Qwic Premium i MN7+ Belt

Review: Qwic Premium i MN7+ Belt – Irritant goed

Twee weken trappen op Hollandse glorie, een elektrische fiets van het Nederlandse merk Qwic (opgericht in 2006). Het leek ons een puik plan, want ons werd het topmodel toegezegd: de Premium i MN7+ Belt. “Wow!”, zeiden Martijn en zijn huisgenoot. “Laten we hem inzetten voor  alledaagse zaken en nadien onze aantekeningen vergelijken!” Zo gezegd, zo gedaan en dit is hun weloverwogen oordeel.

Voor ik onze ervaringen deel, eerst maar even een uitleg waar al die letters voor staan. Premium i MN7+ Belt klinkt niet als een typenaam die je zomaar verzint, tenzij je werkt in de IT security. Dan is het namelijk een wachtwoord dat aan alle voorwaarden voldoet.

De eerste 9 karakters duiden het type aan, ofwel de lijn waartoe dit model Qwic-fiets behoort. Premium i wordt vooral gekenmerkt doordat de accu in het frame geïntegreerd is. Dat is niet alleen mooier, maar zorgt ook voor een betere gewichtsverdeling. De Premium i serie heeft een high-end design met leren handvaten, een leren zadel en meer van dat soort luxe extraatjes.

Vervolgens staat de M voor Mid motor, de plek waar de elektrische motor zich bevindt, namelijk direct op de trapas. De N staat voor Nexus, een type versnellingsnaaf van fabrikant Shimano en het getal erachter geeft aan hoeveel versnellingen de fiets heeft, namelijk 7. Belt staat voor de riemaandrijving, een duurzame vervanging voor de traditionele ketting.

Plus

En dan is er tenslotte de + in de naam. Ik heb er naar gezocht, maar dat gaf geen uitsluitsel. Ik vermoed dat ze de oorspronkelijke Premium i MN7 nog een beetje gepimpt hebben. De + heeft namelijk  een net wat luxere middenmotor van fabrikant Bafang, met o.a. een rotatiesensor.

Het kan net zo goed zijn dat het een aanduiding van de prijs is en dat er voluit eigenlijk hoort te staan: “Premium i MN7+€ 350”, want zoveel is de + ongeveer duurder dan zijn simpelere broertje. Tenzij je de uitvoering met de riem neemt, want die is ongeveer € 750 duurder. Tenzij je de uitvoering met de riem en de 540 Wh accu neemt, i.p.v. de standaard 400 Wh versie, want dan betaal je bij elkaar € 1000 extra.

Prijs

Ja, je leest het goed. De Qwic Premium i MN7+ Belt is een high-end e-bike met een high-end prijskaartje. Online moet je rond de € 3300 neerleggen en bij de dealer waarschijnlijk net even een paar honderd euro meer. Daarom rijden er altijd oude mensen op die fietsen. Oude mensen hebben namelijk hun hele leven kunnen sparen voor zo’n dure fiets.

Voor wie geen idee heeft. Voor deze prijs koop je online twee e-bikes van Cortina. Cortina’s E-Foss MM N8 is uitgerust met de Bafang M300 (die op standaard MN7 zit) en een extra versnelling meer. Dan zit de accu misschien niet geïntegreerd in je frame en uiteraard is Cortina van een andere kwaliteitsklasse dan Qwic, maar toch… Als je naar dat prijsverschil kijkt?

Prestaties

Maar laten we het hebben over hoe deze Qwic fiets fietst. Daar gaat het uiteindelijk om! Nou, laat ik het zo samenvatten: We hebben ons aardig op zitten vreten op deze fiets. En eigenlijk heeft dat dan weer weinig te maken met deze fiets.

Op deze MN7+ rij je zo makkelijk weg, dat je binnen enkele seconden aan de topsnelheid zit. Als je de ondersteuning in stand 1 laat staan, dan moet je nog moeite doen om de 25 km/u te halen en vol te houden. Stand 2 t/m 5 helpen je in een vloek en een zucht naar de grens van 25 kilometer per uur. Daar houdt wettelijk in Nederland de ondersteuning op.

Al fietsend werden wij geconfronteerd met een vreemdsoortig luxeprobleem. We gingen zo snel en gemakkelijk naar de maximaal toegestane snelheid dat we eigenlijk nog wel harder dachten te kunnen. Iets wat mogelijk bleek, maar dan wel op eigen kracht. In de praktijk lastig vol te houden, zodat we opgaven. En op dat moment begon telkens de fiets weer mee te helpen.

Naar Zutphen

Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar stel je de volgende situatie voor. Ik moest van Deventer naar Zutphen om gevaccineerd te worden. Ik ging natuurlijk op die mooie Qwic Premium i MN7+, want 18 km op dat apparaat is peanuts. Maar ik ging te laat. Dat gebeurt frequent aangezien ik niet zo goed kan rekenen als het tijd betreft.

