Beatrix Bos - foto door Jaasir Linger

Solar Girl Beatrix Bos: ‘Inspire society and challenge the industry’

Haar huisgenoten noemen haar voor de grap een ‘duurzaamheids-chick’, maar Beatrix Bos (20) weet echt wel waar ze over praat. Ze studeert Sustainable Innovation aan de TU in Eindhoven en maakt voor anderhalf jaar deel uit van het Solar Team. “Ik heb nog nooit zoveel uur op de universiteit gezeten zonder een studiepunt te halen, maar no way dat ik spijt heb van het pauzeren van mijn studie, het is de beste keuze ooit eigenlijk.”

“Ik heb het vraagstuk ‘energie’ altijd al interessant gevonden, maar ik wilde iets doen waarbij je ook je sociale capaciteiten kon gebruiken en niet alleen die-hard met techniek bezig was.” Beatrix merkt dat de technieksector anno 2017 nog steeds een mannensector is. “Ik vind dat eigenlijk echt vervelend. Ik zie zoveel potentie bij meisjes en die zijn ook nodig in deze sector om het een menselijke kant te geven. Naast mensen die alleen maar achter hun laptop werken, heb je ook communicatieve mensen nodig die én het vak begrijpen én het kunnen uitleggen.”

Operatie World Solar Challenge

Sinds september 2016 is Beatrix officieel een Solar Girl met PR- en Finance manager als rol. Samen met 22 andere studenten van verschillende opleidingen bouwt ze negen maanden lang een gezinsauto die werkt op zonne-energie. “We willen het hele ecosysteem beïnvloeden en laten zien dat het nu al mogelijk is om op een comfortabele manier op zonne-energie te rijden. Ons motto is dan ook: ‘inspire society and challenge the industry’.” In juni moet de zonneauto klaar zijn, waarna vele testritjes zullen volgen om in oktober aan de start te staan van de World Solar Challenge in Australië waar ze hun wereldkampioentitel zullen verdedigen.

Team

“Het is een race tegen de klok en tegen het geld. In augustus vertrekken we met het hele team naar Australië en zullen we verkenningstochten doen van de 3000 km lange rit die we in vijf dagen moeten afleggen. We hebben vier bestuurders, acht passagiers die elkaar telkens afwisselen, een media-auto, een strategieauto, een volgauto en een verkenningsauto die voorop rijdt om het weer over een paar kilometer te checken. Daarnaast rijdt er nog een vrachtwagen mee om alle spullen te vervoeren.”

Energieverbruik van een föhn

“Als de auto helemaal opgeladen is, kan hij 1000 km rijden. Met een volle Tesla batterij rij je maar 300-400 km en zo’n auto heeft een drie keer zo grote batterij als die van ons. Omdat onze auto zo’n lichtgewicht en aerodynamisch is, heeft het niet veel energie nodig. Wij verbruiken tijdens het rijden met onze auto ongeveer evenveel energie als een föhn.”

Energiefabriek op wielen

“De vorige auto, Stella Lux, was energiepositief. Dat betekent dat auto meer energie opwekt dan hij nodig heeft. Wij kijken een stapje verder naar wat je met die opgewekte energie kan doen, hoe je de opgewekte energie kan aftappen. Het is eigenlijk een energiefabriek op wielen. Met al onze partners denken we er over na of we een systeem kunnen ontwikkelen waarmee zoiets mogelijk is.”

Beatrix’ toekomst

Wat Beatrix na haar opleiding wil gaan doen weet ze nog niet, maar dat het iets in de duurzaamheidssector is, staat bijna vast. “Ik denk dat er in die sector nog veel te verbeteren is en daar wil ik graag mijn bijdrage aan leveren. Kijk naar Times Square, daar branden altijd zo veel lichtjes. Dat is leuk, maar het is nog leuker en beter als het door bijvoorbeeld zonne-energie wordt aangestuurd. Ik wil later zo iemand zijn die zulke dingen kan aankaarten en oplossen. Als ik mensen kan inspireren met hoe het ook anders kan, dan lijkt me dat heel vet.”

Fotograaf: Bart van Overbeeke

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘Techgirl van de Maand‘. Vind jij dat Beatrix dé Techgirl van april 2017 moet worden? Stem vanaf 24 april op haar! Give her all your support!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.