Check je psychische gesteldheid via Instagram

Er wordt nog steeds druk onderzoek gedaan naar de invloed van social media op ons brein. Wat gebeurt er in ons hoofd als er weer een status-update binnenkomt? Is het gezond voor je relatie om je veel te bemoeien met het online leven van je lief? En: worden we er wel blij van om steeds onder druk te staan foto’s te delen van onze mooie levens? Uit nieuw onderzoek is gekomen dat je depressie kunt aflezen aan Instagram foto’s.

Uitgelopen eyeliner

Nu zijn natuurlijk veel duistere quotes of foto’s met uitgelopen eyeliner al een indicatie dat iemand niet helemaal goed in haar vel zit. Echter zijn er subtielere eigenschappen waardoor ook bij mensen die iets minder expressief zijn een depressie kan worden waargenomen. EPJ Data Science heeft een studie gepubliceerd waaruit is gebleken hoe je Instagram-wall kan tonen of je psychische problemen hebt. Het gaat om precies te zijn om de kleuren die je kunt linken aan depressie. Er werd een ietwat kleine groep bekeken, 166 mensen, waarbij lichte kleuren met positiviteit werden geassocieerd en donkere met negativiteit.

Niet geheel verrassend gebruiken mensen die met depressie kampen duistere kleuren en grijze tonen. Niet zozeer dat er alleen donkere dingen worden gefotografeerd, maar vooral dat er vaak voor een filter wordt gekozen dat de kleur er helemaal uittrekt. Inkwell is een goed voorbeeld van een filter dat veel door mensen die down zijn wordt gebruikt, hoewel het zo schijnt te zijn dat depressieve mensen niet per se veel filters gebruiken.

De duistere kant op Instagram

En, ga jij nu door je Instagram heen om te kijken of jij naar de duistere kant neigt? Het hoeft niet per se te betekenen dat je depressief bent: sommige mensen hebben van nature een voorkeur voor donker in plaats van licht of vinden in bepaald soort fotografie de kleuren niet passend. Meer weten over dit onderzoek? Check dan deze link.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.