Lotte Ditzel

Lotte Ditzel: “Klinkt gek, maar het coronavirus is positief voor dating”

De beste uitvindingen ontstaan vaak uit onze eigen nieuwsgierigheid – of frustratie. Onze potentiële TechGirl van de Maand Lotte Ditzel wist zelfs een heel bedrijf op te bouwen uit haar eigen vraag: “Hé, waarom bestaat dat eigenlijk niet?” Zij runt nu een succesvol matchmakingbureau.

Lotte Ditzel: “Ik ben psycholoog en werkte in recruitment. Toen mijn relatie op mijn dertigste over ging, ben ik op datingapps gekomen. Veel mensen om me heen die vrijgezel waren hadden commentaar op apps: ze zijn zo vluchtig en onpersoonlijk. In eerste instantie vond ik het leuk om er lekker te chatten en te daten, maar ik merkte het ook, die vluchtigheid. Je wordt er makkelijk ingeruild voor een ander contact.”

Lotte Ditzel

Juist omdat ik veel vrienden had die vrijgezel waren en zelf ook op zoek was naar een persoonlijke manier van daten, begon ik zelf een matchmakingbureau. Ik heb mijn baan direct opgezegd en ben aan de slag gegaan. Op zich is relatiebemiddeling niet nieuw, maar de traditionele vorm heeft een stoffig imago. Ik besloot de mensen om me heen in Amsterdam die behoefte hebben aan een serieuze relatie een bureau te bieden dat echt met ze mee dacht.”

In haar matchingbureau DTNG stelt Lotte de klant centraal. “Ik vind het belangrijk om veel persoonlijk contact te houden. Dat doen we bijvoorbeeld door evenementen te organiseren. Echt aandacht te hebben voor de klant. Het eerste jaar volgde ik mijn hart: ben ik allemaal mensen gratis gaan intaken om een database op te bouwen en heb ik van mijn kleine marketingbudget dat ik had flyers gedrukt en in kroegen op de wc opgehangen. Er ging en gaat nog steeds veel via-via.”

De website van DTNG ging wel vrijwel meteen de lucht in, op 1 maart 2016. “Je kon je via de website aanmelden voor een intake gesprek. Ik maakte niet alleen in kroegen door flyers reclame, maar ook via Facebook en Instagram. Ik deed de social media voornamelijk zelf. Ik had wel iemand in dienst, maar ik kwam er gaandeweg achter dat ik zelf eigenlijk meer kan dan ik dacht. Nu ik ben gegroeid heb ik een social media manager in dienst, maar in eerste instantie zag ik dat ik de posts prima zelf kon maken en plaatsen.”

Daten en het coronavirus

Hoewel Tinder en Inner Circle bewijzen dat je daten prima online kan regelen, was dat natuurlijk niet zo voor Lotte en haar persoonlijke benadering. Toen de lockdown in maart 2020 startte, schrok ze wel even. “Ik dacht oh jee, alles waar we zo hard voor hebben gewerkt: wat als dat instort? Het bleef drie weken stil in maart 2020. Er kwam geen aanmelding binnen, maar toen kwamen ze ineens allemaal. Het was de drukste zomer ooit. Corona heeft een positieve invloed op daten. Het was vluchtig met alle dating-apps, festivals en borrels: de keuze was reuze. Mensen konden hierdoor echter niet meer goed kiezen en gaven liefde geen kans.”

Nu krijgen mensen wat minder prikkels en dat helpt volgens Lotte. “Mensen doen meer hun best om iemand te leren kennen. Wij werken altijd eerst online: de date is in principe een zoomdate van een uurtje waarbij je echt een kookwekker moet zetten om te zorgen dat je het gesprek na een uur stopt. We raden mensen uiteraard wel aan om zich leuk aan te kleden, lekker te make-uppen, een glaasje wijn in te schenken: zo voelt het toch een beetje alsof je in de kroeg zit. Op tweede dates ook, dan raden we aan om lekker samen iets te koken, allebei in je eigen huis met de camera aan. Ook dat voelt dan toch net even meer ‘samen’, terwijl je toch veilig bezig bent.”

Lotte ziet zelf nog steeds mensen in het echt, als ze zich serieus willen inschrijven. Voor mensen die willen reageren op een profiel van een cliënt heeft ze een intake via Zoom. “Het is heel efficiënt en het scheelt veel reistijd en risico. Ik doe de helft van de gesprekken die ik heb via Zoom. Ook ons team, dat uit acht man bestaat, vergadert gedeeltelijk via Zoom. Het is echt een lifesaver: ik had hiervoor eigenlijk nog nooit een intakegesprek gedaan via Zoom, maar het werkt zo goed.”

Smart Match

Sowieso werkt Lotte veel online. “We schrijven over elke persoon die we spreken een profielschets die we in het CRM Smart Match invoeren. Een Canadees bedrijf heeft Smart Match gemaakt en het zorgt dat je van lengte tot leeftijd tot opleiding kunt zoeken in een database. Vaak heb ik in een gesprek wel al mensen in mijn hoofd met wie ik iemand kan matchen, maar deze software helpt nog eens om echt te selecteren wat iemand wil. Mag iemand kinderen hebben? Moet hij minimaal de universiteit hebben afgerond? Die software kan door de gegevens die wij invoeren zoeken wie aan die criteria voldoet.”

Lotte is erg blij met haar bedrijf: “Ik vind het echt een mijlpaal dat er babies geboren zijn. Bovendien hebben we een energiek en hecht team. Het blijft gaaf dat mensen voor me willen werken. Mijn tip aan andere vrouwelijke ondernemers is: volg je hart en doe iets waar je passie voor hebt. Zet dat om in een businessplan en dan krijg je zoveel energie uit je werk. Ik vind alle intakes nog steeds waanzinnig leuk om te doen. Of het nu in het echt is, of via Zoom.”

Lotte Ditzel is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Houd TechGirl.nl in de gaten voor de stemronde, die eind deze maand live gaat.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.