Boek: Het geheim van Silicon Valley

Boek review: Het geheim van Silicon Valley

Wat maakt dat de succesvolle tech start-ups in Silicon Valley als paddenstoelen uit de grond ploppen en ook vaak nog heel succesvol zijn? Eva Schram en Wibe Wagemans hebben het verschil onderzocht en samengevat in het boek Het geheim van Silicon Valley. TechGirl Hilde mocht het boek als een van de eersten lezen en kan jou daarom alvast een tipje van de sluier geven wat je van dit boek kunt leren.

Dat juist Eva en Wibe dit boek schrijven komt doordat ze echte insiders zijn en al jaren in ‘de Valley’ wonen en werken. Eva is techjournalist en komt daarom regelmatig bij de grootste techbedrijven over de vloer. Wibe werkte onder andere voor Nokia en heeft daarnaast ook ervaring als ondernemer en investeerder in de Valley. Hun ervaringen samen zorgen ervoor dat het boek begeleidt wordt door veel interessante voorbeelden en praktische tips.

Andere mindset

Een van de belangrijkste verschillen tussen Silicon Valley en Nederland is de mindset die men er heeft. Terwijl het in Nederland voornamelijk het doel is om gelukkig te zijn, is het doel in de Valley om succesvol te zijn. Daarnaast hebben ze daar de mentaliteit om alles snel te doen. Juist in start-ups kan je snel schakelen omdat de hiërarchie minder gevormd is en dat is juist ook nodig om snel beslissingen te maken.

Grappig voorbeeld uit het boek daarbij is dat Eva en Wibe bedacht hadden om dit boek te schrijven en in Nederland uit te brengen en daarbij op zoek waren naar een uitgever. Toen ze met de uitgever in gesprek gingen, gaf deze aan het boek wel over tien maanden te kunnen uitbrengen. Maar dat was Eva en Wibe niet snel genoeg. Daarom zochten ze verder en kwamen ze uit bij Bot Uitgevers die ze anderhalve maand de tijd gaf en dus wel mee kon in hun snelle mindset.

Netwerken = key

Daarnaast wordt in het boek uitgelegd dat voor mensen in de Valley netwerken ontzettend belangrijk is. Hier in Nederland heeft netwerken een beetje een stoffig imago, met visitekaartjes en saaie evenementen. Maar Eva en Wibe benadrukken hoeveel unieke kansen het je kan opleveren als je nieuwe mensen die je ontmoet aan je bindt. Door bijvoorbeeld na de kennismaking een mailtje of LinkedIn-bericht te sturen dat je het leuk vond om diegene te ontmoeten. Op zo’n manier denkt die ander nog even aan je en zal wellicht in de toekomst bij een mooie kans denken: “Hé, dat is misschien wat voor …, ik zal het even doorsturen”.

Wat ook anders is in de Valley, is dat het concurrentiebeding niet bestaat. Hiervoor is het voor werknemers van tech start-ups heel makkelijk om snel tussen bedrijven te switchen. Natuurlijk bestaat er wel een geheimhoudingsplicht voor hoe bepaalde processen gaan binnen bedrijven, maar op deze manier circuleert kennis snel rond en blijven bedrijven innoveren.

Pay it forward

Mocht je al bekend zijn in de wereld van investeren en start-ups, dan lees je dit boek zo weg. Maar voor mij als leek kwamen er behoorlijk wat nieuwe termen voorbij. Gelukkig hebben Eva en Wibe achterin het boek een overzicht gezet van deze termen, waardoor het ook voor mij te volgen bleef. Zo hebben ze het bijvoorbeeld over het ‘pay it forward’ principe, wat betekent dat je iets voor een ander doet zonder er ook direct iets (zoals geld) voor terug te vragen. Idee is dat zulke gebaren in de toekomst vanzelf voordeel opleveren en mensen in de Valley zweren erbij.

Ben je nieuwsgierig geworden naar alle ins en outs van Silicon Valley, dan is het een grote aanrader om het boek zelf te lezen. Je kan hem hier bestellen als boek of e-book. Kun je nog even wachten, hou dan vooral komende tijd onze website in de gaten. Misschien komt er dan namelijk nog wel een hele leuke winactie voor je aan! 😉