Victoria Alexander-Thijssen

Victoria Alexander-Thijssen: “Techniek is meer dan programmeren”

Vergeet je wel eens een vraag te stellen bij de dokter? Ga je daarna zelf maar googelen? Voor je het weet heb je allerlei narigheid aan je broek (terwijl het in werkelijkheid waarschijnlijk wel meevalt). Potentiële TechGirl van de Maand Victoria Alexander-Thijssen werkt bij BeterDichtbij, een app om mensen makkelijk in contact te brengen met zorgverleners voor kleine vragen.

Als je tijdens een consult toch die vraag bent vergeten, of je tijdens een gesprek met arts zo onder de indruk was van de resultaten van het lab dat je het allemaal even niet meer weet, dan kun je eenvoudig via je eigen telefoon nog contact opnemen. Het gaat om een digitale dienst (waaronder een app) om je dat contact makkelijker te laten maken.

Victoria Alexander -Thijssen

Project Manager en Product owner Victoria Alexander-Thijssen geniet van haar baan. “BeterDichtbij wordt enorm veel gebruikt: de helft van alle ziekenhuizen in Nederland maakt er gebruik van. Het is dan ook een initatief van Nederlandse ziekenhuizen zelf. Het past bij mij om hier te werken, omdat de zorg een vast thema is geworden in mijn carrière. Het begon met een opleiding gezondheidswetenschappen, toen een specialisatie in Healthcare Management en uiteindelijk ben ik via een consultancybureau in de Zorg & IT terechtgekomen bij BeterDichtbij.”

Alexander – Thijssen is dan ook een echte voorloper als het gaat om zorg en digitalisering in Nederland. “Daar komen grote vraagstukken bij kijken, zoals: Hoe houden we de zorg betaalbaar, de kwaliteit hoog en toegankelijk voor iedereen? Dit in combinatie met de veranderende zorgbehoeften van de patiënt vraagt om hervorming. Digitale innovaties bieden deze hervorming vele kansen en mogelijkheden. Digitalisering is immers een begrip dat iedereen in onze samenleving raakt én waarbij leeftijd geen beperkende factor meer hoeft te zijn.”

Misschien vraag je je af waarom mensen niet gewoon een mail sturen naar hun zorgverlener. Dat is simpel: “Per mail is vaak niet veilig en er worden vaak gevoelige onderwerpen besproken. BeterDichtbij is dan ook met dat idee gestart: een veilige app waarin je laag drempelig je vragen kwijt kunt bij je eigen zorgverlener. Het bestaat nu drie en half jaar en is altijd in ontwikkeling, al heeft corona daarin wel voor een stroomversnelling gezorgd. Veel mensen grepen bijvoorbeeld terug naar beeldbellen in tijden van corona. Een zorgverlener moet wel wanneer het hem of haar uitkomt kunnen antwoorden,. De regie houden over hun agenda blijft een belangrijke voorwaarde waardoor een berichtenservice vaak handiger is.”

Projectmanager én Product owner

Alexander – Thijssen wist al veel over elektronische patiëntendossiers, omdat ze als implementatieconsultant werkte met EPD’s “Ik vond dat alleen iets te uitvoerend, omdat dat erg draaide om de inhoud en inrichting van een dossier. Ik was op zoek naar de overstijgende lijnen, meer in de zorg, meer techniek, en dat heb ik nu gevonden. Ik heb eerst een jaar gewerkt als projectmanager. Dat combineer ik nu met de rol alsproduct owner. Die combinatie zorgt ervoor dat het strategische en organisatorische op een mooie manier samen komt met techniek. Ik kan niet programmeren, maar voor mij is techniek veel meer dan dat. Je hebt aan de ene kant de basis van ontwikkelen en programmeren, de hardcore IT. Aan de andere kant zit het organiseren ervan: hoe zet je het in? Hoe zorg je dat mensen er de meeste waarde uithalen? Maar ook belangrijk is wat daartussen ligt. Hoe zorg je ervoor dat de techniek aansluit op de wensen van branche. Het combineren van die laatste tweeis echt mijn ding.”

MobileMobile

Victoria zou graag zien dat de zorg techniek meer omarmt. “Vooral de notie dat techniek vaak als een eiland binnen de zorg wordt gezien. Terwijl het juist gaat om de samenhang. De laatste jaren zie je dat dit al wel toeneemt maar we zouden dit nog veel meer met elkaar kunnen doen.Sommige zorginstellingen of zorgverleners zijn wel heel innoverend, maar het kost nog best wat moeite om een heel ziekenhuis mee te krijgen. Er liggen zoveel kansen, we moeten met elkaar de ruimte creëren om dat goed te embedden. Het coronavirus heeft ons allemaal laten zien hoe groot de rol is die tech kan spelen.”

Een van de uitdagingen aan een initiatief als BeterDichtbij is dat je draagvlak onder de zorgverleners nodig hebt. “Je hebt schaal nodig als je zoiets succesvol wil laten zijn. . Voor de zorgverlener is het inzetten van techniek op een dergelijke manier vaak een heuse verandering. Patienten staan er sneller voor open. Voor patiënten is BeterDichtbij een gratis dienst: je wordt uitgenodigd door je zorgverlener. Voor zorgorganisaties is BeterDichtbij een betaalde dienst en een service die ze afnemen.. Dat is tot nu toe het geval bij zo’n 35 ziekenhuizen en instellingen in Nederland.”

BeterDichtbij

De zorg raakt veel ouderen en die zijn over het algemeen wel wat minder tech savvy… Hoe zit dat? “Tech moet altijd de basis zijn, maar het moet wel goed en eenvoudig blijven. Zeker in de zorg moet je zorgen dat het voor iedereen toegankelijk is. Vandaar dat BeterDichtbij vrij basic is als app. Je kunt berichten sturen en beeldbellen. Een foto sturen of je thuismetingen doorsturen kan ook, maar daar blijft het wel bij. Zo is het ook voor ouderen zeer geschikt. Ik geloof dat onze oudste gebruiker ergens in de 90 is.”

Het is aan Victoria als product owner om te zorgen dat het platform doorontwikkelt. “Daarin is de grootste uitdaging dat je een spin in het web bent. Je brengt de belangen van alle betrokkenen bij elkaar en zet deze samen met ontwikkelaars om in een Product en moet de balans bewaren. Ik had verwacht dat product owner een veel te technische baan zou zijn, maar ik ben blij dat ik die rol toch ben gaan doen. Het lag niet in mijn verwachting die stap te zetten, maar de omstandigheden waren er naar. Ik dacht: ik ga het gewoon proberen. Ik ben trots op het werk dat ik doe, ondanks dat ik zelf niet direct betrokken ben bij het verlenen van zorg, draag ik er zo wel aan bij.”

Victoria blijft verder leren en dromen: ‘’Het beste advies dat ik ooit heb gekregen is dat je niet bang moet zijn om dingen te vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen. We zijn als vrouwen best wel bescheiden in het kenbaar maken van ambities, maar ik denk dat als je dingen vraagt en daarnaast niet bang bent om kenbaar te maken wat je niet leuk vindt om te doen, je ruimte creëert om te groeien en je omgeving mee gaat in je ambities.”

Victoria Thijssen is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Breng aan het einde van deze maand je stem op haar uit in het speciale stembericht dat tegen die tijd op TechGirl.nl verschijnt.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.