maar uit ellende bestaat.

Het nieuws komt van Solutions Journalism Network. Dat is een organisatie die op zoek gaat naar verhalen over het oplossen van problemen. Het normale nieuws is erg gefocust op de problemen zelf, maar Solutions probeert het juist om te buigen. Wat wordt er aan een probleem gedaan? Kun je zelf iets doen? Welke geweldige initiatieven zijn er al opgestart?

Alleen nog een test

Het zit nog in een soort testfase, dus nu kunnen alleen Amerikaanse Google Assistant-gebruikers van de optie genieten. We denken echter dat het best eens een succes zou kunnen worden, dus hopelijk wordt dit snel vervolgd in de Nederlandse Google Assistant. We willen best een steentje bijdragen hoor!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.