Zo doe je dat - een betere conditie dankzij gaming

Gamification: hoe je van alles in het leven een spelletje kan maken

De term gamification zegt je misschien niet zoveel, maar toch word je er misschien wel dagelijks door beïnvloed. Veel apps, winkels of misschien zelfs wel je school/universiteit/baas maken er gebruik van. Wat is het precies en waar kom je het in je dagelijks leven tegen? Hoe kun je zelf gamification gebruiken? We leggen het je uit in deze blog!

Gamification: wat is dat?

Bij gamification gaat het erom dat je spelelementen (in het Engels: game mechanics) toevoegt aan een “serieuze” taak: een taak die geen onderdeel is van een spel. Door dit soort elementen toe te voegen worden gebruikers extra gemotiveerd om een bepaald gedrag te vertonen of een actie te doen. Dit wordt ook wel extrinsieke motivatie genoemd: motivatie van buitenaf.

Voorbeelden van gamification in het dagelijks leven

Door de term ‘game’ denk je waarschijnlijk gelijk al aan apps of andere techgerelateerde toepassingen, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Denk bijvoorbeeld aan Holle Bolle Gijs: een voorbeeld van de gamification van het opruimen van afval. Maar ook een ander bekend voorbeeld van gamification had in eerste instantie niets met tech te maken. Spaarprogramma’s van winkels zijn namelijk ook een vorm van gamification: de taak ‘producten kopen’ krijgt door het toevoegen van beloningen, zoals punten en korting, iets meer het karakter van een spel. Tegenwoordig vergroten de bijbehorende apps dat gevoel nog meer: het voortgangsbalkje in de Jumbo-app die je duidelijk maakt hoeveel geld je nog moet uitgeven voordat je korting krijgt, geeft je het gevoel dat je een bepaalde finish moet halen.

Apps en websites maken tegenwoordig ook gretig gebruik van gamification. Bekende (en misschien minder bekende voorbeelden) zijn:

  • Fitness- of sportapps die je, vaak in combinatie met een wearable, motiveren met voortgangsbalkjes, motiverende berichten, badges en wedstrijdjes. Eerder schreven we ook al een blog over gamification en fit worden.
  • Duolingo voegt spelelementen zoals lingots (“diamanten”), punten, wedstrijdjes en reeksen toe aan het leren van een taal. Andere online leerplatformen maken ook vaak gebruik van dit soort spelelementen om gebruikers te motiveren.
  • Het inmiddels niet meer populaire socialmediaplatform Foursquare is een beroemd voorbeeld van gamification van het dagelijks leven. Door in te checken op locaties konden gebruikers punten en badges verdienen.

Spelelementen

De meest gebruikte spelelementen voor gamification zijn:

  • Punten zijn er in allerlei verschillende soorten. Eén van de meest gebruikte puntensoorten zijn de experience points (XP): punten die aangeven hoeveel ervaring je hebt opgedaan. Soms worden dit soort punten ook aan bepaalde rangen of levels gekoppeld, om spelers een bepaalde status mee te geven. Punten kunnen ook een soort geld zijn, waarmee je bijvoorbeeld beloningen kunt vrijspelen.
  • In sommige apps worden leaderboards gebruikt om een competitie-element toe te voegen aan de app. Vaak worden hierop de punten weergegeven uit een bepaalde periode. Zo kun je op een leaderboard bijvoorbeeld zien hoeveel stappen jouw vrienden de afgelopen week hebben gezet.
  • Badges, prestaties (achievements) en doelen: ook deze komen weer in allerlei vormen en maten. In alle gevallen gaat het erom dat er een bepaald doel is voor de gebruiker waaraan een bepaalde beloning is verbonden. In sommige gevallen is het vooraf al bekend wat het doel is, maar soms is dit een verrassing. Ook verschilt het of je een badge/prestatie/doel maar eenmalig kunt behalen of juist meerdere keren.
  • In sommige gevallen wordt er ook gebruik gemaakt van tijdsdruk. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je een bepaald aantal stappen moet zetten binnen een bepaalde tijd of dat je beloningen vervallen als je niet op tijd een bepaalde mijlpaal bereikt. 
  • Door het toevoegen van een verhaal of karakters kun je ook zorgen dat een taak leuker is. Zo plaatst Duolingo verschillende avatars naast de opdrachten, waardoor de opdrachten levendiger overkomen. Een verhaal kan een leukere context geven aan een bepaalde taak. In RingFit Adventure is gebruik gemaakt van een verhaallijn om de verschillende sportsessies (waarin je ‘vecht’ tegen monsters) aan elkaar te verbinden en te zorgen dat je niet alleen sport, maar ook het gevoel hebt dat je een game speelt.

Maak van (een taak in) je leven een spelletje

Zoals je ziet zijn al deze spelelementen geschikt om zowel digitaal als niet-digitaal te gebruiken én je kunt er alle kanten mee op. Is bij jou op kantoor het uitruimen van de vaatwasser één van de meest gehate klusjes? Misschien kun je dan met collega’s een leaderboard beginnen met “Wie ruimt het meeste de vaatwasser uit?” of wat denk je van een badge voor ‘vaatwasuitruimer van de maand’? Misschien helpt een beloningsschema jouw leerlingen wel om enthousiaster aan hun huiswerk te gaan!

MobileMobile

Gebruik jij gamification in je dagelijks leven?

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.