Ada Lopez

Ada Lopez: “We maken impact op mensen en dat moeten we goed doen”

Lenovo ken je van de laptops. We kregen de kans om Ada Lopez te spreken. Zij is Senior Manager Global Product Diversity Office en zorgt dus dat door te focussen op de diversiteit in teams en in producten, producten hun volledige potentieel wel bereiken. Dit is hoe ze dat bij Lenovo aanpakken, volgens deze TechGirl van de Week.

Het doel van het Product Diversity Office is om vooroordelen te minimaliseren binnen de technologie. Je wil toch dat uiteindelijk een brede klantgroep de tech gaat gebruiken en dat kun je mede helpen bewerkstelligen door rekening te houden met inclusiviteit. Ada: “Wanneer we producten maken, denken we aan de teams die die producten maken. Hoe beïnvloedt de samenstelling van zo’n team de technologie en uiteindelijk de mensen die het gebruiken?”

Impact maken

Ada geniet erg van haar baan. “Wat me elke dag drijft om mijn werk te doen is dat we denken over de impact die onze apparaten hebben op mensen en hoe we het een ervaring kunnen maken die bij iedereen past. Iedereen heeft wel een computer thuis: wij willen zorgen dat die apparaten goede, inclusieve bedoelingen hebben.” Een voorbeeld van een product dat inclusiever kon worden gemaakt is bijvoorbeeld een softwareproduct dat standaard op Lenovo-laptops te vinden is voor videoconferenties.

“Als je Zoom gebruikt dan kun je je achtergrond aanpassen, maar ook je gezicht. Wij dachten dat zoiets de ervaring voor alle gebruikers kon verbeteren. Maar, is het wel zo positief dat je dan ook je gezicht kunt aanpassen. Hoe wordt dat ontvangen? We hebben onderzoek gedaan onder 400 personen en wat bleek: het grootste deel van de vrouwelijke ondervraagden waardeerde de software juist, omdat ze niet altijd tijd hebben om hun gezicht ‘cameraklaar’ te maken, terwijl ze druk zijn hun privéleven en werk te combineren. Bij sommige vrouwen hielp de tool ze zelfs wat zekerder van zichzelf te worden omdat ze zich minder focussen op hoe ze eruit zien, of bepaalde littekens of pigmenvlkken al dan niet te zien zijn.”

Diversity by Design

Alle producten die bij Lenovo worden gemaakt, moeten langs de ‘Diversity by Design’-afdeling, “Het is gestart in 2019, maar gelanceerd in 2020. We zijn in steeds meer Lenovo-projecten aanwezig en willen op termijn ook andere bedrijven van Lenovo toevoegen aan dit systeem, zoals Motorola.” Daarnaast legt het team ook de focus op kunstmatige intelligentie. “Kunstmatige intelligentie is een hogerisico-technologie. Het kan zomaar niet genderproof uit de bus komen en daarom is zo’n diversiteitsafdeling zo belangrijk. We zorgen altijd dat er nog een mens kijkt naar de technologie voordat er iets mee gebeurt. In onze task force zitten mensen van HR, UX, compliance en meer, allemaal om te zorgen dat er representatie is vanuit het hele bedrijf.”

Als er wordt gekeken en er is een zorg over diversiteit, dan wordt het voorgelegd aan het bestuur en krijgen de ontwikkelaars mogelijk wat vragen en extra werk om te zorgen dat het product toch meer divers kan worden gemaakt. Soms wordt de software getest op diversiteit en wordt er samen gekeken hoe we iets kunnen fixen. 75 procent van de projecten in 2025 moet langs onze diversity office zijn gegaan. Om mensen in het bedrijf bewuster te maken van de afdeling, maar ook diversiteit in het algemeen, worden er onder andere workshops, trainingen en presentaties gegeven. Ook worden medewerkers opgeroepen om hun ideeën over diversiteitsoplossingen binnen software te delen.“

Het is natuurlijk niet altijd leuk voor ontwikkelaars om terug te moeten naar de tekentafel als hun product toch niet helemaal aan alle facetten van inclusiviteit voldoet, maar het is allemaal voor een goed doel, zegt Ada. “Ontwikkelaars hebben veel empathie voor de klanten, dus maken ze het graag beter dan het eerst was.” Zelf blijft Ada op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van inclusiviteit door het nieuws te lezen. “Maar ook zijn we aangesloten bij professionele organisaties en hebben we vanuit Lenovo veel verschillende partnerschappen om best practices te delen.”

‘We zijn als diversiteitsafdeling zo belangrijk als het gaat om kunstmatige intelligentie, wearables, stemherkenning en meer’

“Ik kan me Lenovo niet voorstellen zonder ons. We zijn als diversiteitsafdeling zo belangrijk als het gaat om kunstmatige intelligentie, wearables, stemherkenning en meer. Als je geen diversiteitsafdeling hebt, dan loop je als organisatie echt een risico. En het is zo belangrijk om te blijven leren. Dat raad ik andere vrouwen in de tech ook aan: heb lef, blijf leren en wees verzekerd van jezelf: je weet wat je weet, draag dat ook uit.”

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.