Lang heeft TechGirl Jenny ertegen gestreden, maar ook zij heeft sinds kort een e-bike. Haar transporterfiets is echter heel andere koek dan de Cowboy C3 die we mochten uitproberen. Naast dat haar mooie nieuwe e-bike een barrel lijkt naast die Cowboy, is het ook qua rij-ervaring toch heel wat anders. Dat is niet altijd even positief.
Het eerste wat opvalt aan de Cowboy versus elke andere fiets, is dat hij zonder slot wordt geleverd. Iedereen kan hem meenemen. Nu is een simpel slot zo gekocht, maar het voelt gek dat een fiets van 1.990 euro (en dat is al een prijsverlaging) niet eens met een slot komt. Natuurlijk kun je zonder de app niet gebruikmaken van de fiets, maar je kunt er wel gewoon mee weglopen als je er geen slot bij gebruikt.
Aantrekkelijk uiterlijk
Oke, ik lieg een klein beetje, want je ziet op de foto al meteen wat eigenlijk als eerste opvalt: hij heeft een geweldig design. Het is enorm minimalistisch, het zijn zwarte, rechte stangen en je zou door zijn lichte frame bijna denken dat je met een gewone fiets te maken hebt. De oplaadaccu zit ook heel mooi weggewerkt in het frame, wat het zeker een aantrekkelijke fiets maakt om naar te kijken.
Wat dan weer minder fijn is, is het stuur. Die kun je niet omhoog zetten, waardoor je bij het omhoog zetten van het zadel eigenlijk alleen maar nog meer naar voren komt te zitten. Het is een behoorlijk sportieve fiets en op zich is dat oke, maar zeker als je een gewone Hollandse vrouw bent van 1.80 meter, dan lijkt het net alsof je op een kinderfiets zit. Ik fietste op een gegeven moment zelfs naast een kind en we waren bijna even groot.
Die sportieve houding is wel representatief voor hoe deze fiets verder werkt. Hij laat je namelijk niet lui standje 9 inschakelen waardoor je je teen maar op de trapper hoeft te zetten en je giert al vooruit – zeker niet. Bij de Cowboy C3 heb je twee keuzes: aan of uit. Op basis van de druk die uitoefent op de trapper krijg je vervolgens ‘gas’ bij. Ga je dus op je trappers staan en keihard duwen, dan ga je veel sneller dan wanneer je vrij ontspannen fietst.
Cowboy C3
Soms moet je jezelf echt even helpen herinneren om wel druk te blijven zetten op de trappers. zodat je harder gaat. Het is een goede stimulans om sportief te fietsen en je zal merken dat je er ook daadwerkelijk moe van wordt: elektrisch fietsen mag dan vaak als ongezonder worden genoemd dan gewoon fietsen, waarschijnlijk hebben die mensen nog geen Cowboy-fiets gebruikt. Het bereik van de fiets is trouwens 70 kilometer, dus na die tijd moet je zelf op volledige kracht fietsen.
De reden dat ik zelf voor een transporter-e-bike koos en niet voor een sportiever model, is dat ik de fiets gebruik om te leven, niet om te sporten. Als ik een bestelling ophaal, boodschappen doe of met een vriendin ergens naartoe fiets, dan is het fijn om bijvoorbeeld een mandje te kunnen gebruiken om de boodschappen in te gooien, of desnoods snelbinders of fietstassen. Dat mis je op die Cowboy, waardoor je hem waarschijnlijk minder snel zal inzetten voor winkeluitjes.
Verder niets dan lof over deze fiets, want hij is prachtig, hij werkt als een trein en er zit een app bij die je in een heel overzichtelijk schema laat zien hoeveel kilometer je al hebt gefietst. Daarnaast geeft hij ook meldingen als de fiets is verplaatst. Dat is erg prettig in het kader van diefstal, want dat betekent dat je je fiets bijna altijd wel kunt traceren. Daarnaast geeft de fiets een signaal naar vrienden als je bent gevallen of een ongeluk hebt gehad, inclusief je locatie.
Onderhoudsabonnement
Wil je extra onderhoud, dan kun je sinds kort een onderhoudsservice afsluiten voor 20 euro per maand. Daarvoor krijg je wel als het nodig onderdelen, worden lekke banden gerepareerd, enzovoorts. Een flink bedrag voor flink wat service, waarvan ik me afvraag in hoeverre je daar gebruik van maakt: hoe vaak kan een fiets kuren hebben? En vooral: hoe vaak kan een fiets met zo’n aanschafprijs (tot voor kort was hij 400 euro duurder) ermee wegkomen?
Deze nieuwe e-bike van Cowboy is een prachtige fiets, het is werkelijk een plaatje en hij daagt je ook nog uit sportief te zijn, Het is alleen jammer dat hij niet omhoog kan met zijn stuur, dat hij hierdoor minder comfortabel is dan hij had kunnen zijn. Bovendien is het meer een fiets om als hobby mee te sporten, dan een fiets om boodschappen mee te doen, omdat hij hiervoor weinig mogelijkheden tot spullen meenemen heeft. Jammer, want verder werkt hij als een trein, heeft hij een zeer uitgebreide app die ook nog heel accuraat kan vertellen waar je fiets zich bevindt. En ja, het is en blijft een echte eyecatcher.