“Je account is uitgeschakeld omdat je je hiermee voordeed als iemand anders.. “ Are you kidding me? Dit was het bericht dat ik vier weken geleden kreeg toen ik probeerde in te loggen op mijn Instagram account @millywebdeveloper. Ja, plotseling van de één op de andere dag werd zonder enige waarschuwing mijn account uitgeschakeld.
Over @millywebdeveloper
Mijn Instagram account heb ik in Mei 2015 gemaakt, toen ik besloot om als freelance webdeveloper in Nederland aan de slag te gaan. De naam van mijn account is “Milly Berst Web Developer”, dezelfde naam waarmee ik als zzp’er geregistreerd ben bij de KvK.
In vier jaar tijd heb ik zonder gebruik van bots of hulpmiddelen mijn account weten te laten groeien tot meer dan 25.000 volgers. Al mijn bijna 700 posts laten foto’s zien van mijzelf en mijn werkomgeving. Ik was altijd zeer enthousiast en actief bezig op Instagram, want het bood mij een platform om mijn “journey” te delen met anderen en tegelijkertijd was het voor mij een soort dagboek om mijn eigen ontwikkeling te volgen.
De waarschijnlijk echte reden?
Rond dezelfde tijd dat mijn Instagram account gedeactiveerd werd, heb ik meerdere spam (scam) accounts gerapporteerd bij Instagram. Zij gebruikten profielfoto’s van mij en plaatsten foto’s van mij in hun feed. Veel van deze accounts hadden betrekking op Bitcoin en bij één daarvan werd ik geportretteerd als ene Kimberly Scott, een zogenaamde succesvolle options trader.
Deze spam accounts (meer dan 20) hebben een duidelijk doel om zoveel mogelijk mensen op te lichten. Ik denk dat bij het rapporteren van deze accounts door zwakheden in Instagram’s software zowel enkele van de fake accounts als ook mijn eigen account gedeactiveerd is.
Een andere mogelijkheid is dat dezelfde persoon die achter mijn gestolen identiteit en foto’s schuilt, mijn account heeft gerapporteerd als een fake account waarbij ik me dus zou voordoen als iemand anders. Wat de reden dan ook mag zijn, het blijft verbijsterend dat zonder enige kennisgeving mijn account gedeactiveerd werd en ik tot op de dag van vandaag nog geen verklaring heb gekregen.
Kan het nog erger worden ?
Het antwoord is een volmondig JA. Drie dagen nadat mijn account nog niet terug was, begon ik mijn persoonlijke account @millyberst te gebruiken, want deze had ik lang geleden geopend om alleen mijn privéfoto’s te posten. Maar dat account had ik nog nooit gebruikt. Via dit account probeerde ik aan mijn volgers te laten weten wat er met mijn business account gebeurd was en dat scammers actief waren geweest om mijn identiteit te stelen. Guess what? Niet langer dan 32 uur later was ook dit account gedeactiveerd.
Hoe krijg ik nu mijn account terug?
Nadat mijn account gedeactiveerd was, kwam ik er tot mijn grote verrassing achter dat een bedrijf/platform als Instagram met honderden miljoenen gebruikers niet bleek te beschikken over een klantenservice. Ik kon enkel een online formulier invullen waarbij ik een foto van mijn ID moest uploaden. Hierop kwam geen enkele reactie, zelfs geen bevestiging van ontvangst. Via Google vond ik een andere link van een formulier. Hier kreeg ik wel een e-mail waarbij je wordt gevraagd om een foto van jezelf met een wit vel papier samen met je naam en username. En later nog e-mails met een link naar andere online formulieren om je verhaal uit te leggen of beter gezegd: om in beroep te gaan over de beslissing.
Alles geprobeerd, maar geen resultaat
Tot mijn grote frustratie heb ik van Instagram nooit een (inhoudelijke) reactie ontvangen. Inmiddels had ik ook Facebook over mijn situatie aangeschreven (geen reactie). Veel van mijn Instagram vrienden hebben Instagram en Facebook via de app een verzoek gedaan op mijn account weer te activeren (geen resultaat) en velen hebben op hun stories aandacht gevraagd voor het onrecht dat mij is aangedaan (geen resultaat). Zelfs een Instagram vriend (@glencode) is onlangs een petitie gestart via Change.org om aandacht te vragen voor deze zaak en zoveel mogelijk mensen te laten tekenen om zodoende Instagram tot actie te bewegen (tot nu toe geen resultaat).
Mijn man heeft zelfs een e-mail aan de nieuwe CEO van Instagram, Adam Mosseri, geschreven en een medewerkster van zijn team, maar evenals hun “non existing” klantenservice volgde ook hierop een doodse stilte. Het is dus duidelijk dat er van alles is ondernomen om mijn account terug te krijgen, maar tevergeefs.
Wat nu?
Ik hoop oprecht dat dit artikel vele TechGirls ervan bewust kan laten worden dat ook jullie dit kan overkomen. Ik vond het belangrijk te laten zien dat Instagram hier als bedrijf zijn ware gezicht laat zien. De machteloosheid, woede, onbegrip en verdriet over wat mij is overkomen (en waarin ik me dus nog steeds bevind, want mijn account is als ik dit schrijf nog steeds niet terug) is niet goed onder woorden te brengen, maar ik heb toch een poging willen wagen.