Nu Google Assistant helemaal is ‘geland’ in Nederland en iedereen tijdens Black Friday voor een spotprijsje een Google Home Mini op de kop heeft getikt, is het tijd om ons af te vragen hoe het eigenlijk met de ontwikkeling van de assistant is. Even je kapper voor je boeken, dat doet ze bijvoorbeeld nog niet.

Het lijkt allemaal wel heel mooi wat zo’n Assistant voor je kan doen, maar helemaal een echte personal assistant vervangen, dat doet Google Assistant nog niet. Het idee dat Google weet wanneer je voor het laatst naar de kapper bent geweest en dat het wel eens tijd is om weer te gaan, dat komt steeds dichterbij, evenals het moment waarop Google Assistant zelf alvast je kapper belt om een afspraak op een vrije plek in je agenda te plempen.

Pixel

We zijn er echter nog niet. Op dit moment wordt bij een select aantal mensen in een aantal grote steden in Amerika net Google Duplex uitgerold op Pixel-telefoons. Dit is een chatbot die voorzien is van zodanig veel kunstmatige intelligentie, dat hij je kan bellen om een afspraak te maken. Nu gaat het dus nog even om een groepje testgebruikers en het is vooralsnog alleen in het Engels.

Het is de bedoeling dat de Assistant straks je restaurant boekt voor je huwelijksverjaardag, maar ook misschien wel je afspraak belt dat je later komt op het moment dat ze ziet dat je in de file staat en hoe lang. De mogelijkheden bedenken is niet zo moeilijk, maar om ze ook echt waar te maken en aan iedereen beschikbaar te maken in diverse talen, daar gaat heel veel meer werk en vooral tijd inzitten.

Hey Google!

Hoe dat in zijn werk gaat straks? Je zegt tegen je telefoon ‘Hey Google, reserveer een tafel in de Jordaan’ en vervolgens komt Google Assistant met een lijstje met restaurants. Je kunt de naam van het restaurant dat je kiest zeggen, waarop de reservering zal worden gemaakt door je virtuele assistent. Hopelijk heeft jouw restaurant niet uitgezet in zijn Google-account dat het geen reserveringen per telefoon aanneemt, want dan geeft Google Assistant door dat je het zelf even online moet gaan regelen.

Kan het allemaal wel, dan zal Google Assistant tijdens openingstijden contact opnemen met het restaurant om je boeking in orde te maken. Klinkt erg handig, maar er zijn nog wel wat restricties (naast de bovenstaande): je groep mag niet groter zijn dan 10 personen. En als je je reservering toch annuleert, dan geeft de Assistant aan dat ze de hele dag niet meer kan bellen.

Mocht je je afvragen hoe het voor een restaurant klinkt als zo’n Assistant belt in plaats van een echt mens: dat klinkt eigenlijk als een echt mens, maar de Assistant zegt: “Hallo, ik bel om een reservering te maken voor een klant. Ik bel van Google, dus dit telefoongesprek kan worden opgenomen.” Heel duidelijk zeggen: “Hallo, ik ben de robot assistent van xxx” gebeurt opvallend genoeg dus niet. Maar goed, als restaurantmedewerker kom je er snel genoeg achter met wie je te maken hebt, aan de manier waarop het klinkt, maar vooral wanneer je vaker dit soort exact dezelfde gesprekken hebt.

Het wordt enorm langzaam uitgerold, echt alleen op Pixel-telefoons in een paar plaatsen in Amerika op dit moment. Ik kan in ieder geval niet wachten om te zien wat er gebeurt als dit echt op grotere schaal wordt toegepast.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.