Wendy

Wendy Moree: “Ga netwerken: iedereen wil wel een kwartiertje koffie drinken”

Een glansrijke carrière in de tech, maar nu haar eigen weg. TechGirl van de Week Wendy Moree werkte 20 jaar in de corporate tech -en niet bij de minste bedrijven-, maar wilde haar vleugels uitslaan. Eén van haar managers belde zelfs of ze echt, echt niet wilde blijven. Maar Wendy heeft een missie.

Een missie waar we ons bij TechGirl heel goed in kunnen vinden. Ze wil graag zorgen dat bedrijven inclusiever worden. Dat wil ze zowel intern doen als via evenementen. Zo organiseert ze heel binnenkort haar eigen evenement: TechTogether.ai. Hier kunnen mensen die in de tech werken hun kinderen meenemen om te laten zien hoe leuk de wereld van tech is. Heel belangrijk: niet alleen om te begrijpen wat papa en mama doen, maar ook om kinderen te inspireren dat tech later ook een optie voor hen is.

Salesforce

“Ik was tot 1 mei regional vice president bij Salesforce in Nederland en in april ben ik begonnen met mijn eigen BV Moreequality. Ik wil me bemoeien met de raad van advies, maar ook keynote speaking, om mensen bewuster te maken van diversity en inclusion. Hoe dit als bedrijf positief kan bijdragen. En aan vrouwen wil ik graag laten zien hoe ze een rolmodel kunnen zijn.”

Dat is ze zelf ook. Niet alleen voor vrouwen in de tech, maar ook voor haar zesjarige dochter. “Ik nam haar vorig jaar mee naar Silicon Valley met de Nederlandse ambassade. Die wereld is enorm gefocust op professionals die in de tech werken en dan vooral op mannen. Het is soms best moeilijk voor ouders om je leven om je gezin heen te plannen. De toekomstige generaties zullen echt anders gaan werken en het leven en tech op een andere manier bekijken. We moeten dat meer samenbrengen. Kinderen maken in Amerika al volop hun huiswerk met AI, maar dat gebeurt in Nederland bijna nog niet. Dit soort technologieën gaan omarmd worden en de samenleving gaat veranderen.”

Niet dat die tech er nu niet al is. “Het is er wel, maar om erin te werken is vaak een grote stap voor mensen. De perceptie is dat als je in de tech wil werken, je moet kunnen programmeren. Maar dat is mede door drag and drop en low code no code allang niet meer zo. Ook zijn er heel veel verschillende rollen in de techwereld: marketingfuncties, sales: daar wordt te weinig over gesproken.” Wendy heeft haar oog dus niet alleen laten vallen op inclusiviteit in het personeelsbestand, maar ook mensen te laten kennismaken met inclusiviteit in de techwereld, door te laten zien dat ook een salesbaan in de tech nog steeds werken in de tech is.

Warm bad voor vrouwen

Hoe is dat bij haarzelf gegaan? “Ik werkte 10 jaar bij Progress Software, een databasebedrijf, ik was 27 en ik wist het verschil tussen hardware en software niet. Ik volgde wat trainingen en ontdekte toen hoe leuk die wereld is. In 2016 woonde ik voor die baan in Londen en werd ik door Salesforce gevraagd. Ze zeiden dat er weinig techvrouwen waren om te vragen. Ik vond die focus die ze hadden juist heel goed en dat is ook waarom ik ja zei: ze waren actief met vrouwen bezig. Het was een warm bad om als vrouw deze techwereld binnen te komen: je kon ook makkelijk doorgroeien, en dat is niet vanzelfsprekend. Ook betaalde het veel beter. Ik begon daar te werken in het platformteam, toen IoT en security.”

Op een gegeven moment had Wendy zwangerschapsverlof en wilde ze terug naar Nederland. Ze belde de countrylead Salesforce en zei dat ze terugging naar Nederland. “Binnen een dag kreeg ik vier banen om uit te kiezen. Ik kreeg zelfs promotie tijdens mijn zwangerschapsverlof, hele gaaf.” Waarom dan toch weggaan bij zo’n bedrijf, ook al heb je er lang gewerkt? “Er zijn veel reorganisaties in de techwereld en ik moest vorig jaar veel mensen van mijn team laten gaan. Ik wilde tegelijkertijd al heel lang mijn eigen bedrijf om mijn eigen visie uit te bouwen. Dus ik kwam op een punt dat ik buiten de lijntjes wilde kleuren.”

“Ik voelde me net een puppy die in het veld rent: de riem is eraf, tijd om vlinders te vangen. Ik wil dit. Ik heb voor mijn ego alles al bereikt: ik ben een rolmodel, ik heb financieel alles wat ik hebben wil en geen grote dromen meer van waar ik nog naartoe moet. Mijn ego en materialisme zijn fulfilled, ik heb in mijn eentje een kind en we zijn allebei gelukkig. Tijd om te kijken of ik iets kan doen voor anderen.”

TechTogether.ai

Zo gezegd zo gedaan. Nu wil Wendy zich richten op de vertaling maken van corporate naar beneden, maar ook andersom. “Ik wil als adviseur binnen een project werken. Maar ook ben ik nu druk met het evenement. 70 procent van mijn sprekers is vrouw en verschillende culturen. Ik heb een divers sprekerspanel, het is voor iedereen, ik wil gewoon laten zien dat tech heel divers is. Het niet zozeer zeggen, maar wel tonen.“

Het is een goed streven, maar hoe kom je als vrouw nou in de tech terecht? “Koffie drinken. Vraag een persoon die je inspirerend vindt of hij of zij koffie met je wil drinken. Iedereen heeft wel tijd voor een kwartiertje koffie. Vervolgens vraag je aan hem of haar wie zij denken dat een een inspirerend persoon is, en dan ga je met die koffiedrinken. Zo breidt je je netwerk uit. Vrouwen vinden het vaak moeilijk om naar netwerkevents te gaan, maar dit is een kleinere manier om het toch aan te pakken: en veel persoonlijker. Je kunt ook mij altijd bellen: ik heb heel regelmatig koffie’s. Als ik er tijd voor vrijmaak, dan doet iedereen dat toch?”  

Nieuwsgierig naar Wendy’s event? TechTogether.ai vindt plaats op 2 oktober. Het is voor mensen die in de tech werken om hun familie mee te nemen. Er is een programma voor kinderen van 0 tot 8 met kleurplaten gemaakt door de CTO van PostNL, er is een workshop met coderen voor kinderen van 8 tot 12 en van 12 tot 18 jaar kunnen kinderen virtual reality ervaren. Alles daarboven kan ook in een virtual reality-ervaring stappen, die je helpt ervaren hoe het is om te worden gepest. Qua keynote-sprekers zijn er mensen van onder andere KLM, IKEA, Deloitte en Salesforce aanwezig. “Je wil toch dat zaadje planten in het hoofd van je kind, zodat ze later zelf de beslissing maken: tech, dat is toch wel heel leuk.”

Soulaima Gourani is een founder in Silicon Valley, wat een force is zij! Echt een topvrouw en goed om haar content te volgen. 

Noura E: superslimme en ondernemende vrouw. TNO en nu ondernemer vanuit TNO. Ze spreekt ook op het event.

Paqui Lizana van IKEA: Just wow. wat een topvrouw. En ze spreekt ook op het event.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.