Emily Jacometti

Emily Jacometti: “Diversiteit is mijn manier om iets te veranderen in de game-industrie”

Ze wil helden creëren in de echte maatschappij, maar dan wel via een virtuele wereld. Potentiële TechGirl van de Maand en Flavour-CEO Emily Jacometti strijdt voor meer gendergelijkheid en heeft haar focus op gamification. 

Het begon allemaal toen Emily Jacometti in China backpackte met een vriend van haar: “Hij is gamedesigner en hij zei: ‘ik word gek van alle spelletjes. Ik ben in staat om met gaming gedrag te veranderen, maar ik gebruik het om blikjes Red Bull te verkopen.’ Ik adviseerde hem toen om te stoppen met mopperen, want het zou de vakantie verpesten. Bovendien gaf ik hem als tip om dan een eigen bedrijf te beginnen.”

Niet meer in opdracht van

Eenmaal thuis was hij dat inderdaad gaan doen en hij vroeg mij erbij. Emily Jacometti: “Ik was 24, had niets te verliezen en ik dacht: waarom niet? Het begon in een oude garage in een slechte buurt. We hadden hem roze geverfd om er nog iets van te maken. Uiteindelijk is ons bedrijf in twaalf jaar in allerlei vormen heel groot geweest, met tegelijkertijd ook grote tegenslagen. Nu werken we inmiddels heel anders dan de eerste tien jaar. We werken niet meer in opdracht van klanten, we steken alleen tijd in dingen die wij belangrijk vinden.”

Het bedrijf besloot impact te gaan maken op de maatschappij. “Niet meer doen wat mensen van ons vroegen, maar kijken wat wij willen, dat uitvoeren en dan partners zoeken. Ik hou van dat avontuurlijke aspect, want ik word vrolijker van iets bouwen waarin ik al mijn energie kwijt kan dan wanneer het me juist beperkt. Ik vind het geen probleem om 100 uur per week te werken. Juist die stap zetten heeft ons die ruimte gegeven.”

Het is nogal een omschakeling, want het bedrijf liep goed. “Je laat een bedrijf verdampen met goede inkomsten, maar de potentie nu is groter. We hebben een app gemaakt die bijvoorbeeld schaalbaar is naar het buitenland. Hackshield heet het en het helpt kinderen tussen de 8 en 12 held worden. Ze leren in die app op speelse wijze vanalles over cyberveiligheid, zoals phishing, cyberpesten, sexting en money muling. Ze verdienen er ook badges mee als ze bijvoorbeeld een oma of opa helpen met iets met technologie.”

Hackshield

Ze wilden de app graag voor elk kind gratis beschikbaar maken, zonder dat er reclames of andere marketing in komt. Het is dan dus wel even anders zoeken naar partners. “Tegelijkertijd helpt het bedrijven zoals banken enorm als kinderen al jong leren om met technologie om te gaan, dus het is echt een investering van een bank om geld in Hackshield te steken. Het is geld dat ze uiteindelijk terugbetaald zien in de vaardigheden van misschien wel hun toekomstige medewerkers. Bovendien is de cybercriminaliteit het afgelopen jaar verdubbeld, dat kost de maatschappij bakken met geld. Door kinderen te laten ontwikkelen op technologie zijn ze hier beter tegen gewapend.” 

MobileMobile

Emily heeft met haar bedrijf al wat moeilijke momenten gehad. “Op het moment waarop je op je bek gaat is dat heel naar, want je denkt op voorhand dat het goed gaat en de consequenties zijn groot. Tegelijkertijd doe je dit nooit meer opnieuw fout. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat als mijn gevoel zegt: niet doen, ik het ook niet moet doen. Doe je dat niet, dan is de kans op fouten groter. Van fouten leer je het meest, maar het is niet dat ik de ruimte heb om onbeperkt fouten te maken, zeker niet als vrouw.”

“17 procent van de mensen in de gameindustrie is vrouw, terwijl meer dan 50 procent van de spelers vrouw is. Ik krijg soms als mensen binnenkomen de vraag of ik de notulen maak, of ‘doe maar zwarte koffie’ of ‘lachen we niet meer, jongedame?’ Ik frustreer me erover en zet het tegenwoordig gewoon op Instagram – wel vaak met een knipoog. Vroeger leed ik aan het impostersyndrome en cijferde ik mezelf weg, maar nu laat ik mensen niet meer door me heen praten. Het is toch ook mijn bedrijf, ik steek hier al mijn tijd en energie in, dus ik weet echt wel waar ik het over heb.”

Diversiteit op de werkvloer

Een van de dingen waar Emily trots op is, is de bedrijfscultuur van Flavour. “Laatst vroeg ik aan een nieuwe medewerker waarom hij bij ons wilde werken en toen zei hij dat hij niet snel wordt geaccepteerd en dat dit het bedrijf is waarover hij goede dingen hoorde. Hij zocht een bedrijf waar hij mag zijn wie hij is. Ik ken geen enkel bedrijf waar je geaccepteerd wordt en waar ruimte is voor iedereen, dus dat heb ik echt mijn ding gemaakt. Pesten wordt niet geaccepteerd en we zijn positief ingesteld. Ik zou het liefst een nog diverser team hebben, dat is mijn manier om iets te veranderen in de industrie.”

Dat is echter niet haar enige manier, want Emily geeft ook keynotes over hoe het is om als vrouw in de tech te werken of een SaaS-bedrijf te starten. “Ik probeer zichtbaar te zijn en mensen daarin mee te nemen, zodat vrouwen geïnspireerd raken. De eerste tien jaar van mijn bedrijf leefde ik in de schaduw, ik liet altijd mannen gaan. Nu stap ik zelf vaker naar voren. Tenminste, behalve als het om geld gaat, want vrouwen krijgen nu eenmaal minder snel financiering voor elkaar. Maar ik spreek graag over ondernemerschap, zowel wat ik goed doe als wat ik fout doe.”

Dat betekent wel dat Emily zich kwetsbaar moet opstellen. “Ach joh, ik ben te oud voor kritiek. Vroeger trok ik me dat persoonlijk aan, nu trek ik het me aan van mensen van wie ik kan leren en die echt iets bereikt hebben. Dat is ook vaak goed onderbouwde kritiek en die grijp ik met beide handen aan. Natuurlijk krijgen mensen die van de zijlijn roepen altijd een keer gelijk, maar ik laat me daar niet door tegenhouden.“ 

Emily Jacometti doet mee aan de TechGirl van de Maand-verkiezing. De stemronde hiervoor gaat open aan het einde van de april. Houd TechGirl in de gaten!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Cookies op TechGirl.nl

Mogen wij cookies plaatsen?

Privacy beleid | Sluiten