Fontus – de zelfvullende waterfles

Of je nu een echte ‘doomsday prepper’ bent of graag lange wandel- of fietstochten maakt in het buitenland, je kent het vast maar al te goed. Je water is bijna op en voorlopig ben je nog niet in de buurt van schoon drinkwater. Wat doe je dan? De makers van de Fontus waterfles hebben daar een oplossing voor bedacht. Ze ontwierpen een waterfles waarmee je water kunt onttrekken uit lucht. Je moet er maar op komen!

Simsalabim?

Dat valt dus eigenlijk best mee. Het flesje condenseert eenvoudigweg het vocht uit de lucht. Wanneer de vochtige lucht via de ventilator in het apparaat stroomt, gaat dit langs een koelingselement waardoor er condens optreedt. Deze wordt vervolgens opgevangen door een filtersysteem, dat helpt om van de waterdamp, druppels te maken. Die druppels worden weer opgevangen in de fles zelf en zo vult de fles zich langzaamaan vanzelf. De waterfles werkt het beste bij een luchtvochtigheid tussen de 80 en 90 procent en bij een temperatuur van 40 graden. In deze omstandigheden is het mogelijk om in een uur ongeveer een halve liter water te produceren. Verder werken de ventilator en het koelingselement op een batterij. Een zonnepaneeltje moet ervoor zorgen dat de batterij het altijd blijft doen.

Vaderdag 2017

Voorlopig komt er een Fontus Airo, de gewone versie, én een Fontus Ryde, speciaal voor fietsers. En denk je nu, mooi, dat is hét cadeau voor mijn vader dit jaar, dan moet ik je teleurstellen. De Fontus staat nu nog als crowdfunding-project op Indiegogo en de eerste flessen worden naar verwachting volgend jaar rond april bezorgd. Nog wat langer wachten loont de moeite. De ontwikkelaars van de Fontus hopen de zelfvullende waterfles aan te kunnen bieden voor ongeveer 90 euro. Maar stap je nu in voor ongeveer 145 euro (Ryde) of 220 euro (Airo), dan heb je volgend jaar zeker weten dat originele cadeau voor vaderdag :).

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.