waarom Shopify

Je eigen webshop bouwen met Shopify: de voor- én nadelen

Wil je makkelijk en snel je eigen webshop opzetten? Dan is Shopify misschien een optie voor je: dé tool om gemakkelijk en snel zelf een e-commercewebsite te bouwen. TechGirl Milly vertelt je alles wat je moet weten over Shopify.

Wat is Shopify?

Shopify is een Canadees e-commerce platform, opgericht in 2006 en inmiddels uitgegroeid tot de grootste e-commerce software-aanbieder ter wereld. Bij Shopify kun je je eigen webshop bouwen zonder te programmeren. Het is echt zo eenvoudig als dat, in principe heb je geen technische vaardigheden en ook geen groot budget nodig om je droom waar te maken. Dit maakt Shopify een snelle en betaalbare manier om je online winkel te creëren.

In het begin richtte het bedrijf zich vooral op de Noord-Amerikaans, maar sinds 2019 begon het Canadese bedrijf met het uitbreiden naar andere landen. Waaronder Nederland!

Hoe werkt Shopify?

Shopify biedt een volledig gehoste e-commerce oplossing. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn voor de hosting, de winkelwagen-functionaliteit, het onderhoud en de ontwikkeling van het platform. Jij betaalt maandelijks een bedrag om jouw webwinkel in Shopify draaiende te mogen houden.

Binnen een aantal stappen en het invullen van enkele gegevens beland je in de backend van je aanstaande Shopify webwinkel,  je krijgt eigenlijk een lege webwinkel die je zelf kunt gaan vullen en aanpassen. Je kunt namelijk kiezen uit gratis en premium thema’s (tussen € 115,- en € 150,-), die al een bepaalde look en feel voor jouw webshop creëren. Veel thema’s zijn professioneel ontworpen en zien er clean, stijlvol en aantrekkelijk uit. Je kunt door thema’s bladeren per branche, van kunst en fotografie tot elektronica, meubels en nog veel meer. Alle thema’s zijn mobile responsive.

Je kunt zelf een Shopify webshop maken zonder hulp, maar je kunt ook door een extern bureau je Shopify webwinkel laten bouwen. Het is mogelijk om handmatig aanpassingen te doen in thema’s of andere onderdelen van je webshop, met behulp van Shopify template language “Liquid”, HTML, CSS en Javascript. Dit alles maakt het gebruikt van Shopify voor kleine en grote online winkels mogelijk.

Shopify heeft een gratis proefperiode, dus je kunt het zelf uitproberen om te zien of dit de juiste oplossing voor je is. Je hoeft vooraf niets te betalen en geen betaalgegevens in te vullen en als het niets voor je is hoef je niet op te zeggen.

Prijzen

Shopify biedt verschillende abonnementen pakketten. Er zijn geen opstartkosten en alle Shopify-abonnementen zijn maandelijks opzegbaar, tenzij je je aanmeldt voor een abonnement van één of twee jaar.

  • Basic Shopify ($29/maand, ca € 25,-). Dit geeft je alle essentiële functies die je nodig zou kunnen hebben om jouw webshop te runnen.
  • Shopify ($79/maand). Hiermee krijg je wat meer functionaliteit dan het Basic-abonnement zoals cadeaukaarten en professionele rapporten.
  • Advanced Shopify ($299/maand): voor grote bedrijven die willen opschalen. Omvat geavanceerde rapporten en berekent 0,5% transactiekosten voor andere betaalmethoden, tenzij je Shopify Payments gebruikt. Bevat ook verzendkostencalculatie van derde partijen.
  • Shopify Plus: Prijs op maat. Voor grootschalige bedrijven met grote budgetten.

Voordelen

  • Je kan makkelijk en snel je eigen webshop opzetten en starten zonder coderen of programmeren.
  • Het is een zeer gebruiksvriendelijke platform met een overzichtelijk CMS (content management systeem) en  24/7 support.
  • Het is een SaaS-systeem, dat gebruikmaakt van snelle servers en technologieën op het gebied van e-commerce.
  • Shopify biedt zelf verschillende betalingsopties: klanten kunnen betalen met alle gangbare betaalmethodes als iDEAL, Apple Pay, creditcard, PayPal, bankoverschrijving, Klarna, etc.
  • Met Shopify kun je via meerdere kanalen verkopen. Facebook en Instagram Shopping zijn beide heel makkelijk te koppelen.
  • Je kunt een onbeperkt aantal producten (SKUs) aan je webwinkel toevoegen.
  • Naast je online winkel biedt het systeem ook een solide POS (Point of Sale) mogelijkheid. Hiermee kan je Shopify ook gebruiken in je winkel als kassasysteem.
  • Je kunt zeer eenvoudig je analytics beheren via het dashboard in de backend.
  • Shopify sluit zeer goed aan met Dropshipping.
  • Toegang tot een grote aantal free and betaalde apps (add-ons) om de functionaliteiten van je webshop uit te breiden. Bijvoorbeeld: marketing tools, chatbox , popups, PostNL Integratie, etc.
  • 14 dagen gratis proefversie, geen creditcard vereist.

Nadelen

  • Transactiekosten voor externe betaalmethoden kunnen duur worden.
  • Er is geen gratis abonnement mogelijk: na de 14 dagen gratis.
  • Shopify heeft niet het beste ingebouwde blog platform.
  • Shopify heeft niet de ideale URL-structuur voor Search Engine Optimization (SEO) van blogposts en gewone pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan mydomein.com/pages/contact in plaats van mydomein.com/contact.
  • Chat support is alleen in het Engels. Support in het Nederlands is beperkt tot e-mail en de veelgestelde vragen.
  • Er is beperkt maatwerk mogelijk als je unieke pagina’s wilt aanmaken. Het is niet standaard om de content zelf vorm te geven, je bent afhankelijk van de theme customisation-opties.
  • Niet alles is vertaald of beschikbaar in het Nederlands.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.