Het is voor sommige vrouwen een flinke stap om zelfstandig te gaan, maar niet voor potentiële TechGirl van de Maand Tineke Timmerman. “Ik heb welgeteld drie jaar in loondienst gezeten, denk ik.” Ze is dan ook een echte duizendpoot wie ondernemen in het bloed zit.
Tineke is Front-end developer, maar zou zich liever Design Technologist willen noemen, een titel die goed klinkt, maar wat is het eigenlijk? “Ik doe een combinatie van user interface design, ux, maar ik codeer ook echt, dus ook front-end developer. Een tijdje geleden vond ik via Medium een omschrijving van wat een design technologist doet en dat past. Ik design door middel van coderen.”
“Als je naar mijn cv kijkt zie je dat ik de laatste jaren vooral in de functie Front-end Developer bij bedrijven heb gewerkt (en nog steeds doe). Daarom is mijn functie Front-end developer, niet Design Technologist. Maar omdat ik daarbij mijn kennis en achtergrondervaring als UI/UX designer gebruik en ook design systems bouw/codeer, zou de titel “Design Technologist” beter passen. Maar dit is een vrij onbekende functie en die gebruik ik dan helaas ook nog niet in mijn functies.”
Tineke Timmerman
Tineke gebruikt heel andere tools in haar werk. “Zo kom je uit bij designen met code. Het bestaat niet zo heel erg in de techwereld. Of je bent ontwikkelaar of je bent designer, maar het is juist heel erg nodig dat je het beide bent. Vaak leveren designers iets op wat moeilijk te implementeren is qua code, dus die combinatie is hard nodig.”
Tineke heeft het ook nog eens allemaal zelf geleerd. “Ik kom uit een heel andere wereld, de muziekindustrie. Ik organiseerde wekelijkse avonden en die promootte ik ook. Heel vroeger deed je dat met flyers en posters, maar ik was al vrij vroeg bezig met internet. Ik wilde een eigen website en ik wilde aan emailpromotie doen, maar ik werkte in een club die dat overbodig vond. Toen dacht ik: ik doe het lekker zelf! Dus ik heb Photoshop geleerd, ben designtjes gaan maken en naast wat html en css om mooie emailings op te stellen heb ik het gelanceerd. Met succes, want ik merkte echt dat ik mijn specifieke doelgroep zo goed kon benaderen.”
Uiteindelijk ging Tineke steeds meer naast de Melkweg doen. “Ik begon sites te maken voor mijn eigen bedrijfje, ik deed artiestenmanagement, een bedrijf vroeg me projectmanagement te doen voor een online afdeling. Toen kreeg ik te maken met designers en developers en redacties. ik zat dan toch in de late uurtjes alles zelf te doen, want dat vond ik fijner. De volgende opdracht die ik kreeg was hetzelfde, toen was ik sitemanager voor groot muziekplatform. Volgens mij was bol.com de eerste die mij als combinatie inhuurde. Front-end, html, landingspagina’s designen, ontwikkelen en dan op bol.com zetten.“
Design Technologist
Tineke doet goede zaken. “Ik doe nu vooral development. Soms is het wel heel erg moeilijk om iets te vinden, omdat mensen de verwachting hebben dat je drie banen in één doet. Als je een plat design verwacht, maar dan kan ik pas later developen. Ik werk het liefst gelijk binnen het team in de code en dan maak ik wel een screenshot van wat ik heb gemaakt. Ik zit het liefst aan de developmentkant. Ik ben graag met code bezig, puzzels oplossen, maar het moet wel visueel zijn. Ik ben niet van de developmentkant waarbij je ingewikkelde functionaliteit oplost aan de backend, ik develop echt voor de gebruiker.”
Het moeilijkste aan haar werk is uitleggen wat ze doet. “Mensen zeggen dan linkerhersenhelft, rechterhersenhelft. Je hebt creatief en technisch, dus je werkt vaak in het ene team of in het andere team. Die structuur zit daar nu eenmaal, maar ik doe het allemaal tegelijk. Als je dat kan, dan is het heel lastig voor de meeste organisaties, terwijl het eigenlijk juist logisch is.”
Tineke is heel users first. Ze geniet ervan om het beter te maken voor de gebruiker: “Bij de Sociale Verzekeringsbank heb ik gewerkt aan een applicatie voor interne medewerkers. Ze liepen nogal achter in code en gebruikersvriendelijkheid. Binnen heel moeilijke omstandigheiden mag je het dan toch zo maken dat 1300 medewerkers fijner en sneller kunnen werken, omdat het responsive is en meeschaalt. 1300 medewerkers van zo’n grote organisatie die alle mensen in Nederland bedient.. Je kan dan zorgen dat heel nederland sneller geholpen wordt.”
TechGirl van de Maand
Tineke hoopt in de toekomst voor organisaties te mogen werken die een maatschappelijk doel hebben. “Ik kan geweldige dingen maken bij een creative agency, maar als ik ervoor kan zorgen dat iemand makkelijker een uitkering aanvraagt, dat zou ik te gek vinden. Die dingen zijn moeilijk op je cv te zetten omdat het een interne applicatie is.” En een tip voor vrouwen die hetzelfde werk willen doen als Tineke? “Denk niet dat je alles ooit helemaal begrijpt, gewoon doen. Tech ontwikkelt zich steeds verder, elk team heeft weer andere voorkeuren dus ja, je moet van zoveel dingen weten. Je kunt niets perfect weten, dus bijt je daar niet op stuk.”
Tineke is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Houd TechGirl.nl in de gaten voor de stemronde.