Laatst heeft Twitter aangekondigd om te stoppen met Fleets. Fleets, hoor ik je denken? Dit is de ‘Stories’-variant van Twitter. Niemand bleek er heel fanatiek mee bezig te zijn, in ieder geval niet op grote schaal, waardoor het social medium de optie weer verwijdert. Stories maken, dat kun je tegenwoordig zelfs op LinkedIn… Dr. TechGirl werd dan ook de vraag gesteld: hoe kies je nou welk social medium je gaat gebruiken?
Deze vraag kun je op twee manieren opvatten. Hoe kies je voor welke post welk sociale kanaal je moet gebruiken, of hoe kies je überhaupt bij welk social medium je je aansluit? In het geval van de laatste vraag is het simpel: je kijkt naar het type content dat je het liefst deelt. Deel je graag video’s, dan is Instagram of TikTok een goede keuze, maar ben jij meer van de langere berichten, dan ben je beter af op Facebook. Geniet je van een goede discussie? Wend je dan tot Twitter.
Een andere reden om voor een bepaald medium te kiezen is de mensen die je wil bereiken. Wie is je doelgroep? Zoek je een plek waar je in één keer je meeste vrienden treft, doe dan eens rondvraag in je vriendengroepen. Waar zijn zij zoal te vinden op het internet? Wil je juist potentiële werkgevers aanspreken, dan is LinkedIn een logische keuze. Soms lijkt het alsof er veel te veel social media zijn en ze allemaal hetzelfde doen, maar elk platform dat nu nog groot is, is dat omdat het wel een bepaalde unieke kracht heeft. TikTok werd groot in een tijd waarin we op andere platforms vooral foto’s deelden en Snapchat omdat je er foto’s met een houdbaarheidsdatum op kunt zetten (inclusief hilarische filters).
Welk social medium kies je?
Misschien voel je hem al aankomen, maar deze twee vragen die je je stelt om te bepalen bij wel social medium je je voegt, zijn precies de twee vragen die je je bij alle posts moet stellen. Hoe wil je de boodschap brengen en wie is je doelgroep? Het kan uiteindelijk betekenen dat je op alle grote social media een account hebt, maar dat hoeft je niet te verplichten om elke dag iets te posten. Wat wel belangrijk is, is interactie, dus vergeet niet af en toe wel te kijken op de platforms of iemand je een bericht of verzoek heeft gestuurd. Veel plezier!