Briljante marketing? IKEA wil dat zwangere vrouwen over hun advertentie plassen

”Op deze advertentie plassen kan je leven veranderen”, staat er. Een trigger. Wat maakt deze uiting zo bijzonder? Nou, als je er overheen plast dan kan het maar zo zijn dat je een lagere prijs te zien krijgt. Als je zwanger bent, that is. 

De korting bedraagt bijna 50% en je kan ‘m claimen met een code. Scheelt weer, hoef je je tijdschriftje niet mee te nemen naar de winkel ;-). De advertentie is door IKEA in samenwerking met bureaus Åkestam Holst en Mercene Labs opgezet en maakt gebruik van de technologie van een zwangerschapstest. Mercene Labs zit achter de tech, zij geven tegenover Adweek.com aan:

In order to make the interactive functions of this ad work in reality, we had to make several technical advancements. The pregnancy test strip was used as a starting point, which relies on antibodies that bind to the pregnancy hormone hCG, resulting in a color change. For scaling up of this technique and adopting it to the physical format of a printed ad, Mercene Labs has used their experience in development of surface active materials for microfluidics and medical diagnostics. Careful selection of materials, together with a controlled capillary flow have been crucial for the success of this project. Technical advancements made during the work with this campaign have the potential to improve medical diagnostics.

Check de video in de header voor de werking. De advertentie is daadwerkelijk verschenen in het populaire Zweedse tijdschrift Amelia.

De meningen op social media zijn flink verdeeld. Ik vind het zelf een geniale marketingactie. Slim bedacht, goed uitgevoerd. Ze genereren behoorlijk wat aandacht én het is gewoon creatief. Wat vind jij? Laat ’t ons weten via social media! 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.