Annelijn Vernooij

Annelijn Vernooij: “Als je geen vertrouwen hebt, wel kritiek, dan kom je er niet”

Ze is product manager bij Pieter Pot, een bedrijf dat de wereld probeert te veranderen door boodschappen aan te bieden zonder verpakking. Dat past helemaal bij Annelijn Vernooij, onze potentiële TechGirl van de Maand. “Ik vind het belangrijk om achter het product te staan.”

Product manager: een baan waarin je verantwoordelijk bent voor het product. In het geval van Pieter Pot en Annelijn zijn dat de website en de app, met vooral een focus op de app. “Ik houd me onder andere bezig met de gebruikerservaring, dus ik kijk over alle digitale producten van Pieter Pot wat het belangrijkste is om nu te ontwikkelen. Wat is belangrijk voor de klant? Wat is belangrijk voor de techniek? Hoe kunnen we doorgroeien? Het zijn beslissingen om continu af te wegen en te bepalen wat het belangrijkst is. Samen met een team van developers en ux-designers maken we die dingen.”

Annelijn Vernooij

Ze is -naar eigen zeggen- niet enorm met techniek bezig maar Annelijn is zeker wel een TechGirl. “Ik heb wel een meer technische achtergrond. Ik heb op de TU Delft industrieel ontwerpen gestudeerd en daarna een master strategisch product design gedaan. Industrieel ontwerpen is niet de meest technische studie daar, maar je hebt wel een technische basis. Ik schrijf nu misschien niet de code, maar ik vind het wel belangrijk om op een bepaald niveau mee te kunnen praten. Ik kijk naar het ‘build the right product’-gedeelte en de ontwikkelaars naar ‘build the product right’.”

Te weten komen wat wel en niet werkt, daar heb je klanten voor nodig. “We doen vaak online interviews en telefonische interviews waarbij een UX Designer dan meekijkt. We kijken dan hoe iemand door de app heen gaat. Komen ze wel op de plekken waarvan we wilden dat ze kwamen? Ik werk hier nu twee jaar en ik vind het supergaaf: we proberen met zijn allen de wereld in beweging te krijgen, impact te maken. En hier kan ik creatief en techniek goed combineren.”

Annelijn wist al vroeg dat ze wilde werken in een wereld die in beweging bleef. “Er kwam na mijn studie een functie bij RTL en daar heb ik uiteindelijk een digitaal traineeship gedaan. Daar leerde ik de rol Product Owner kennen en dat vond ik zo leuk. Samenwerken met developers, kijken naar data, kijken naar wat de gebruiker wil. Ik ben al gauw met mijn traineeship gestopt. Ik kreeg een baan als Product Owner bij RTL, namelijk bij Buienradar. Daar heb ik iets meer dan een jaar gezeten.”

Product Owner

Een jaar is niet extreem lang, maar daar is een reden voor. “Ik heb altijd gedacht: kan ik hier nog leren, kan ik doen wat ik wil doen en heeft het waarde wat ik doe? Als dat niet meer zo is, dan ga ik iets anders doen. Ik ben toen growth consultancy gaan doen. We werkten daar op een manier van werken waarin het draaide om build, measure en learn. Je kijkt naar wat er gebeurt in een product (bij een bepaalde klant) en dan hoe dat kan groeien. Wat zegt de data, wat kunnen we verwachten? Wat kan groei veroorzaken? Daar ga je experimenteren met behulp van A-B-testen.”

Zo kwam Annelijn bij allerlei verschillende bedrijven te zitten.

MobileMobile

“Heel gaaf, maar ik merkte dat ik het heel leuk vind om met een team iets te bouwen. Als consultant ben je toch maar alleen. Je hebt wel consultant-collega’s, maar uiteindelijk zit jij alleen bij de klant. Jij bent daar ‘van dat andere bedrijf’. Ik geloof echt in een team: als je samen iets wil bereiken, moet je er met zijn allen achter staan. Uiteindelijk zat ik bij Financieel Dagblad en dacht ik: waarom wil ik deze opdracht de hele tijd verlengen? Toen merkte ik dat onderdeel zijn van een team heel belangrijk voor me is en heb ik de deur opengezet voor iets nieuws.”

Pieter Pot

Dat nieuwe was Pieter Pot. “Ik zag dat echt als mijn kans om ergens anders die manier van werken te implementeren. Producten maken door te luisteren naar developers en te kijken naar de klant, en om dat als team vanuit de basis op te gaan bouwen. Veel bedrijven hebben al een vrij vaste way of working, dan is het moeilijker om daarin aanpassingen te doen. Inmiddels hebben we staan wat we wilden en daar ben ik heel erg blij mee. Ik doe dit samen met een collega die weet wat er in de techniek gebeurt en hoe veel impact mijn creatieve keuzes hebben. Hij bouwt het development team en ik het UX-team en dat hebben we heel goed gedaan.”

Hebben gedaan, want Annelijn Vernooij gaat binnenkort op zoek naar iets nieuws. “Ik heb me weer afgevraagd wat ik me eerder afvroeg: kan ik hier nog leren, kan ik doen wat ik wil doen en heeft het waarde wat ik doe? De app doet het goed, er is een zeer actief klantenbestand en veel mensen weten Pieter Pot te vinden, maar het team wordt om financiële redenen wat kleiner. Het is nu een uitdaging hoe we met het team de juiste route kunnen vinden. Ik onderzoek of ik in het nieuwe jaar mijn waarde elders kan gaan toevoegen. Ik heb nog nooit zoveel geleerd als bij Pieter Pot, maar de reden waarom ik er ging werken, het team, dat staat nu.”

Vertrouw op de expertise van een ander

Wat haar erg heeft geholpen in haar tijd bij deze startup, dat is om altijd te onthouden te vertrouwen op het expertise van anderen. “Dat betekent niet dat je alles van iemand moet aannemen: je mag het expertise zeker uitdagen, maar je moet mensen ook het vertrouwen geven om zelf ownership te nemen. Een ontwikkelaar is goed in het schrijven van code, een UX-designer in het maken van design en het is aan mij om dat bij elkaar te brengen. Zo kun je samen iets moois maken. Mensen doen hun baan niet voor niets.”

“Als je dat vertrouwen niet hebt, maar wel kritisch op elkaar bent, dan kom je er niet. Daarnaast is de kracht van kwetsbaarheid heel belangrijk: durf te zeggen dat je een fout hebt gemaakt. Vergis je niet, ik ben soms nog steeds bang een domme vraag te stellen aan een developer, maar als je dat gevoel hebt, ga dan gewoon eens naast die developer zitten en kijken waar hij of zij aan werkt, zodat je het beter leert begrijpen. Wees daar vooral niet bang voor.”

Annelijn Vernooij is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Je kunt aan het einde van deze maand op haar stemmen, wanneer het stemronde-artikel hier op TechGirl verschijnt. 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.