Begin 2020. Het digibord wordt verruild voor Skype. Een spannend moment voor leraren, die van de een op de andere dag online les moeten geven aan hun klas. Laura Walter-Goudsmit was op dat moment al bezig met Edutrainers: een bedrijf dat leraren traint op digitale vaardigheden en het werken met online tools/programma’s. Iets wat natuurlijk perfect van pas kwam in de lange coronatijd die zou aanbreken…
Laura Walter-Goudsmit: “Ik kan niet eens meer tellen hoeveel lockdowns we hebben gehad. Scholen gaan open en dicht, klassen in quarantaine, leraren besmet.” Van thuisonderwijs, naar online onderwijs en zelfs blended onderwijs, Laura Walter-Goudmit heeft als CEO van Edutrainers ineens een heel andere rol gekregen.
Twee problemen in het onderwijs
“Het basisniveau van leraren op het gebied van digitale vaardigheden is nu al veel beter dan in 2020. Er is minder angst en onbegrip voor technologie, maar we zijn er nog steeds niet. Er zijn twee heel grote problemen. De maatregelen veranderen constant, waardoor schoolleiding vooral bezig is met zorgen dat er überhaupt onderwijs gegeven kan worden en zoveel uren van de dag worden nu volledig opgeslokt door de waan van de dag. En dat brengt me meteen bij het tweede probleem: er is een enorm lerarentekort.”
Helaas: dat lerarentekort kunnen we niet in een week oplossen, maar Laura ziet wel ruimte voor verbetering. “Bij de lerarenopleiding valt het op dat de toelatingseisen om leraar te worden best pittig zijn. Heel veel mensen haken daarop af. Bovendien is er nu nog steeds geen dedicated vak voor digitale vaardigheden, laat staan de digitale didactische
vaardigheden om goed online les te kunnen geven. Ik denk dat dit alles komt, omdat lerarenopleidingen in Nederland niet verenigd zijn: iedereen vult een deel van het curriculum van leraar in naar eigen inzicht. Ergens moet dat ook wel: er moet verschil zitten tussen de opleidingen, maar er moeten ook richtlijnen zijn vanuit het Ministerie. Die zijn er op dit moment niet voor deze vaardigheden.”
Schering en inslag dus, al vanaf het begin dat een jonge student het pad van leraar kiest. “We pakken het probleem niet bij de bron aan en daar maak ik me zorgen over. We leveren leraren aan op scholen zonder digitale (didactische) vaardigheden. Uiteraard is de jonge generatie digitaal vaardiger, maar er zit een groot verschil tussen ‘ik kan mijn mail checken’ en ‘ik ben verantwoord en bewust bezig op social media’ tot ‘hoe kun je een goede online lesgeven geven’. De digitale didactiek, dat mist.”
Leraren als topsporters
Natuurlijk hebben leraren door de pandemie en het thuiswerken wel meer online vlieguren gemaakt en daardoor meer kennis opgedaan. “De prestatie die het onderwijs heeft neergezet in de afgelopen 2 jaar, is denk ik hoger dan we zien bij topsporters: het invallen voor collega’s, het overnemen van lessen, de vaardigheden van leraren om te zorgen dat je
passie toch overkomt: ik denk soms wel eens over hoe we hebben geklapt voor zorg, maar leraren zijn echt maatschappelijke helden die ook een applaus verdienen. Het aanpassingsvermogen van die doelgroep is zo groot. Ze hebben het samen gedaan, en hebben technologie ingezet om continuïteit van het lesgeven en contact met hun
leerlingen te garanderen.”
Maar hoe ziet Laura haar eigen rol daarin? “We zijn in mijn ogen maar een bescheiden hulpmiddel geweest. Het onderwijssysteem is tot nu toe nog steeds gebaseerd op het ouderwetse onderwijssysteem en hoewel het onderwijs wel mee gaat met de tijd, zijn ze vaak slecht gefaciliteerd. Er komen wel digiborden, devices… maar er wordt onvoldoende nagedacht over de inzet en positieve kant van digitalisering: hoe technologie de manier van lesgeven en het leerproces van kinderen beïnvloedt en verbeterd.”
