Lotta Dinkelspiel

Lotta Dinkelspiel: “Als een baan niet zwaar is, dan geeft het ook geen voldoening”

Ze mist de lange werkdagen om deadlines te halen niet, maar Squid editor-in-chief Lotta Dinkelspiel zou wel weer wat meer willen schrijven. Onze potentiële TechGirl van de Maand heeft echter andere prioriteiten: “Ik wil zorgen dat millennials goed geïnformeerd zijn.”

Lotta is geen gewone techgirl: ze startte haar carrière in het zakenleven. Ze zat in de bankenwereld, maar dat was niet haar ding. “Ik wilde echt de journalistiek in. Dus in het jaar 2000 startte ik bij een start-up krant,  Vision, dus ik schreef over de booming start-upindustrie in Zweden.”

Traditioneel versus modern

Lotta werkte daar een paar jaar, maar besloot toen de overstap te maken naar traditionele media. “Ik kwam te werken voor het grootste, zakelijke weekblad genaamd Affärsvärlden, waar ik steeds hogerop klom en uiteindelijk Managing Editor werd. Daar stopte ik in de lente, want ik merkte dat ik het soms moeilijk vond dat besluitvorming in traditionele media ook wat traditioneler is. Met andere woorden: de wereld draait door en snelle beslissingen zijn daarin essentieel. Ik zocht dus naar iets moderners.”

Lotta was niet naarstig op zoek, maar ze hield haar oren en ogen open. “Ik kwam bij toeval een man tegen die bij Squid werkte en hij zei: ik ga je aan iemand voorstellen. Zo is het balletje gaan rollen. Squid is een start-up en dat trok me aan, maar ook het feit dat ik de media-industrie nu vanaf de andere kant zou bekijken. Ik wilde verder onderzoeken wat de uitdagingen van mediabedrijven waren, maar ook hoe we ze konden helpen. Hoe goed of slecht is Google nou eigenlijk voor ze? Het waren allemaal vragen die maar in mijn hoofd bleven spoken.”

Lotta was meteen enthousiast over Squid, wat een app is waarin mensen zelf kunnen kiezen over welke onderwerpen ze willen lezen. “Niet alleen het product, maar het feit dat we als doel hebben om jongeren te enthousiasmeren om kwaliteitsjournalistiek te lezen. Zelf was ik zes jaar geleden een krant voor kinderen begonnen. Nu is de doelgroep van Squid wel wat anders: dat is meer jongeren tussen de 18 en 35, maar het doel is uiteindelijk hetzelfde. De krant die ik maakte werd nooit een grote hit, wat ook kwam omdat ik het slechts deed in mijn avonduren.”

Eén Europa

Toch was er nog iets dat Lotta enorm belangrijk vond in haar nieuwe baan. “De wereld wordt qua communicatie steeds kleiner. Dit is echt een Europees bedrijf. We werken verder dan onze eigen landsgrenzen. Het feit dat we één Europa zijn en samenwerken, dat vind ik prachtig. En dat start-upgevoel natuurlijk, die sfeer, dat past bij mij.”

Het is echter geen makkelijk doel, dat Squid heeft. Jongeren niet laten kijken naar YouTube en social media, maar langere kwaliteitsjournalistiek laten lezen. “Ik denk dat onze kracht is dat we veel categorieën hebben. Zo lees je echt wat jij belangrijk vindt. Het mooie is dat je uiteindelijk ook meer nieuws gaat lezen dan waar je je in eerste instantie op ‘abonneert’. Ik heb zelf drie kinderen en mijn zoontje is dol op voetbal. Hij volgt via Squid zijn favoriete teams, maar hij ziet ook ander groot nieuws voorbij komen, soms laat hij me het zien: mam, heb je dit gezien? Mijn dochters zijn veel meer met mode bezig, maar die kunnen dat nieuws ook vinden in Squid, dus er is voor elk wat wils.”

Editor-in-Chief bij Squid

“Het is mijn baan als editor-in-chief om veel met de regiomanagers te spreken over het platform per land. Er is Squid beschikbaar in talen waarvan ik de letters niet eens kan lezen, dus het is goed om in elk land een vertegenwoordiger te hebben. Onze meeste regiomanagers vallen binnen onze doelgroep. Ze zijn inspirerend, intelligent en opgegroeid in het digitale tijdperk. Zonder hem zou ik mijn baan onmogelijk kunnen uitvoeren. We zitten op het hoofdkantoor met acht man. Uiteindelijk doe je, juist omdat het team klein is, eigenlijk 100 dingen tegelijk. Enerzijds ben je bezig met marketing, maar er moeten ook nieuwe mogelijkheden worden ontwikkeld. Er zijn nog zoveel ideeën om door te voeren, maar je moet er de tijd voor hebben.”

Een heel sociale baan, waarin Lotta niet meer achter haar toetsenbord zit voor echt journalistiek werk. “Ik mis het schrijven wel hoor. Ik hoop in de toekomst meer te gaan schrijven, maar aan de andere kant mis ik de deadlines en de nachtelijke schrijfsessies niet. Maar ja, als een baan niet zwaar is, dan geeft het ook geen voldoening.” In ieder geval heeft Lotta de komende tijd nog genoeg werk te doen. “Mijn grootste uitdaging is om te zorgen dat de feeds in alle landen goed zijn, met in elk land goede schrijvers kunnen we dat. Ik wil echt dat de belangrijke, goede verhalen in de spotlight komen te staan. Samenwerking tussen landen en goed ingelichte millennials, dat is de toekomst.”

Lotta is in de race om TechGirl van de Maand te worden. Geïnspireerd? Houd TechGirl in de gaten voor de opening van de stemronde.

Bron foto: Niki Litzén

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.