Hiep hiep hoera, het is precies één jaar geleden dat TechGirl op TikTok begon! Eerst nog wat onderzoekend, maar als snel met een duidelijke visie. En dat wierp al snel zijn vruchten af: binnen enkele maanden werd TikTok ons grootste social media kanaal. Uiteraard ging dat met vallen en opstaan… In dit artikel deelt TechGirl Anke een aantal leermomenten met jou!
TikTok is niets voor mij
Ik was zo’n persoon die video’s keek zonder audio aan te zetten. Eigenlijk keek ik überhaupt niet graag naar video’s; ik gaf de voorkeur aan tekstuele uitleg. Grappig uiteindelijk hoe dingen soms gaan, en dat ik nu zo’n fanatiek TikTokker ben geworden.
De app installeerde ik in november 2019 volgens mij. Sporadisch was TikTok wel eens op mijn Facebooktijdlijn voorbijgekomen; de filmpjes waren hilarisch en een waar genot tussen al die andere Facebook-meuk. Daar wilde ik meer van weten! En zo geschiedde… ik installeerde de app en ‘lurkte’ heel wat af. Van dolkomische filmpjes tot foutjes en persiflages, maar ook dingen om van te leren of juist die heel inspirerend zijn. En gek genoeg heb ik ook de ontwikkelingen rondom het coronavirus meer gevolgd dankzij TikTok: informerende video’s over wat er aan de hand was in China, de support die er onderling was en helaas ook hoe het virus zich verspreidde tot een pandemie.
De coronacrisis is uiteindelijk voor veel mensen ook een aanleiding geweest om TikTok te installeren. Immers, we kwamen ‘allemaal thuis te zitten’ en verveelden ons ‘de pleuris’. Je moet wat! Na maanden van kijken, begon het bij mij toch ook steeds meer te kriebelen: een eigen TikTok maken, dat wilde ik ook wel. Maar ja… ik ben niet onder de 25, ik ben niet per se grappig en ik ben ook niet megaberoemd. Wie zit er op mij te wachten?
TechGirl op TikTok, de meerwaarde
Als TechGirl moet je soms maar gewoon een beetje proberen en op je bek gaan om er zo achter te komen wat wel en niet bij je past. Met die invalshoek ben ik mijn eerste video’s gaan maken. Ze waren geen succes, maar ik heb er wel mijn TikTok-creatie-vrees mee overwonnen. De kop was eraf, het werd tijd om te gaan analyseren wat goed en minder goed was gegaan.
Goed ging:
- plezier uitstralen
- aansluiten op TikTok challenges van dat moment
- expressiviteit
Niet goed ging:
- aansluiting bij belevingswereld van Gen Z
- videokwaliteit (resolutie maar ook gebruik van graphics)
- geen lijn trekken over alle video’s heen
Leuk gedaan dus, maar wáárom zouden volgers mij willen volgen? Ik kon er zelf het antwoord niet op vinden. Tijd dus om terug te gaan naar de basis: wat is het wat ik wilde uitstralen? Waar staat TechGirl voor? En van wat voor video’s zou ik zelf van meerwaarde vinden als TikTokker?
Inspireren = leren
De meerwaarde van TechGirl zit ‘m in het inspireren rondom technologie. Ik geloof niet in de verkoop van een platte boodschap namelijk. Maar hoe inspireer je Gen Z nou op het gebied van technologie? Simpel producten voor de camera houden (zie nu eens wat ik nu weer heb binnen gekregen van sponsor X), is niet aan mij besteed, vanwege de hiervoor benoemde platte boodschap. Maar toffe trucjes laten zien, dat kon ik wel! Superleuk als de TikTokkers dat dan zelf na konden doen, dat is immers waar het platform op draait. Apen- en na-apen.
Ik googelde een aantal iPhone trucjes en vond er wat op TikTok zelf. In een paar dagen tijd maakte ik dertig video’s en plaatste er vervolgens elke dag één van. De resultaten waren beloftevol:
- binnen vier maanden tienduizend volgers erbij
- tienduizenden views per video
- sommige video’s met honderdduizenden views
- een hoge comment- en like-rate
Als je TechGirl op TikTok bekijkt, zie je dat iPhone tip 32 zelfs bijna één miljoen views heeft.
Verandering van koers
Dat ging dus hartstikke lekker. En toch: ik veranderde van koers. Tricky, want het TikTok algoritme is spot on, en ik had in de loop der tijd veel Apple liefhebbers naar me toegetrokken. Zouden zij wel akkoord gaan met Android video’s, video’s over Chrome en allerlei soortige video’s over gadgets en trends?
Eerlijk: het werd me niet door iedereen in dank afgenomen. Ik verloor volgers, omdat ik Android video’s plaatste. Dat liet me twijfelen over mijn nieuwe koers, maar mijn oude iPhone-only koers maakte me ook niet gelukkig meer. Ik ging daarom door met de strategie om allerlei soorten technologie op mijn kanaal te zetten. En uiteindelijk herstelde het TikTok algoritme zich weer.
Wat heb ik geleerd?
- Een koers is erg belangrijk voor je kanaal. De koers kan ook zijn: ‘lollige video’s van mezelf posten’, maar zorg dan in ieder geval dat je zelf altijd ’the center of attention’ bent. Het is niet de ene keer dit, de andere keer dat. Volgers weten dan niet waarom ze je moeten volgen. Zorg dus dat je doel duidelijk is. Verander je koers niet (te vaak).
- Kwalitatieve volgers zijn belangrijk. Kwalitatieve volgers zijn je fans; ze zijn belangrijk bij het verspreiden voor een boodschap, maar er moet ook goed naar ze geluisterd worden. Wie het goed aanpakt is veel in gesprek met zijn fans, voor een hoge commitment, een menswaardig gesprek en soms zelfs ook om je product/dienst beter te maken. Accounts met kwalitatief slechte volgers herken je door een hoog volgersaantal, maar procentueel weinig likes per video, en buiten verhouding weinig reacties op posts.
- Post het liefst op een vast tijdstip waarom je volgers zelf ook actief zijn (en dat nog een tijdje blijven). Post je iets om 21.00 uur ’s avonds, maar je doelgroep gaat meestal tegen 22.30 uur naar bed, dan heb je maar anderhalf uur om direct goed te scoren. De eerste uren waarin je je video plaatst, bepalen (deels) hoe viral je video gaat. Zorg ook dat je dat ritme aanhoud.
- Zorg voor interactie. Net als bij Instagram wordt je beloond voor interactie op je posts. Helaas geldt vaak: de meeste video’s met veel interactie hebben veel kritische- tot negatieve comments. Je zult dus een dikke huid moeten kweken.
- Reageer op video’s van anderen. En dan niet met een simpele emoji, maar zorg dat je comment er toe doet. Een waardevolle comment kan ervoor zorgen dat die mensen jouw kanaal opzoeken om zelf te gaan volgen.
- Doe mee met challenges, het liefst als ze nog recent zijn. Gebruik sounds die upcoming zijn.
- Durf expressief te zijn. Typetjes vallen op en lokken emotie uit. Emotie = interactie, en interactie is meer zichtbaarheid binnen TikTok. Op TikTok hoef je (thank God) niet perfect te zijn. Lekker nerdy zijn, is prima!
En nu?
TechGirl gaat lekker door op TikTok. Tot op heden hebben we alles organisch gedaan, maar misschien is het tijd om ook de wereld van advertising en partnerships hierin te gaan ontdekken. Geen idee hierover nog. De tijd zal het leren.
Wil je TechGirl op TikTok volgen? Dat kan via https://www.tiktok.com/@techgirlnl.