BYD is nog niet enorm bekend op de Europese markt, maar in China behoort het tot één van de bestverkopende automerken. Of deze auto hetzelfde succes zal behalen in Nederland is nu de vraag, maar aan de prijs zal het niet liggen: het is één van de best betaalbare elektrische auto’s van het moment. Of het ook fijn rijdt? Wij leenden de BYD ATTO 3 voor onze reis naar Berlijn en konden zo een oordeel geven over deze gadget op wielen.
Design van deze betaalbare elektrische auto
Het interieur van de BYD ATTO 3 is vooral erg verrassend. In het midden van het dashboard zit een groot centraal touchscreen, dat zowel horizontaal als verticaal te gebruiken is. Maar wat deze wagen echt opvallend maakt, zijn de luidsprekers in de deuren, voorzien van snaren die je echt kunt bespelen. Op zich is dit een leuk en muzikaal idee, maar na één of twee keer pingelen ben je er wel een beetje klaar mee.
Ook de deurhendels zijn wat anders dan normaal; die zijn bevestigd aan de speakers aan de bovenzijde van de deur. Daar wen je vanzelf aan ;-). Het interieur van deze auto onderscheidt zich nog meer door de belijning en het kleurgebruik. Vooral in het donker valt het op dat de bovenste speakers rood/roze oplichten en er een rood lijnenspel langs de zijkant van de auto loopt. Wat ons betreft is dat een geslaagde combinatie.
Sowieso is de ATTO 3 geen vervelende auto om naar te kijken. Het wordt in meerdere kleuren uitgebracht en in twee soorten designs; wij krijgen die ene mee met de meer sportievere uitstraling. Erg blij mee, want dat past bij onze persoonlijke voorkeur. De auto heeft een ruime, wat hoge instap, ziet er robuust uit en vooral de velgen complimenteren het stoere uiterlijk. We like!
Met een ruime opbergruimte van 1.338 liter biedt de BYD voldoende plek om meerdere koffers en bagage op te bergen. Bovendien beschikt de bagageruimte over een extra bergvak onder de dubbele bodem, waardoor er nog meer ruimte beschikbaar is. Kortom, er is meer dan genoeg plaats voor al je spullen. En ook in de auto heb je ruimte genoeg: geen gedoe met opgetrokken benen, maar gewoon lekker languit kunnen zitten.
Multimedia systeem
Het multimediasysteem kun je direct bedienen vanaf het grote paneel wat midden op het dashboard is geplaatst. Gebruik het in combinatie met je Android telefoon, of sluit Apple CarPlay aan via een kabel. Het panel is groot en duidelijk, maar de software van de ATTO 3 heeft nog wel wat verbetering nodig. Zo is het verwarmings- en koelingsysyteem nog niet helemaal goed afgesteld en ben je dus af en toe aan het bijstellen qua temperatuur, ondanks dat je die in eerste instantie goed had ingesteld.
Voor deze test maakten we gebruik van Apple CarPlay. Naar ons gevoel was de auto daar niet helemaal goed op ingesteld. Wilden we even lekker muziek luisteren via Apple Music, dan moesten we uit het algemene BYD homescreen weg (want Apple CarPlay en eigen bediening). Maar zodra we dan bijvoorbeeld de temperatuur weer wilden aanpassen, moesten we met meerdere handelingen eerst terug navigeren naar het BYD homescreen, daar de temperatuur weer aanpassen. En als we wilden doorspoelen qua song, moesten we dus eerst weer met meerder handelingen naar het CarPlay scherm. Het voelde als veel gedoe, veel handelingen, om simpele functies te kunnen uitvoeren. Slechts een voorbeeld van hoe we daarmee ‘struggelden’. Sommige dingen konden we op een ‘dual screen’ zetten, anderen dan weer niet. Een beetje te veel gepriegel.
Is er dan nog iets positiefs wat er bovenuit springt? O, absoluut. Deze goed betaalbare elektrische auto is een ster in het goed vertolken van jouw favoriete hits. De speakers zijn naar smaak bij te stellen, en wij als ’techno-lovers’ vonden het wel erg lekker om naar een goede bas te luisteren. Zonder dat het de muziek vervormt. Nou… dat deed deze auto als de beste.
Overige software
De BYD ATTO 3 is van veel handige opties voorzien. Adaptive cruise control. Een 360° panorama camera en blind spot monitor; ideaal voor het inparkeren en wegrijden. Intelligent Cruise Control-systeem helpt bij snelheden onder de 60 km/u om automatisch het pad en het tempo van de voorganger te volgen. Heel handig dat de auto zo met je meedenkt.
Batterij & actieradius
Misschien nog belangrijker: de actieradius van de BYD ATTO 3. Op papier kan het 420 kilometer rijden op een volle batterij. Voor degenen die van sportief rijden houden, accelereert deze elektrische auto in slechts 7,3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereikt hij een topsnelheid van 160 kilometer per uur. (bij ons zelf 167 km/u).
Echter… het uithoudingsvermogen is natuurlijk niet vergelijkbaar met wat het in ideale omstandigheden kan behalen. Met een gemiddelde snelheid van 110 km/u merkten we dat we ongeveer 280 kilometer op één oplaadbeurt haalden. Daar moet bij gezegd worden dat daar niet alleen snelweg kilometers tussen zaten, maar ook het rijden in de stad, met allerlei stoplichten. Oftewel: optrekken en afremmen. Dat kost uiteraard vermogen.
Op zich waren we tevreden met het rijgedrag van de ATTO 3. Vooral tijdens het filerijden verbruikt de auto nagenoeg niets (zeker als je 2 uur stil hebt gestaan, zoals wij). We maakten ons een beetje druk wat dit met de batterij zou doen, maar hier had de auto helemaal geen last van.
Het echte, grote minpunt zit ‘m in de laatste 15% van de batterij. Van de betrouwbaarheid schrokken we toch wel. Nee, het is natuurlijk nooit goed om een elektrische auto leeg te rijden tot onder de 15%. Maar dit was natuurlijk wel een duurtest, plus het was middernacht en we moesten nog maar 5 kilometer met nog 13% in de batterij… dat moet zo’n auto halen toch? Nou… met samengeknepen billen reden we de oprit op. De batterij zakte binnen notime naar 10, 8, 5, 3, 1…. en dat met heel rustige rijstijl. Wat ons betreft moet dat niet kunnen: binnen 5 minuten van 15- naar 0% batterij. Daar is zeker nog werk aan de winkel.
Dus: van 100 tot 15 procent, prima betrouwbaar. Maar daarna zeker direct opladen.
Prijs
Je kunt de auto kopen voor een prijs vanaf 39.000,- euro. Wat een goede prijs voor als je naar elektrisch wilt overstappen. Met recht een echt goed betaalbare elektrische auto dus. Neem voor die tijd gerust een testrit bij importeur Louwman (in Amsterdam).
Conclusie
Kortom: ben je op zoek naar een echt mooie, betaalbare elektrische auto? Dan kan de BYD ATTO 3 zomaar iets voor jou zijn. We verwachten dat komende software updates het gebruik van het multimediasysteem ook een stukje prettiger gaan maken. Probeer vooral niet onder de 15% batterijcapaciteit te komen, tenzij je problemen wilt ervaren. Is sowieso niet goed, voor geen enkele elektrische auto. Maar zie het ook niet als noodoplossing dus.
Wel een nette voldoende voor deze prachtige auto, maar wel met disclaimer dus.