Gelukkig hielp de fiets mij supersnel naar die 25 km/u. Maar ik had haast dus ik wilde nog sneller en het voelde alsof dat makkelijk zou kunnen. Toen trapte ik door tot 27 km/u, maar daarbij viel de ondersteuning volledig weg, want: Boven de 25! Vervolgens werd ik vrij snel moe, want nu zat ik op een gewone, overigens nog altijd snelle, fiets me het apelazerus te trappen. Op zeker moment gaf ik het op, maar zodra ik voorbij de 25 km/u zakte, begon de motor me weer dusdanig te helpen dat het leek alsof ik bergafwaarts ging. Waarna ik ook weer enthousiast werd en weer los ging tot ik weer rond de 27 km/u zat en de motor er mee stopte. Dat ging zo door tot ik nat van het zweet en doordrongen van zowel haat als liefde voor dit apparaat arriveerde in Zutphen.

Opvoeren

Ik ga het gewoon zeggen: Deze fiets zou je eigenlijk moeten opvoeren. Hij zou namelijk makkelijk harder kunnen, als je het mij vraagt. En opvoeren is makkelijk en (op dit moment nog) legaal. Voor € 150 koop je een BadAssBox voor de Bafang M420. Daarmee denkt de fiets dat hij maar half zo hard gaat als dat hij gaat en ondersteunt hij je tot ongeveer 50 km/u.

Maar voor je gaat sleutelen nog een paar overwegingen. Qwic juicht het opvoeren niet toe en dat is niet voor niets. Een speedpedelec, zo’n snelle e-bike met kentekenplaat die tot 45 km/u gaat, is een ander kaliber fiets. De dikte van de banden, het gewicht en vooral de stijfheid van het frame maken speedpedelecs robuuster en daarmee geschikter voor snelheden boven de 25 km/u.

Toen ik de IJsselbrug afreed met de Qwic Premium i MN7+ en de 35 km/u aantikte, merkte ik dat, mede dankzij mijn jas op de bagagedrager, de kont van de fiets al gevaarlijk hard begon te schudden. Met name het damesmodel (minder stijf dan een herenmodel, die een extra stang heeft) is niet gebouwd op de hoge snelheid die opvoeren met zich meebrengt. Juist dat er een uitsparing is gemaakt voor de accu in het frame, is hier een nadeel. Als je het mij vraagt is er een reële kans op vervorming van het frame als je er té vaak té hard mee rijdt.

Gooi je die € 3300 euro die deze fiets kost lachend over de balk, dan zou ik een échte speedpedelec overwegen. Ben je eigenwijs en wil je een normaal uitziende fiets die kneiterhard kan, draag dan in ieder geval een helm. Maar dat valt dan op zich ook weer op. Doe dat opvoeren maar gewoon niet.

Conclusie

“Hoe beoordeel je dit stalen ros?”, vroegen wij ons af. Aan de ene kant is het een schitterende fiets, die je ongemerkt helpt van A naar B. Aan de andere kant merk je dat hij qua motor ruimte overhoudt voor veel meer, wat ons als niet-bejaarden, best frustreert. De fiets nodigt uit tot opvoeren en tegelijk is dat om diverse redenen een slecht plan, waarbij we het nog niet eens hebben over medeweggebruikers die niet kunnen inschatten dat jij met 50 km/u over het asfalt raast.

We zouden hem in de praktijk, als we het geld hadden, niet kopen waarschijnlijk. Ja, of wel, want hij is wel mooi en fietst fijn. Maar tegelijk is het toch een motor die tot snorfiets wordt afgeknepen. Kortom: We zijn er nog niet uit!

Het komt zelden voor dat een apparaat zo fijn is, dat je gaat twijfelen of het wel de juiste keuze voor je is. Deze Qwic Premium i MN7+ Belt zette ons aan het denken. Technisch hoogstaand en de 9 is dik verdiend. Enige punt van kritiek dat we kunnen bedenken en onze tip voor Qwic: Laat de ondersteuning richting de 25 km/u iets geleidelijker wegzakken zodat de grens logischer aanvoelt. Dan zou er minder discussie zijn over het ongebruikte vermogen dat deze fiets aan boord lijkt te hebben.

Qwic Premium i MN7+ Belt
Pluspunten
Mooi afgewerkt
Krachtige motor
Capaciteit van de accu
Minder positief
Hij lijkt harder te kunnen
9
  1. Steeds maar weer over opvoeren/ niet opvoeren….. wn Qwic promoot deze recentie op fb ??!! Beide een slechte zaak
    Koop dan een Echte spedelec en blijf weg van het fietspad!!Laat ons oudjes dan deze fantastische fiets. Met 17á20 kmh snel genoeg voor ons en we kunnen dit type toch ‘gemakkelijk’ betalen.

  2. Opgevoerd met badassbox oplossing, in 7 e versnelling, heb ik 40 km maximaal als snelheid aangetikt
    Max 50 km ligt ver vandaan dus!

  3. Ik blijf trappen op mijn Koga hybride F3. Licht ,snel en degelijk gebouwd. Koste mij in 2014 slecht 1300 euries en kan nog jaren mee….zonder accu

  4. Het zijn handvatten op een fiets niet handvaten ;-), verder leuke review en na een testrit ben ik het er helemaal mee eens, wat een heerlijke fiets is dit zeg!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.