runes misselijkheid

Gamescom 2016: niet meer misselijk van VR?

Zoals we hier schreven is Virtual Reality (VR) nog steeds de trend op Gamescom. Niet iedereen is hier echter al te enthousiast over. Waarom? Omdat een grote groep mensen nog steeds hartstikke misselijk van VR wordt. Helaas behoor ikzelf ook tot die groep. Er is gelukkig hoop!

Virtuele beweging, echte misselijkheid

Toen de mensen achter Stormborn Studio mij tijdens Gamescom 2016 garandeerden dat ik niet misselijk zou worden van hun VR game, stond ik te popelen om deze te proberen. Tijdens Gamescom 2015 ben ik namelijk meerdere malen afgedropen naar de dichtstbijzijnde wc na het proberen van een VR demo. Ontzettend balen, want ondanks de misselijkheid ben ik een enorme VR fan. Giacomo Lucchini, team founder, storyteller en game designer bij Stormborn Studio verteld dat veel ontwikkelaars ’te makkelijk’ denken over Virtual Reality. Veel studio’s (her)gebruiken een game en gooien deze in een VR jasje zonder na te denken over de ‘motion’ van de game.

Een korte uitleg. Het ‘bewegingssysteem’ dat door Stormborn studio gebruikt wordt in hun game laat spelers toe om hun character naar elke plek in de game te verplaatsen terwijl zij toekijken vanaf een ’third person view’. Het fysiek rondlopen in de ruimte geeft de speler de keuze om van elke richting het character en de scene te bekijken. Zodra men wenst kan men weer overschakelen naar een ‘first person view’. De mogelijkheid om te schakelen tussen een third en first person view helpt ontzettend tegen ‘motion sickness’, aldus de Italiaanse ontwikkelaar. De voorkeur van de studio gaat gezien het voorgaande dan ook uit naar het gebruik van een HTC Vive VR headset. Deze headset geeft je namelijk de mogelijkheid om vrij rond te lopen en om volledig om je heen te kijken (360 graden).

Runes: The Forgotten Path

runesKlaar om de demo te proberen! Welgeteld 2000 mensen gingen mij voor om de demo van Runes: The Forgetten Path te proberen. Geen één testpersoon van deze groep is misselijk geworden. Giacomo vermeldt nog even dat als ik wel misselijk wordt, dat dan waarschijnlijk meer over mijn evenwichtsorgaan zegt dan over de game. Opeens hing alles van deze demo af. Is VR wel of niet voor mij weggelegd?

Gelukkig was ik niet de uitzondering op de regel. Ik voltooide het demo level zonder ook maar enige vorm van duizeligheid of misselijkheid te ervaren. Het kan dus wel! Als een magiër met geheugenverlies baande ik mij door een veld met zwevende op mij af komende keien. Middels het gebruik van een aantal magische spreuken weer ik mij tegen de aanvallen. In de loop van de game komt mijn geheugen beetje bij beetje terug. Al met al smaakt het demo level naar meer. Ik wil meer weten over de magiër. Maar ik wil vooral meer VR. Eindelijk een goede VR ervaring.

Meer weten over Runes: The Forgotten Path? Bezoek de website van Stormborn Studio hier.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.