“Vanuit Edutrainers hebben we geprobeerd leraren zo goed mogelijk te faciliteren. We hadden al een software-as-a-service-oplossing en zijn constant bezig met het ontwikkelen van hulpmiddelen om leraren digitale vaardigheden bij te brengen in 15, maximaal 30 minuten. Je kunt dan denken aan een leervraag als ‘hoe houd ik leerlingen gemotiveerd?’,
maar ook heel plat: ‘hoe start ik een vergadering in Teams?’ Bij de eerste lockdown hebben we een stuk van onze Academie kosteloos opengezet voor iedereen en de mogelijkheid gegeven om zo snel mogelijk te leren.”
Edutrainers
Via social media werden uiteindelijk veel mensen bereikt. “We vonden het belangrijk om uit te dragen dat we er zijn om leraren te ondersteunen: ‘we snappen de uitdagingen, houd vol. Hier heb je oplossingen.’ Meer dan twintigduizend leraren schreven zich direct in en we krijgen zoveel persoonlijke berichten van leraren die ons echt bedanken voor de hulp. Ik nam Edutrainers over in januari 2020. Eerst moesten we ons voorstellen en nu zien we mede door het netwerk in het onderwijs dat mensen elkaar gingen tippen over onze Academie. Het heeft ons wel op de kaart gezet. Bovendien heeft het mijn onderbuikgevoel bevestigd, namelijk dat digitale vaardigheden zo enorm noodzakelijk zijn in onze huidige maatschappij.”
“We willen graag dat leraren hun passie en energie met die digitale vaardigheden kunnen overbrengen op kinderen. Natuurlijk denkt een leraar: ‘Moet ik dat er ook nog bij doen, het is al zo druk’, en dat is ook zo. Maar op het moment dat technologie goed wordt toegepast, niet alleen in het proces van lesgeven, maar ook in de administratieve processen, dan kan het ook druk verlagend werken. Het is bewezen dat op dit moment in het onderwijs heel veel mensen bezig zijn met dubbele handelingen, onnodige handelingen en dat processen niet goed zijn ingericht.” Alleen, zo meent Laura, moet je dat heel erg concreet maken naar leraren toe, zodat ze inzien dat het anders kan, denk bijvoorbeeld aan het
leren lezen en de analyse daarvan die veel sneller gaat als het ‘saaie’ deel door AI en learning analytics in te zetten.”
Kans geven
Werk aan de winkel dus voor Edutrainers, dat nu zeker zijn momentum moet pakken om grote veranderingen in de wereld van educatie te faciliteren. Laura: “Het is een uitdaging op zich, absoluut. Gelukkig doe ik het niet alleen: ik heb echt een ongelooflijk team van experts, die ook dagelijks voor de klas staan en precies weten wat er gebeurt in het onderwijs. Uiteindelijk dragen we allemaal verantwoordelijkheid voor het welzijn van ons land en onderwijs is een fundament van ons welzijn. Dat betekent voor mij het goed opleiden en voorbereiden van leraren, zodat we alle kinderen die kansen geven. Dan hebben we met elkaar een heel mooi land en dan hoeven mensen ook niet naar het
buitenland te vluchten, omdat de mooie kansen dan gewoon hier voor het oprapen liggen.”
Dit was aflevering 2 in de TechGirl Podcast
Maandag hoor- en lees je weer een nieuw interview: dan bekijken we het glazen plafond, hoe je er zelf bewust van wordt en hoe je ermee omgaat. Anne-Marie Soppe weet er alles van.
Wil je alle afleveringen in de TechGirl Podcast nog eens luisteren? Ga dan naar www.techgirl.nl/podcast! En houd ook de homepage van TechGirl.nl in de gaten. Elke maandag hoor je een interview met een nieuwe vrouw in de IT en op donderdag gaan we in gesprek met een oude bekende uit de reeks ‘TechGirl van de Maand‘. Wij zijn na vijf jaar lang interviewen namelijk wel benieuwd hoe het nu is met onze oud-deelnemers…