Coöperatief rijden, zegt dat jou ook niks? Onze potentiële TechGirl van de Maand Kirsten van Abeelen weet er gelukkig alles over. Zij maakt met ATeam (het Automotive Technology Team) een zelfrijdende auto; eentje die door middel van coöperatief rijden met andere voertuigen en slimme verkeerslichten communiceert.

Fontys <3 TU/e
Het team, bestaande uit studenten en werknemers van Fontys Hogeschool Eindhoven en TU/e, gebruikt een Toyota Prius om uiteindelijk tot een zelfrijdende auto te komen. “Ook een BMW is uitgerust met een wifi-module en gps zodat deze kan communiceren met de Toyota”, zegt PR-medewerker Kirsten, die zich vooral bezighoudt met evenementen, social media en de website. Kirsten is bij het project aangesloten sinds een studentrecruitmentdag in 2016. Ze vindt het heel interessant dat er nieuwe technologie wordt ontwikkeld die een grote bijdrage levert aan de veranderende mobiliteit in Nederland.

“Omdat ik mij eerst wilde focussen op het halen van mijn BSA (bindend studie advies om door te gaan met de studie in het eerste  jaar), besloot ik om in september 2016, het start van het 2e jaar, bij het team te gaan. Hierbij nam ik de rol over van PR Manager, omdat mijn studie Technische Bedrijfskunde daar het beste op aansloot.”

Veiligheidsrisico’s
Het klinkt heel stoer, zo’n zelfrijdende auto, maar er kleven natuurlijk wel wat veiligheidsrisico’s aan vast: wat als hij wordt gehackt bijvoorbeeld? Volgens Kirsten wordt er alles aan gedaan om het zo veilig mogelijk te houden: “Er worden regels opgesteld om de veiligheid te garanderen voor alle weggebruikers. Dit gaat op Europees niveau, zodat elk land dezelfde maatstaven hanteert. Daarnaast kan de bestuurder het ten allen tijde overnemen van de auto. Om hacken onmogelijk te maken, werken autofabrikanten eraan dat de verzonden berichten tussen auto’s bijvoorbeeld versleuteld is.”

Er is echter een veiligheidspuntje uit onverwachte hoek: “Er komen wel een aantal andere zaken naar voren waar in de toekomst naar moet worden gekeken zoals aansprakelijkheid. Ook al is Nederland een fietsenland waarbij niet alle fietsers zich aan de verkeersregels houden. Het is makkelijk voor de bestuurder om in te schatten wat de fietser gaat doen. Voor de auto vraagt dit om verfijning van de technologie.”

Het wegennet verbeterd
“Met zelfrijdende voertuigen wordt het vervoer veiliger, duurzamer en efficiënter. Met deze technologie kunnen auto’s dichter op elkaar rijden en door middel van communicatie aan elkaar laten weten wat ze willen doen. Hierdoor wordt het bestaande wegennet beter benut en verbetert het de verkeersdoorstroom. Ook op het gebied van veiligheid wordt een positieve bijdrage van de auto’s verwacht. Bij de meeste ongelukken is er sprake van menselijk falen. Een autonome auto verzamelt en verwerkt continu de actuele informatie die binnenkomt door bijvoorbeeld sensoren, camera’s en satellieten. De auto raakt niet vermoeid of afgeleid in het verkeer.”

Het project heeft tot nu toe meerdere mijlpalen bereikt: “De eerste mijlpaal was de deelname aan de Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC) in mei 2016. Dit is een internationaal project georganiseerd door i-Game en ondersteund door de Europese Commissie voor verder onderzoek naar de coöperatieve automatisering van voertuigen. De GCDC bestond uit twee competitieve scenario’s en een demonstratie die plaatsvond op de A270 tussen Helmond en Eindhoven. De nadruk hierop was het testen van de onderlinge communicatie tussen de auto’s en welke moeilijkheden daarbij kwamen kijken.”

Electronica Messe Munich
“Na de GCDC is het evenement op Electronica Messe Munich de tweede mijlpaal. In samenwerking met onze partners demonstreerden we de communicatie tussen de Toyota Prius en een zogenaamd slim verkeerslicht. Dit verkeerslicht is uitgerust met een wifi-module. Middels die communicatie kon de Toyota Prius zelfstandig stoppen voor het rode stoplicht en aanrijden toen het weer op groen sprong. Dit kan op verkeerspunten de doorstroming verbeteren.”

Tot slot heeft Kirsten, die hoopt dat ze TechGirl van de Maand wordt, advies voor vrouwen die ook willen meewerken aan zelfrijdende auto’s: “Wees vooral jezelf en wat je wilt, dat kun je. Zie obstakels als een uitdaging waar je van kunt leren en ervaring van op kunt doen.”

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘TechGirl van de Maand‘. Vind jij dat Kirsten dé TechGirl van februari 2017 moet worden? Stem vanaf 27 februari op haar! Ze maakt dan kans op het Huawei prijzenpakket met daarin de P9 Lite telefoon én de Fit wearable. Give her all your support!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.