Sabine Klappe: ‘De truc bij e-learnings is ervoor zorgen dat je het juiste medium gebruikt’

Een product creëren van begin tot eind, dat is wat Sabine Klappe (31) doet als e-learning trainer en Developer bij Webasto in Kampen, een van de honderd grootste toeleveranciers in de automobielindustrie. “Je moet constant beslissingen maken in welk soort medium je boodschap het beste overkomt. Als je een product inbouwt, willen monteurs liever zien hoe je het doet in een video, dan een lange beschrijving in een tekst lezen. 

Met een multimedia diploma op zak, is Sabine van vele markten thuis. “Tijdens mijn studie leerde ik over allerlei media, de inzet, het design en ook het programmeren ervan. Door het kiezen van verschillende minoren, waaronder videobewerking, heb ik me op een brede manier ontwikkeld voor de markt waarin ik nu werk. Ik heb mijn interesses gevolgd, maar ik wist toen nog niet wat ik wilde worden. Uiteindelijk ben ik in het e-learning vak gerold via mijn stage. Hierin komt alles uit mijn studie terug, van videobewerking en design tot het maken van flyers, afbeeldingen en foto’s.”

Atrivision

Tijdens haar studie liep Sabine stage bij het adviesbedrijf Atrivision. “In eerste instantie deden ze daar niets met e-learning, maar met mij erbij als stagiaire wilden ze het wel gaan proberen. Toen zijn we e-learnings gaan bouwen voor een ziekenhuis. Daar vijf jaar gewerkt hebbende, wilde ik echter mijn horizon verbreden. Bij Atrivision deden we veelal korte projectjes, dus dat betekende soms dat we maar één e-learning voor een bedrijf moesten maken. Het nadeel daarvan, is dat je nooit meekrijgt hoe mensen de e-learning ervaren, wat ze er van vinden en wat het effect is. Dat vond ik erg jammer.”

Webasto

Tussen haar werk bij Atrivision en haar nieuwe werk heeft Sabine geen dag thuis gezeten. Bij Webasto boden ze haar de kans om intern binnen het bedrijf e-learnings te maken. “Op deze manier ben je veel meer van start tot einde betrokken. Je ziet daadwerkelijk resultaat van waar je energie en moeite in steekt en dat vind ik zelf erg satisfying. Je ziet of de methodes die jij gebruikt effect hebben en dat is handig om mezelf te kunnen blijven verbeteren. Dat kan alleen maar als je input krijgt van de mensen die je product gebruiken.”

Projecten

Binnen Webasto is ze de enige e-learning bouwer, maar ze werkt wel samen met anderen. “Mijn collega’s verzorgen de klassikale trainingen, ik ondersteun hen met het creëren van trainingsmateriaal en het elektronische deel. Bij het ene project zal het een instructievideo zijn, maar bij een ander project is het een introductie van een product door middel van fotografie en teksten schrijven; ieder project is weer anders. Het is te vergelijken met marketing: daar kijk je op welke manier je je reclameboodschap op de beste manier kunt overbrengen en welke media je daarvoor moet gebruiken. Precies op die manier denk ik ook, maar dan voor projecten met een educatief doel.”

Toekomst

Over dromen en ambities is Sabine momenteel kort en bondig. “Ik zit heel goed op mijn plek bij Webasto, dus dit is echt wel waar ik zou willen blijven werken. Er zijn nog talloze manieren om te groeien binnen dit bedrijf. Ze bieden ook de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan om te werken, aangezien ons bedrijf over de hele wereld zit. Daar maken we dan ook e-learnings. Je verzamelt tijdens zo’n reis bronmateriaal door veel te filmen en veel foto’s te maken. We hebben net een project van twee weken in China gehad, maar ik heb zelf afgelopen jaar een kindje gekregen, dus voor dat project hadden we een freelancer ingehuurd. In de toekomst wil ik dit wellicht zelf ook wel weer gaan doen. Als het aan mij ligt, blijf ik hier voorlopig nog wel werken, dus daar heb ik wel vertrouwen in!”

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘TechGirl van de Maand‘. Vind jij dat Sabine dé TechGirl van juli 2017 moet worden? Stem vanaf eind juli op haar! Give her all your support.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.